پستانک دیجیتال چیست؟

خط سلامت: استفاده از تبلت در میان کودکان نوپا بسیار رایج شده است. والدین اغلب از آن برای آرام کردن کودکان یا سرگرم کردن آن‌ها در مواقع خاص استفاده می‌کنند. اما آیا این عادت بی‌ضرر است؟

پستانک دیجیتال چیست؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد استفاده بیش از حد از تبلت ممکن است عواقب ناخوشایندی برای کودکان نوپا داشته باشد.

به گزارش خط سلامت مطالعات نشان می‌دهند بین استفاده از تبلت و افزایش خشم و ناامیدی در کودکان نوپا ارتباط مستقیمی وجود دارد. به عبارت دیگر، کودکانی که بیشتر از تبلت استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض بروز رفتارهای منفی مانند پرخاشگری و بی‌قراری هستند. این رفتارها به نوبه خود باعث می‌شود والدین بیشتر از تبلت استفاده کنند تا کودک را آرام کنند. به این ترتیب یک چرخه معیوب ایجاد می‌شود که در آن استفاده از تبلت و رفتارهای منفی کودک یکدیگر را تقویت می‌کنند.

تبلت چگونه خشم و پرخاشگری کودکان را تشدید می کند؟

کودکان نوپا در سال‌های اولیه زندگی خود در حال یادگیری نحوه کنترل احساسات خود هستند. استفاده بیش از حد از تبلت می‌تواند این فرایند را مختل کند و باعث شود کودکان در مدیریت خشم و ناامیدی خود با مشکل مواجه شوند.

کاهش مهارت‌های ارتباطی

زمانی که کودکان بیشتر وقت خود را صرف تماشای صفحه نمایش می‌کنند، فرصت‌های کمتری برای تعامل با دیگران و یادگیری مهارت‌های ارتباطی پیدا می‌کنند.

تضعیف عملکرد اجرایی

عملکرد اجرایی شامل توانایی‌هایی مانند برنامه‌ریزی، توجه و کنترل تکانه‌ها است. مطالعات نشان می‌دهند که استفاده بیش از حد از تبلت می‌تواند به عملکرد اجرایی کودکان آسیب برساند.

اعتیاد به تبلت

مانند هر چیز دیگری، استفاده بیش از حد از تبلت می‌تواند باعث ایجاد اعتیاد شود. کودکان ممکن است به سختی بتوانند از تبلت جدا شوند و در صورت محروم شدن از آن، رفتارهای منفی از خود نشان دهند.

راهکارهایی برای استفاده سالم از تبلت

محدود کردن زمان استفاده: برای کودکان نوپا، زمان استفاده از تبلت باید به شدت محدود شود.

انتخاب محتوای مناسب: محتوای آموزشی و تعاملی که به رشد کودک کمک می‌کند را انتخاب کنید.

استفاده مشترک از تبلت: با کودک خود تبلت را تماشا کنید و در مورد آنچه می‌بینید با او صحبت کنید.

تشویق فعالیت‌های دیگر: کودک را به انجام فعالیت‌های دیگری مانند بازی، کتاب خواندن و ورزش تشویق کنید.

الگوبودن برای کودک: والدین باید خود نیز از استفاده بیش از حد از تلفن همراه و تبلت خودداری کنند.

نتیجه‌گیری

تبلت می‌تواند یک ابزار آموزشی و سرگرم‌کننده برای کودکان باشد، اما استفاده بیش از حد از آن می‌تواند عواقب جدی برای رشد و توسعه کودک داشته باشد. والدین باید آگاهانه از تبلت استفاده کنند و اطمینان حاصل کنند که استفاده از آن به بخشی از یک سبک زندگی سالم و متعادل تبدیل شود.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان