حرکات موزون ورزشی باعث بروز تغییرات چشم گیر رفتاری می شود

خط سلامت: در مطالعه ی جدیدی که منتشر شده است سالخوردگانی که به صورت منظم در تمرینات و فعالیت های ورزشی شرکت دارند، می توانند نشانه های پیری را در مغز خود کند کرده و حتی معکوس کنند؛ و جالب تر آنکه بیشترین تاثیر را “رقص” در این تغییر مثبت داشته است.

حرکات موزون ورزشی باعث بروز تغییرات چشم گیر رفتاری می شود

 دکتر کاترین رِفیلد در این باره می گوید: فعالیت فیزیکی ، تاثیر مثبتی روی کند کردن و حتی معکوس کردن کاهش توانایی های بدنی ذهنی مرتبط با بالا رفتن سن دارد.

به گزارش خط سلامت در این مطالعه معلوم شد دو تمرین فیزیکی (رقص و تمرین استقامتی) هردو باعث افزایش فعالیت بخش هایی از مغز می شوند که در اثر سالخوردگی با کاهش فعالیت رو به رو می شوند.

اما با مقایسه ی رقصیدن با سایر فعالیت ها، تنها رقص است که باعث بروز تغییرات چشم گیر رفتاری، از نظر بهبود تعادل می شود.

طراحی آزمایش

داوطلبان سالخورده در این آزمایش با میانگین سنی ۶۸ سال، برای انجام دو فعالیت تقسیم بندی شدند؛ گروهی برای آموزش و تمرین حرکات رقص به مدت ۱۸ ماه و به صورت هفتگی و گروه دیگری در همین مدت برای انجام تمرین های انعطافی-استقامتی انتخاب شدند. در هردو گروه افزایش فعالیت در ناحیه ی هیپوکمپ مغز مشاهد شد.

این نتیجه ی بسیار مهمی است زیرا این ناحیه از مغز اغلب تحت تاثیر بیماری های مرتبط با سالخوردگی مانند آلزایمر قرار می گیرد .

همچنین نقش مهمی در حافظه، یادگیری و از همه مهم تر در حفظ تعادل فرد ایفا می کند. گروهی که برای انجام تمرینات استقامتی و ورزشی انتخاب شدند، به انجام برنامه ی متداول ورزشی شامل حرکات تکراری مثل دوچرخه سواری و پیاده روی و… پرداختند، این در حالی است که گروه دیگر هر هفته در برنامه ی خود با چالش جدیدی در حرکات رقص، مواجه می شدند.

دکتر رفلید ادامه می دهد:” ما تلاش کردیم تا برای شرکت کنندگان، برنامه ای طراحی کنیم که همواره در حال تغییر باشد و شامل ژانر های مختلفی از حرکات رقص باشد. قدم ها، الگوی حرکات دست ها، فرم ایستادن، سرعت و آهنگ حرکات نیز هر دو هفته یکبار تغییر می کرد. 

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان