چرا خبرنگاران این قدر اضطراب دارند؟

خط سلامت: اضطراب یک پدیده چند بعدی است که نگرانی های شناختی و واکنش غیر منطقی و هیجانی به یک رویداد را شامل می شود اضطراب با احساساتی نظیر هراس و نگرانی همراه است.

چرا خبرنگاران این قدر اضطراب دارند؟

 معمولا انسان ها در پاسخ به یک موقعیت مبهم و غیر قابل پیش بینی، اضطراب را تجربه می کنندیکی از جوامعی که همواره در معرض تجارب پر تنش قرار دارد، جامعه خبرنگاران است.

به گزارش خط سلامت  خبرنگاران برای جمع آوری اطلاعات در صحنه حادثه حضور می یابند و بدون پرده هر آنچه رخ داده را مشاهده می کنند به این ترتیب این افراد بطور بالقوه در معرض آسیب های روانشناختی و بین فردی، قرار دارند.

عوامل ایجاد اضطراب

از سوی دیگر ترس از شکست، عاملی است که با اضطراب ارتباط دارد. ترس از شکست یک محرک درونی است که قبل از شروع کار منجر به افزایش اضطراب و تجربه عواطف منفی می‌شود. 

ترس از شکست، به عنوان احساس شرم و حقارت در نتیجه ناتوانی در رسیدن به یک هدف باعث می شود فرد از خطا کردن حین انجام کار اجتناب کند و به دنبال آن انتخاب های خود را محدود کند. 

عامل دیگر که با اضطراب رابطه دارد، سرمایه روانشناختی است. سرمایه روانشناختی به عنوان یکی از مولفه های روانشناسی مثبت گرا، ابعاد مثبت شخصیت فرد شامل: تاب آوری، خوش بینی، امید و خودکارآمدی را مورد توجه قرار می دهد. 

سرمایه روانشناختی به طور مستقیم و غیر مستقیم از طریق تنظیم هیجان منجر به ارتقا رفتارهای سالم می شود.

 سرمایه روانشناختی بالا، اضطراب کمتر را پیش بینی می کند به گونه ای که برخوردار بودن از سرمایه روانشناختی، فرد را قادر می سازد در برابر شرایط دشوار، دیدگاه روشن تری در رابطه با خود و دیگران داشته باشد و کمتر پریشان شود

از آنجا که مسئولیت اجتماعی خبرنگاران با توجه به افزایش سرعت انتشار اطلاعات در جوامع امروزی در حال افزایش است و خبرنگاران به طور غیر مستقیم عقاید و نظرات مردم را هدایت می کنند و نقش مهمی در پیشرفت و افزایش هماهنگی اجتماعی دارند لازم است عواملی که با اضطراب رابطه دارد در این گروه از افراد شناخته شود تا بتوان برای کاهش تاثیر عوامل افزاینده اضطراب و تقویت عوامل محافظ در برابر اضطراب اقداماتی انجام داد.

باتوجه به موارد گفته شده مساله اصلی در پژوهش حاضر، پیش بینی اضطراب بر اساس ترس از شکست و سرمایه روانشناختی بود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان