چه ارتباطی بین تناسب اندام و ورزش با شخصیت وجود دارد؟

خط سلامت : فعالیت بدنی می تواند با کاهش و پیشگیری از شرایطی مانند اضطراب و افسردگی و همچنین بهبود خلق و خو و دیگر جنبه های رفاه، سلامت روان را بهبود بخشد .

چه ارتباطی بین تناسب اندام و ورزش با شخصیت وجود دارد؟

چه ارتباطی بین تناسب اندام و شخصیت وجود دارد؟

به گزارش خط سلامت افرادی که اجتماعی تر یا برونگرا تر هستند و دارای نظم و انضباط بیشتری برای خود هستند و هدفمندتر از موفقیت هستند، بیشتر احتمال دارد ورزش کنند، در حالی که افرادی که افسرده و مضطرب هستند اینطور نیستند. 

ورزش تاثیرات زیادی روی جسم و روان افراد دارد. تاثیرات روانی ورزش پیشگیری و درمان برخی بیماری های روانی و ایجاد خصلت های مثبت در آنها است. 

افراد ورزشکار از روحیه بالا و شخصیت با ثبات و مثبتی برخوردارهستند. در زیر برخی تاثیرات ورزش روی شخصیت و روان افراد بررسی شده است.

تأثیر ورزش در شخصیت

شخصیت اجتماعی بیان کننده رشد صحیح و طبیعی روانی افراد است. افراد ورزشکار از فرد گرایی و خود محوری خارج شده و رشد روحیات طبیعی در آنها بهبود می یابد، در نتیجه شکوفا شدن این استعداد، فرد با سایر افراد اجتماع آسان تر ارتباط بر قرار کرده و در کنار آنها زندگی می کند .

ورزشکاران، با شهامت و فدا کار می باشند و بر اراده خود تسلط دارند بازی و ورزش پیوند تنگاتنگی با رشد و تکامل شخصیت کودک دارند و او را به مرحله آگاهی اجتماعی می رسانند.

فعالیت های حرکتی فرصتی برای خود شکوفایی کودک فرا هم می آورند. کودک در ضمن پرداختن به بازی تجربه های پیروزی و شکست را از سر می گذراند و این تجربه ها در گسترش تصورات و پیوند دادن مفاهیم و اهداف و چشم انداز های او با واقعیت تأثیر می گذارد و ادراک واقع بینانه و غیر مبالغه آمیز او از حدود و توانایی های جسم را افزایش می دهد که این، شخصیت اجتماعی او را افزایش می دهد و به او اعتماد به نفس می بخشد و باعث دور شدن از خصلت هایی چون خود شیفتگی و غرور می گردد بی آنکه از ارزش او بکاهد.

ورزش و سازگاری های اجتماعی

ورزش به عنوان واسطه و عامل ارتباط بین فرد با خود یا دیگران است. این شناخت چند جنبه ای در سازگاری های اجتماعی و شخصیت دخیل می باشد .

سه زمینه از شخصیت در رابطه با ورزش از قبیل برون گرایی، روان رنجوری و سایکوتیسم وجود دارد و برخی از صفات، حالات و خلق و خو ارتباط خوبی با رفتار ورزشی دارند. 

تأثیر ورزش در اخلاق و حقوق دیگران

چون برنامه های تربیت بدنی امکان و شرایطی دارد که شخصیت و ماهیت افراد بروز می کند و آشکار می گردد، رفتار و اعمال ناشایسته شناخته می شود. به این گونه هر فرد از احترام لازم در جامعه خود برخوردار می گردد. 

انتقال و کاربرد آموخته های اجتماعی ورزش ها و انعکاس این رفتار های آموخته شده فرد را برای زندگی در گروه آماده می کند. تجربه اجتماعی کسب شده از راه فعالیت های گروهی تربیت بدنی در حل مسائل اجتماعی مفید می باشد.

تصمیم گیری های منطقی، قضاوت های اخلاقی و تجربه آنها در میادین ورزشی قابل انتقال به زندگی هستند. تقلید از مربیان در گفتار و کردار که مورد احترام شرکت کنندگان در فعالیت های ورزشی هستند باعث ایجاد صفات برجسته و مطلوب در ورزشکاران و دانش آموزان می گردد. کنترل احساسات، احترام به قوانین، رعایت منافع جمعی از جمله عاداتی هستند که در ورزش موجود است.

از آنجا که انجام مهارت های ورزشی طبق قوانین و مقررات خاص هر رشته اجرا می گردد و رعایت مقررات بازی برای کلیه بازیکنان الزامی می باشد، ورزش موقعیتی است برای آموزش رعایت مقررات و قرار داد های اجتماعی.

تأثیر ورزش در کاهش افسردگی

ورزش باعث شادی و نشاط و بالا بردن اعتماد به نفس می گردد زیرا افراد افسرده یا اعتماد به نفس ندارند یا میزان آن در آنها بسیار پایین است.

ورزش احساس رضایت باطنی شخص را بالا برده و فرد حس می کند به موقعیت هایی دست یافته است. ۳۰ دقیقه ورزش در روز آثار افسردگی را کاهش می دهد.

فواید ورزش در بهبود افسردگی:

احساس کاهش قابل ملاحضه غم واندوه

افزایش اعتماد به نفس

ایجاد احساس موفقیت

افزایش خلاقیت های فردی

ورزش نه تنها در معالجه افسردگی بسیار موثر است بلکه نقش به سزایی در جلوگیری از بازگشت این بیماری دارد و با توقف انجام حرکات ورزشی خطر بروز علائم افسردگی افزایش چشم گیری خواهد داشت.

مهم نیست افراد افسرده به چه میزان ورزش می کنند بلکه مهم این است که به طور مرتب ورزش کنند.

تأثیر ورزش در کاهش اضطراب

در زمانی که احساس نگرانی و اضطراب پیش می آید انسان باید به کار و فعالیتی مشغول شود چون ذهن انسان قادر نیست در یک لحظه به چند موضوع متفاوت فکر کند. دراین میان هر قدر کار و فعالیت حالت سرگرم کنندگی بیشتری داشته باشد موثر تر خواهد بود.

این عمل باعث می شود فرد راحت تر با افکار اضطراب زا مبارزه کند. در واقع ذهن از درگیر شدن با افکار منفی منحرف می شود.

در این خصوص ورزش کردن باعث می شود فرد در مواجه با شرایط اضطراب زا خونسردی و آرامش بیشتری داشته باشد. ورزش تأثیرات فیزیولوژیکی بر بدن دارد این تأثیرات فیزیولوژیک فراهم کننده آرامش در افراد هستند.

استرس یکی از عمومی ترین مشکلاتی است که افراد با آن روبرو هستند. از آنجایی که امروزه مسئله سالم زیستن و رابطه آن با ورزش اهمیت اساسی یافته است، تمرین و ورزش یکی از ساده ترین ابزار هایی است که استرس را کنترل می کند.

ورزش مداوم بدنی در صورتی که به درستی انجام شود و با بیماری شخص در تضاد نباشد در نگهداری سلامت جسم و روان و بهزیستی فرد و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها، یکی از مهم ترین عوامل به شمار می رود.

نقش ورزش در پر کردن اوقات فراغت

در فراغت اندکی که امروزه وجود دارد اجرای برنامه های مناسب تفریحی ورزشی برای تلطیف زندگی، کاستن از فشارهای زندگی ماشینی، ارضای غرایز و تمایلات ذاتی، تأمین سلامت جسمانی و روانی ضرورت دارد.

یکی از روش هایی که اوقات فراغت افراد جامعه را پر کرده و بسیاری از ضعف ها و کمبود های جسمانی و روانی را رفع و درمان می کند، ورزش و تفریحات سالم است.

تربیت بدنی و ورزش گذشته از جبران ضعف ها و حفظ تندرستی، افراد را برای زندگی، تلاش و اهداف مشترک آماده می سازد.

به طور کلی ورزش در تمام دوران زندگی حائز اهمیت است ولی چون مبنای تربیت جسمی و روحی در سنین جوانی گذاشته می شود باید اهمیت بیشتری در این دوران برای ورزش قائل بود.

ورزش علاوه بر آن که موجب می شود جوانان سرگرمی مناسبی برای گذران اوقات فراغت داشته باشند در تأمین سلامت جسمی و روحی آنها تأثیر بسزایی دارد.

بسیاری از آثار نامطلوب محیط اجتماعی، اقتصادی وضع خانوادگی، وراثت و نظایر آن با استفاده از ورزش کاهش می یابد. 

تأثیر ورزش بر فرهنگ

ابعاد غیر مادی فرهنگ نظیر اعتقادات، آداب و رسوم و ارزش و ابعاد مادی فرهنگ نظیر معماری و تکنولوژی، تحت تأثیر ورزش وارد سیر تکاملی می شوند. پس از تربیت ورزشی، زن به عنوان یک انسان شجاع و سرسخت به جامعه باز می گردد.

تأثیر ورزش بر حافظه

مدت هاست که فواید ورزش برای قلب و عروق شناخته شده است. اما امروزه مشخص شده است ورزش برای همه بدن حتی مغز سودمند است.

ورزش جریان خون را در کل بدن افزایش می دهد. افزایش جریان خون در مغز فرایند از دست رفتن بافت سلولی مغز را که در حدود ۴۰ سالگی شروع می شود کند می کند.

مقدار بسیار کمی ورزش و فعالیت فیزیکی به بهتر شدن حافظه کمک می کند. آهسته دویدن، راهپیمایی، دوچرخه سواری و حرکات موزون مانند راه رفتن سریع موجب بهبود حافظه در سالمندان می شود.

سالمندانی که در یک برنامه تمرینی، قدرتی و انعطافی به مدت یک ساعت ۳ بار در هفته و در طول ۴ ماه شرکت کنند عملکرد بهتری در اجرای آزمون های حافظه دارند.

با تمرین های ورزشی مداوم میزان جریان خون در مغز افزایش می یابد افزایش جریان خون موجب اکسیژن رسانی و تغذیه بهتر نورون های مغز شده و از تنگ شدن عروق مغز جلوگیری می کند.

این تأثیرات موجب پیشگیری از فراموشی و زوال توانمندی های ذهنی درسالمندی می شود. 

ورزش و فعالیت بدنی در صورتی که به صورت منظم و مستمر صورت گیرد آثار مفیدی در فرد بر جای می گذارد. آثار اجتماعی و روانی ورزش در فرد عبارت است از: کمک به فرد در جریان اجتماعی شدن و سازگاری با محیط 

ورزش و تکامل شخصیت 

 پر کردن اوقات فراغت و جلوگیری از انحرافات اجتماعی

 اخلاق مناسب و آماده کردن فرد برای رعایت حقوق دیگران

 کمک به فرهنگ سازی. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان