این مواد غذایی برای مغز کپسول اکسیژن هستند

خط سلامت: یک مطالعه در بر روی بزرگسالان جوان نشان داد تا دو ساعت پس از مصرف شکلات تلخ (با محتوای فلاوانول بالا)، حافظه و زمان واکنش بهتر از افرادی است که شکلات سفید مصرف می‌کنند.

این مواد غذایی برای مغز کپسول اکسیژن هستند

یک مطالعه شواهدی را ارائه کرد که نشان می‌دهد فلاوانول‌ها (که در شکلات تلخ و کاکائو، یافت می‌شوند) ممکن است برای سلامت مغز انسان مفید باشند. فلاوانول ها شکلی از فلاونوئیدها هستند که اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارند.

به گزارش خط سلامت همچنین یک مطالعه دیگر  نشان داد در بین بزرگسالان 50 تا 69 ساله، افرادی که مکمل کاکائو با محتوای فلاوانول بالا به مدت سه ماه مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که مکمل کاکائو با فلاوانول کم مصرف می‌کنند، عملکرد بهتری در تست‌های حافظه داشتند.

مواد غذایی حاوی فلاوانول ها

شکلات تلخ و کاکائو تنها مواد غذایی حاوی فلاوانول نیستند. بسیاری از میوه ها و سبزیجات سرشار از فلاوانول هستند، از جمله سیب، انگور قرمز، کلم بروکلی، گوجه فرنگی گیلاسی، لوبیا، کلم پیچ و پیاز.

یک رژیم غذایی سالم به طور معمول رژیمی است که سرشار از میوه ها و سبزیجات و در نتیجه محتوای فلاوانول بالایی نیز دارد. 

خوردن شکلات تلخ و سلامت مغز 

محققان افراد غیرسیگاری بزرگسال را که هیچ بیماری مغزی، قلبی، عروقی یا تنفسی مشخصی نداشتند، را تحت مطالعه قرار دادند. آنها ۱۸ شرکت کننده را در دو آزمایش جداگانه آزمایش کردند: یک گروه کاکائو غنی از فلاوانول دریافت کردند و گروه دیگر کاکائو فرآوری شده با مقادیر بسیار پایین فلاوانول مصرف کردند.

حدود ۲ ساعت بعد از مصرف کاکائو، شرکت کنندگان هوای حاوی ۵ درصد دی اکسیدکربن استنشاق کردند که ۱۰ برابر میزان دی اکسیدکربن استاندارد موجود در هواست. این شیوه یک روش استاندارد برای تعیین عملکرد عروق خونی مغز است.

«گبریل کراتون»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ایلینوی آمریکا، در این باره می‌گوید: «معمولا بدن از طریق افزایش جریان خون به مغز به این شرایط واکنش نشان می‌دهد که باعث رسیدن اکسیژن بیشتر به مغز و حذف دی اکسیدکربن بیشتر از مغز می‌شود.»

سپس محققان اکسیژن رسانی در قشر پیشانی مغز را اندازه گیری کردند. این منطقه از مغز نقش مهمی در برنامه ریزی، تنظیم رفتار و تصمیم گیری دارد.

شکلات تلخ و اکسیژن رسانی به مغز

محققان دریافتند اکثر شرکت کنندگان پس از مصرف فلاوانول های شکلات تلخ، واکنش اکسیژن رسانی مغزی قوی‌تر و سریع‌تری داشتند.

به گفته کراتون، «میزان اکسیژن رسانی درگروه دریافت کننده فلاوانول زیاد در مقایسه با گروه دریافت کننده فلاوانول کمتر، بیش از سه برابر بیشتر بود و واکنش اکسیژن رسانی حدود یک دقیقه سریع‌تر بود.»

همچنین محققان مشاهده کردند عملکرد شرکت کنندگان در اکثر تست‌های چالشی بهتر بود و گروه دریافت کننده فلاوانول، در حل مسائل ۱۱ درصد سریع‌تر بودند.

محققان معتقدند فلاوانول ها در طول انجام تکالیف شناختی بسیار مفید هستند.

چرا خوردن شکلات تلخ باعث بهبود عملکرد مغز می شود؟

چندین مطالعه شواهدی از بهبود جریان خون مغز و سطح اکسیژن در مغز پس از مصرف شکلات تلخ نشان داده اند. اما از آنجایی که این تغییرات به طور معمول با بهبود عملکرد در کارهای شناختی مرتبط نبودند، ارتباط مستقیم نتایج با عملکرد بهتر مغز دشوار است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان