فواید یوگا برای سلامت روان

خط سلامت: یوگا چگونه برای سلامت روان مفید است؟ یوگا به عنوان نوعی ورزش، هورمون های استرس را در بدن ما کاهش می دهد و همزمان مواد شیمیایی مفید مغز مانند اندورفین و گابا (گاما آمینوبوتیریک اسید) را افزایش می دهد. این مواد شیمیایی حس خوب به کاهش اضطراب و بهبود خلق و خو کمک می کند.

فواید یوگا برای سلامت روان

انواع مختلفی از یوگا وجود دارد. نوعی که بیشتر در ایالات متحده انجام می شود هاتا یوگا است که ترکیبی از حالت های فیزیکی و تنفس آگاهانه است.

به گزارش خط سلامت یوگا می تواند تعادل، انعطاف پذیری ، دامنه حرکتی و قدرت را بهبود بخشد. همچنین می تواند سلامت روان را افزایش دهد، اگرچه اندازه گیری این مزایا دشوارتر است.

یوگا و سلامت روان

ورزش کردن بجز سلامت جسم، بر سلامت روان تاثیر دارد. یکی از ورزش های کاربردی در سلامت روان یوگا است. یوگا یک ورزش آرام و مناسب برای تمام افراد است که به هماهنگی جسم و روان کمک کرده و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.

 در زیر چند مورد از تاثیرات یوگا و فواید آن مورد بررسی قرار گرفته است. 

یوگا از کلمه یوجی گرفته شده است. یوجی به معنی وصل کردن یا متحد کردن است. یوگا یک ورزش است که بدن و ذهن را با هم متصل و هماهنگ می‌ کند.

تمرین یوگا با بسیاری از فواید سلامت روحی و جسمی همراه است. گرچه برخی از ادعاهای مربوط به این ورزش هنوز ثابت نشده است. با این وجود انجام یوگا به تمامی افراد توصیه شده است.

کاهش فشار و تنش 

یوگا به تاثیر در کاهش استرس و تسکین روان شناخته شده است. یوگا باعث کاهش ترشح هورمون مربوط به استرس یعنی کورتیزول می شود.

تسکین و کاهش اضطراب

اغلب تمرینات یوگا را به عنوان راهی برای مقابله با احساس اضطراب آغاز می‌ کنند. یوگا به کاهش اضطراب کمک می کند. 

مطالعه ای بر روی ۶۴ زن با اختلال استرس پس از سانحه صورت گرفت. این زنان از اضطراب شدید و ترس ناشی از یک واقعه رنج می‌ بردند. پس از ۱۰ هفته، زنانی که یک نوبت در هفته تمرینات یوگا انجام داده بودند، علائم کمتری داشتند.  

کاهش التهاب 

علاوه بر بهبود سلامت روانی، تمرین یوگا میزان التهاب را کاهش می دهد. التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی در برابر بروز عفونت و عوامل مهاجم خارجی است.

هرچند که میزان کم و زودگذر التهاب برای بدن مفید می باشد، اما التهاب مزمن در دراز مدت به توسعه بیماری ‌های التهابی مانند برخی از بیماری‌ های قلبی، دیابت و سرطان کمک می کند.

بهبود سلامت قلب

انجام تمرینات منظم یوگا به بهبود سلامت قلب و کاهش برخی عوامل خطر برای بیماری‌ های قلبی کمک می‌ کند. کسانی که بیش از ۵ سال بطور منظم به تمرینات یوگا می ‌پردازند، تا حد زیادی از ابتلا به بیماری‌ های قلبی و عروقی پیشگیری می ‌کنند. میزان فشار خون این افراد همواره در حد مطلوبی باقی می‌ ماند. 

فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی مشکلات قلب، مانند حملات قلبی و سکته مغزی است. کاهش فشار خون به کاهش خطر این مشکلات کمک می کند. 

مبارزه با افسردگی

یوگا با تاثیر بر تولید هورمون‌ های استرس در بدن علایم افسردگی را کاهش می دهد.

کاهش درد مزمن 

درد مزمن یک مشکل مداوم است که بر میلیون‌ها نفر تاثیر می‌گذارد. یوگا به کاهش درد مزمن در برخی شرایط کمک می کند.

کیفیت خواب

کاهش کیفیت خواب منجر به بروز مشکلاتی مانند چاقی، فشار خون بالا و افسردگی می شود. یوگا با تاثیر بر ترشح هورمون ملاتونین به افزایش کیفیت خواب کمک می کند.

بهبود انعطاف پذیری و حفظ تعادل 

تمرین یوگا به بهبود تعادل و تحرک در افراد مسن کمک می کند. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام این تمرینات در طور شبانه روز، تفاوت بزرگی برای کسانی که به دنبال افزایش عملکرد یا افزایش انعطاف پذیری هستند ایجاد می کند.

کمک به بهبود تنفس

تمرین تنفس، تمرینی در یوگا است، که روی کنترل فرآیند تنفس تمرکز دارد. با انجام برخی تمرینات و تکنیک‌ ها علاوه بر تمرکز، تنفس نیز بهبود پیدا می‌ کند.

بهبود تنفس به ایجاد استقامت، بهینه سازی عملکرد و حفظ ریه‌ ها و قلب کمک می کند. یوگا نیز شامل تعداد زیادی از تمرینات تنفسی است، که به بهبود عملکرد تنفس و ریه‌ ها کمک می کند.

کاهش علائم میگرن 

میگرن سر درد های شدید و تکراری است. افراد زیادی به این بیماری مبتلا هستند. یوگا عصب واگ را تحریک و باعث کاهش شدت میگرن می شود.

غذا خوردن سالم 

از آنجایی که تمرینات یوگا موجب افزایش تمرکز و توجه می‌ شود، کسانی که این تمرینات را انجام می‌ دهند، بطور قابل توجهی روی رنگ، بو، عطر و مزه غذاها تمرکز می‌ کنند و از خوردن غذاها لذت می‌ برند.

افرادی که بد غذا هستند و یا بدرفتاری خوراکی دارند، با انجام تمرینات ذهن به بهبود عادات رفتاری خود کمک می ‌کنند. یوگا اشخاص را تشویق به لذت بردن از غذا و انتخاب مواد غذایی مناسب و سالم می کند.

افزایش قدرت 

یوگا باعث افزایش قدرت، استقامت و انعطاف پذیری می‌ شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان