دروغگویی در جزئیات/ یک روش جدید برای تشخیص دروغ

خط سلامت: تحقیقات جدید نشان می‌دهد برای تشخیص دروغ، باید به چه نکاتی توجه کنیم.

دروغگویی در جزئیات/ یک روش جدید برای تشخیص دروغ

فرض کنید دوست قدیمی شما که مدت‌هاست به شهر دیگری نقل‌مکان کرده است، قول می‌دهد که در سفر بعدی به نزدیکی محل زندگی تان، با شما ملاقات کند. شما هم برنامه‌های تان را تنظیم می‌کنید و حتی برای این دیدار برنامه‌ریزی می‌کنید. اما چند روز قبل از ملاقات، دوست تان تماس می‌گیرد و می‌گوید که نمی‌تواند به دیدن تان بیاید و پیشنهاد می‌دهد که شما به جای او، به شهر دیگری بروید و او را ملاقات کنید. او داستانی طولانی و پیچیده درباره دلایلش تعریف می‌کند، اما چیزی در این داستان درست به نظر نمی‌رسد. آیا باید به او اعتماد کنید؟

به گزارش خط سلامت دروغگویی یک ویژگی رایج در ارتباطات است، اما تشخیص آن کار دشواری است. 

چهار اصل ارتباط و دروغگویی

طبق تحقیقات انجام شده، نشانه‌های غیرکلامی مانند زبان بدن برای تشخیص دروغگوها چندان قابل اعتماد نیستند. در مثال بالا، چون تمام مکالمات از طریق تلفن انجام شده است، نمی‌توانیم از زبان بدن دوستمان برای تشخیص دروغ استفاده کنیم. محققان برای تشخیص دروغ اخیرا روی دو اصل مهم در ارتباطات تمرکز کرده‌اند:

کمیت (طول): دروغگوها ممکن است برای پنهان کردن دروغشان، داستان‌های طولانی و پرجزئیات تعریف کنند.

رابطه (ارتباط): دروغگوها ممکن است جزئیات بی‌ربط و نامربوط را به داستان شان اضافه کنند تا آن را باورپذیرتر جلوه دهند.

آزمایش‌ها چه چیزی را نشان می‌دهند؟

در آزمایشی که انجام شده، به شرکت‌کنندگان چندین داستان داده شد و از آن‌ها خواسته شد تا تشخیص دهند کدام داستان دروغ است. نتایج نشان داد شرکت‌کنندگان داستان‌های طولانی‌تر را باورپذیرتر می‌دانستند، حتی اگر جزئیات آن داستان‌ها بی‌ربط و نامربوط بود.

نتیجه‌گیری

هنگامی که می‌خواهید تشخیص دهید کسی به شما دروغ می‌گوید یا نه، به طول داستان و ارتباط جزئیات آن توجه کنید. داستان‌های طولانی و پرجزئیات بی‌ربط ممکن است نشانه‌ای از دروغگویی باشند. همچنین، به احساسات درونی خود نیز اعتماد کنید. اگر چیزی در داستان طرف مقابل برایتان درست به نظر نمی‌رسد، ممکن است دروغ بگوید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان