چرا همه افراد پس از تجربه تروما دچار اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نمی‌شوند؟

خط سلامت: محققان در یک مطالعه جدید دریافته‌اند پاسخ بدن به هورمون‌های استرس، به ویژه کورتیزول، نقش بسیار مهمی در ایجاد PTSD ایفا می‌کند.

چرا همه افراد پس از تجربه تروما دچار اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نمی‌شوند؟

یک تحقیق اخیرا نشان داده است افرادی که پس از تجربه رویدادهای آسیب‌زا مانند بلایای طبیعی، تصادفات یا خشونت، دچار PTSD می‌شوند، معمولاً سطح کورتیزول پایین‌تری در خون خود دارند.

به گزارش خط سلامت کورتیزول هورمونی است که بدن در پاسخ به استرس تولید می‌کند. این هورمون به تنظیم واکنش بدن به استرس کمک می‌کند و به بازگرداندن بدن به حالت تعادل پس از یک رویداد استرس‌زا کمک می‌کند.

چرا سطح پایین کورتیزول با PTSD مرتبط است؟

محققان با استفاده از مدل‌های حیوانی نشان داده‌اند موش‌هایی با سطح پایین کورتیزول، علائمی مشابه PTSD در انسان‌ها را تجربه می کنند. این علایم شامل:

ناتوانی در فراموشی ترس

این بدان معنی است که این موش‌ها نمی‌توانند ترس‌های خود را به خوبی فراموش کنند و همچنان پس از گذشت زمان به محرک‌های ترسناک واکنش نشان می‌دهند.

کاهش حجم هیپوکامپ

هیپوکامپ بخشی از مغز است که در حافظه و یادگیری نقش دارد. کاهش حجم هیپوکامپ با مشکلات حافظه و یادآوری رویدادهای آسیب‌زا مرتبط است.

اختلالات خواب

موش‌هایی با سطح پایین کورتیزول، اختلالات خواب با حرکت سریع چشم را تجربه می‌کنند که با PTSD مرتبط است.

درمان‌های جدید برای اختلال استرس پس از آسیب(PTSD)

این یافته‌ها نشان می‌دهد افزایش سطح کورتیزول می‌تواند به بهبود علائم PTSD کمک کند. محققان در این مطالعه نشان دادند که درمان شناختی و رفتاری، به همراه تجویز کورتیکوسترون (هورمونی مشابه کورتیزول)، می‌تواند به کاهش ترس، بهبود خواب و کاهش فعالیت نوروپی نفرین (یک انتقال‌دهنده عصبی مرتبط با استرس) در موش‌ها کمک کند.

این مطالعه به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از مکانیسم‌های ایجاد PTSD داشته باشیم و راه‌های جدیدی برای درمان این اختلال پیدا کنیم. با شناسایی افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به PTSD هستند، می‌توانیم مداخلات درمانی زودهنگام را برای جلوگیری از بروز علائم شدیدتر انجام

پاسخ بدن به هورمون‌های استرس، به ویژه کورتیزول، نقش بسیار مهمی در ایجاد PTSD ایفا می‌کند. افرادی که سطح پایین کورتیزول دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این اختلال هستند. با افزایش درک ما از نقش کورتیزول در PTSD، می‌توانیم درمان‌های موثرتر و هدفمندتری برای این اختلال ایجاد کنیم.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان