چرا اینقدر راحت خشمگین و عصبانی می شوم؟

خط سلامت: چگونه خشم خود را کنترل کنم؟ وقتی عصبانیت شعله ور شد، مهارت های آرامش بخشی را به کار بگیرید. تمرینات تنفس عمیق را تمرین کنید، یک صحنه آرامش بخش را تصور کنید، یا یک کلمه یا عبارت آرامش بخش را تکرار کنید. به موسیقی گوش دهید، بنویسید یا یوگا انجام دهید هر کاری که برای تشویق آرامش لازم است.

چرا اینقدر راحت خشمگین و  عصبانی می شوم؟

چرا اینقدر راحت خشمگین و  عصبانی می شوم؟

بسیاری از چیزها می توانند باعث خشم شوند از جمله استرس، مشکلات خانوادگی و مسائل مالی . برای برخی افراد، خشم ناشی از یک اختلال زمینه‌ای مانند اعتیاد به الکل یا افسردگی است.

خشم علامت بیماری روانی

به گزارش خط سلامت خشم به خودی خود یک اختلال در نظر گرفته نمی شود، اما خشم یک علامت شناخته شده از چند بیماری روانی است.حفظ خونسردی اگر چه هنگام عصبانیت آسان نیست،اما ضروری است. 

از این گذشته، برای اینکه عصبانیت خود را در سطح قابل کنترل نگه دارید ، باید بدانید که چگونه خونسردی خود را حفظ کنید 

 توانایی تشخیص و کنترل خشم  امکان می دهد، در مواقع خشم و عصبانیت با دیگران ارتباط موثرتری برقرار کنید.

این به نوبه خود ، منجر به روابط قوی تر و سالم تر، در زندگی شغلی و شخصی تان می شود. در اینجا بهترین نکات  برای کنترل درگیری ، تنش و عصبانیت آورده شده است.

شناسایی راه اندازهای خشم

همه افراد "محرک خشم" متفاوتی دارند که معمولاً آنها را به واکنش با عصبانیت سوق می دهد. این عوامل محرک منحصر به فرد هستند و معمولاً براساس تجربیات زندگی فردی است به عنوان مثال اگر در مورد چاقی تان وقتی کودک بوده اید طعنه شنیده اید، ممکن است با عصبانیت نسبت به نظرات مشابه در سن بزرگسالی واکنش نشان دهید. در اینجا رویدادها و شرایط متداولی وجود دارد که باعث خشم می شود:

دوستی که با یک موضوع حساس شوخی می کند.

دوستی که پولی را که به شما بدهکاراست، پس نمی دهد.

به اشتباه متهم شدن.

به عهده گرفتن اشتباهات دیگران.

ورود دیگران به حریم شخصی.

بدن خود را بشناسید.

هنگام عصبانیت بیشتر افراد نشانه های جسمانی مختلفی را تجربه می کنند که به آنها اجازه می دهد، هنگام ناراحتی از آن مطلع شوند. واکنش های جسمی متداول به یک رویداد تحریک کننده خشم عبارتند از:

ضربان قلب بالا

انقباض عضلانی

تنفس تند

تعریق یا لرزش

تنظیم تغییرات بدن امکان می دهد برای کنترل خشم گام بردارید. با شناسایی علائم هشدار دهنده می توان عصبانیت را کاهش داد.

اثرات خشم با مدیریت ضعیف

نفس کشیدن

حتی اگر مشاجره مربوط به موضوع  عصبانیت در گذشته است ،هرگز برای متوقف کردن آن با تنفس عمیق دیر نیست. زمان شروع به تنش زدایی روی تنفس تمرکز کنید. 

تا آنجا که ممکن است هوای تازه را به ریه ها وارد کنید. تنفس آهسته و عمیق کمک می کند تا با افزایش تنش مقابله کرده و پاسخ آرامش را روشن کنید . ضربان قلب شما کند می شود ، فشار خون کاهش می یابد و عضلات شما شل می شوند.

4 نکته برای تمرین تنفس دیافراگم

وقت بگذارید

کمی وقت بگذارید تا خود را آرام کنید . هرچه زمان بگذرد ، می توانید در مورد مسائل ملموس باشید و واقعیت را با وضوح بیشتر درک کنید.

بنابراین اگرشرایط به هم ریخته باشد می شود ، لحظه ای خود را دور کرده و مقداری آب بنوشید یا صورت تان را بشویید. حتی می توانید  قدم بزنید.هرچه زمان بیشتری به خود برای پردازش احساسات  اختصاص دهید ، شدت آنها کمتر خواهد شد.

با دقت گوش کنید

گوش دادن فعال ارتباط بین شما و شخص مقابل را افزایش می دهد. این به نوبه خود احتمال سوءتفاهم را کاهش می دهد. همچنین باعث ایجاد همدلی می شود و احساس تحریک را قبل از اینکه فرصتی برای عصبانیت کامل فراهم شود کاهش می دهد.

به شخص مقابل فرصت دهید تا دیدگاه خود را در مورد شرایط توضیح دهد. ممکن است بیش از حد واکنش نشان داده باشید. مشاجره و خشم معمولاً زمانی شروع می شود که فرد احساس کند ، شنیده نمی شود.

از شوخ طبعی استفاده کنید

مساِئل را خیلی جدی نگیرید و یاد بگیرید به هر موقعیت عصبانیت زا بخندید. یافتن شوخ طبعی در شرایط دشوار و نا امید کننده فرد را از نظر جسمی و فیزیولوژیکی راحت می کند.

خنده باعث ترشح اندورفین می شود و سطح هورمون های استرس (کورتیزول ، اپی نفرین و آدرنالین) موجود در خون را کاهش می دهد. شوخ طبعی همچنین کمک می کند تا متوجه شوید اکثر تحریکات روزمره ارزش عصبانیت یا تنش را ندارند.

چگونه در برابر استرس بخندیم

جستجوی کمک

اگر عصبانیت باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی تان شده است ،سعی کنید با یکی از دوستان یا یکی از اعضای خانواده تان صحبت کنید. گاهی صحبت کردن از طریق موضوعی یا ابراز احساسات به آن شخص می تواند مفید باشد.

اگر همچنان احساس خستگی شدید می کنید ، از متخصصان کمک بگیرید. یک متخصص بهداشت روان می تواند ریشه عصبانیت را پیدا و به شما کمک کند.

نمی توانید احساس عصبانیت را به طور کامل از بین ببرید ، اما می توانید روش های سالم برای بیان احساس خود را یاد بگیرید و از شدت احساسات منفی بکاهید.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان