پیوند عمیق موسیقی و خاطرات چگونه در مغز اتفاق می افتد؟

خط سلامت: آیا تا به حال متوجه شده‌اید یک آهنگ خاص می‌تواند شما را به شدت به یک خاطره خاص پیوند دهد؟ این پیوند عمیق بین موسیقی و حافظه، موضوع پژوهش جدیدی است که در دانشگاه کالیفرنیا – لس آنجلس انجام شده است.

پیوند عمیق موسیقی و خاطرات چگونه در مغز اتفاق می افتد؟

محققان در یک پژوهش، از موسیقی برای دستکاری احساسات افراد استفاده کردند. آنها دریافتند تغییرات سریع در احساسات، ناشی از گوش دادن به موسیقی، باعث می‌شود که افراد خاطرات دقیق‌تر ی از رویدادهای روزمره داشته باشند.

به گزارش خط سلامت در این پژوهش مشخص شد زمانی که حین انجام یک کار ساده، مثلاً نگاه کردن به یک سری تصویر، به موسیقی با تغییرات احساسی زیاد گوش می‌دهیم، مغز ما مرزهای واضح‌تری بین این تصاویر ایجاد می‌کند و در نتیجه ما بهتر می‌توانیم ترتیب آن‌ها را به خاطر بسپاریم.

چرا موسیقی بر احساسات و خاطرات ما تأثیر می‌گذارد؟

محققان معتقدند مغز ما برای سازماندهی اطلاعات، از احساسات به عنوان نوعی برچسب استفاده می‌کند. زمانی که احساسات ما تغییر می‌کنند، مغز ما در واقع یک برچسب جدید برای خاطرات ایجاد می‌کند. این برچسب‌ها به ما کمک می‌کنند تا خاطرات را بهتر از هم تفکیک کنیم و در آینده به راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا کنیم.

این پژوهش می‌تواند به ما کمک کند تا بهتر درک کنیم که چرا موسیقی تا این حد بر احساسات و خاطرات ما تأثیر می‌گذارد. همچنین، این یافته‌ها می‌توانند در درمان اختلالاتی مانند PTSD (اختلال استرس پس از سانحه) مؤثر باشند. محققان معتقدند با استفاده از موسیقی، می‌توان به افراد مبتلا به PTSD کمک کرد تا خاطرات آسیب‌زا را بهتر مدیریت کنند و از این طریق، علائم بیماری را کاهش دهند.

در کل، این پژوهش نشان می‌دهد موسیقی نه تنها یک ابزار سرگرمی، بلکه یک ابزار قدرتمند برای شکل دادن به خاطرات و احساسات ما است. با درک بهتر این مکانیزم، می‌توانیم از موسیقی به عنوان یک ابزار درمانی و آموزشی مؤثر استفاده کنیم.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان