فواید روانشناختی شگفت انگیز گوش دادن به موسیقی

خط سلامت: گوش دادن به موسیقی ممکن است توانایی ورزش را افزایش دهد، استرس و اضطراب را کاهش دهد و بهبودی پس از سکته مغزی را افزایش دهد.

فواید روانشناختی شگفت انگیز گوش دادن به موسیقی

چگونه موسیقی بر قلب شما تأثیر می گذارد؟

به گزارش  خط سلامت موسیقی نه تنها سیستم شنوایی شما را درگیر می کند، بلکه بسیاری از بخش های دیگر مغز را نیز درگیر می کند، از جمله نواحی مسئول حرکت، زبان، توجه، حافظه و احساسات.

برایان هریس، متخصص موسیقی نورولوژیک در بیمارستان توانبخشی Spaulding وابسته به هاروارد، می گوید: هیچ محرک دیگری روی زمین وجود ندارد که به طور همزمان مغز ما را به اندازه موسیقی درگیر کند.

او می‌گوید: این فعال‌سازی جهانی چه به موسیقی گوش دهید، چه ساز بنوازید یا آواز بخوانید، اتفاق می‌افتد. حتی به‌طور غیررسمی در ماشین یا زیر دوش. 

تاثیر موسیقی بر بازماندگان سکته مغزی

موسیقی درمانی می تواند به بازماندگان سکته مغزی کمک کند تا توانایی صحبت کردن و حرکت خود را بازیابی کنند. دلیل آن تأثیرات گسترده موسیقی بر مغز است که فرآیندی به نام حباب را پرورش می دهد.

Entrainment به فعال شدن همزمان نورون ها از قسمت های مختلف مغز اشاره دارد. برایان هریس، موسیقی‌درمانگر از بیمارستان توانبخشی اسپولدینگ، توضیح می‌دهد: به عنوان مثال وقتی یک ریتم ثابت می‌شنوید، سیستم شنوایی شما را فعال می‌کند، اما به طور خودکار سیستم حرکتی شما را نیز درگیر می‌کند.

پس از انواع خاصی از سکته‌های مغزی، افراد نمی‌توانند ماهیچه‌های زبان یا لب‌های خود را حرکت دهند (دیسرتری) و بنابراین قادر به صحبت واضح نیستند. اما درخواست از آنها برای "خواندن" یک آهنگ آشنا با استفاده از هجاهای ساده (مانند "لا" یا "فا") به جای کلمات، به جذب اعصاب حرکتی یا فعال کننده عضلات کمک می کند، که به آنها کمک می کند تا گفتار خود را بازیابی کنند.

این تکنیک برای همه انواع حرکت کار می کند. هریس می‌گوید: وقتی افراد حباب می‌کنند، فرآیند عصبی کارآمدتر می‌شود زیرا همه چیز به طور همزمان آتش می‌گیرد. هنگامی که بازماندگان سکته مغزی راه رفتن را با موسیقی تمرین می کنند، به راه رفتن آنها کمک می کند و سرعت، تقارن و طول هر گام را بهبود می بخشد.

هارمونی های قلبی؟

موسیقی همچنین می‌تواند شیمی مغز را تغییر دهد و این تغییرات ممکن است مزایای قلبی عروقی داشته باشد همانطور که توسط تعدادی از مطالعات مختلف نشان داده شده است به عنوان مثال مطالعات نشان داده اند گوش دادن به موسیقی ممکن است افراد را قادر می سازد تا در طول تست استرس قلبی که روی تردمیل یا دوچرخه ثابت انجام می شود، مدت بیشتری ورزش کنند

بهبود عملکرد رگ های خونی با شل کردن شریان ها

به ضربان قلب و سطح فشار خون کمک می کند تا پس از فعالیت بدنی سریعتر به حالت اولیه بازگردد

کاهش اضطراب در بازماندگان حمله قلبی

به افرادی که پس از جراحی قلب بهبود می یابند کمک کنید تا درد و اضطراب کمتری را احساس کنند و بهتر بخوابند.

اثرات قابل توجه

مانند سایر احساسات لذت بخش، گوش دادن یا ایجاد موسیقی باعث ترشح دوپامین می شود، یک ماده شیمیایی مغز که باعث می شود افراد احساس مشارکت و انگیزه کنند. همانطور که هریس اشاره می کند، کلاس ورزشی بدون موسیقی غیرقابل تصور است.

پردازش صدا در ساقه مغز شروع می شود که ضربان قلب و تنفس را کنترل می کند. این ارتباط می تواند توضیح دهد چرا موسیقی آرام بخش ممکن است ضربان قلب، ضربان تنفس و فشار خون را کاهش دهد و همچنین به نظر می رسد درد، استرس و اضطراب را کاهش می دهد.

چه چیزی برای شما طنین انداز است؟

 تحقیقات نشان می دهد موسیقی انتخاب شده توسط بیمار تأثیرات مفیدتری نسبت به موسیقی انتخاب شده توسط شخص دیگری نشان می دهد، که منطقی است.

به گفته انجمن موسیقی درمانی آمریکا، موسیقی به دلیل آشنایی، قابل پیش بینی بودن و احساس امنیت مرتبط با آن واکنش هایی را برمی انگیزد.

در مطالعه تست استرس قلبی که در دانشگاه تگزاس انجام شد، اکثر شرکت کنندگان اسپانیایی تبار بودند، بنابراین محققان موسیقی با سرعت بالا و الهام گرفته از لاتین را انتخاب کردند.

در مطالعه آرام سازی شریان، که هم موسیقی کلاسیک و هم موسیقی راک را مورد آزمایش قرار داد، زمانی که علاقه مندان به کلاسیک به موسیقی کلاسیک گوش می دادند، پیشرفت ها بیشتر از زمانی بود که به راک گوش می دادند و بالعکس.

! هریس می گوید: برای کسی که عاشق اپرا است، ممکن است یک آریا در حال افزایش بی نهایت آرامش بخش باشد. اما صادقانه بگویم، اگر به اپرا اهمیتی نمی دهید، می تواند تأثیر معکوس داشته باشد.

اگر سطح دسی بل را در محدوده ایمن نگه دارید، استفاده از موسیقی برای آرام کردن یا تقویت ورزش خود هیچ اشکالی ندارد. حتی ممکن است در نظر داشته باشید از سلامت قلب خود به عنوان بهانه ای برای خرید یک سیستم صوتی جدید استفاده کنید.

اگر یک قطعه موسیقی یکسان برای دو نفر پخش کنید ،قلب آنها بسیار متفاوت پاسخ می دهد. این نتیجه یک مطالعه جدید است.

این تحقیق نشان داد چگونه موسیقی اثرات فردی بر قلب ایجاد می کند ، اولین گام این پژوهش برای تهیه نسخه های موسیقی فردی برای بیماری های مشترک است.

پروفسور ایلین چو از مرکز تحقیقات علمی فرانسه گفت: ما از روش های دقیق برای ضبط پاسخ قلب به موسیقی استفاده کردیم و دریافتیم آنچه برای یک نفر آرامش آور است می تواند برای دیگری تحریک کننده باشد.

مطالعات قبلی در مورد بررسی پاسخ های فیزیولوژیکی به موسیقی ، تغییرات ضربان قلب را پس از گوش دادن به موسیقی های مختلف به "غمگین" ، "شاد" ، "آرام" یا "خشن" اندازه گیری کرده است.

سه بیمار با نارسایی قلبی خفیف به یک کنسرت پیانوی کلاسیک زنده دعوت شدند. از آنجا که همه آنها از دستگاه ضربان ساز استفاده می کردند ، امکان ثابت بودن ضربان قلب آنها حین اجرا وجود داشت.

محققان فعالیت الکتریکی قلب را مستقیماً اندازه گیری کردند که در آن تغییرات فاحشی در سرعت ، حجم یا ریتم وجود داشت.

پروفسور چو گفت:ضربان قلب بر بهبودی تأثیر می گذارد بنابراین با ثابت نگه داشتن آن می توان تغییرات الکتریکی قلب را بر اساس واکنش احساسی به موسیقی ارزیابی کرد.

پروفسور پیر لامبیاز از دانشگاه لندن توضیح داد: در برخی از افراد ، اختلالات ریتم قلب تهدید کننده زندگی می تواند ناشی از استرس باشد.

با استفاده از موسیقی می توانیم به روش کم خطربررسی کنیم  چگونه استرس (یا تنش خفیف ناشی از موسیقی) این دوره بهبودی را تغییر می دهد.

محققان دریافتند تغییر در زمان بهبودی قلب از یک فرد به فرد دیگر در مقاطع زمانی مشابه موسیقی متفاوت است. زمان بهبودی تا 5 میلی ثانیه کاهش می یابد ، به این معنی که آرامش بیشتری وجود داشته است.

پروفسور چو در مورد ماهیت فردی واکنش ها گفت:حتی اگر دو نفر از نظر آماری تغییرات قابل توجهی را در همان انتقال موسیقی داشته باشند ، پاسخ آنها می تواند در جهت مخالف باشد. بنابراین برای یک نفر موسیقی می تواندآرامش بخش در حالی که برای شخص دیگر تحریک کننده یا استرس آور باشد به عنوان مثال شخصی که انتظار انتقال موسیقی آرام به صدای بلند را ندارد ، می تواند آن را استرس زا ببیند که منجر به کوتاه شدن زمان بهبودی قلب می شود. برای شخص دیگری می تواند منجربه طولانی شدن مدت زمان بهبودی قلب باشد.

پروفسور چو گفت: با درک اینکه قلب فرد در برابر تغییرات موسیقی چگونه واکنش نشان می دهد ، قصد داریم مداخلات موسیقی متناسب را طراحی کنیم تا پاسخ مطلوب به دست آید.

وی افزود: این شیوه می تواند برای کاهش فشار خون یا کاهش خطر اختلالات ریتم قلب بدون عوارض جانبی دارو در نظر گرفته شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان