چرا بی اشتهایی عصبی اتفاق می افتد؟

خط سلامت: بی اشتهایی عصبی با محدودیت دریافت مواد مغذی نسبت به نیاز تعریف می شود که منجر به کاهش وزن قابل توجه بدن می شود .

چرا بی اشتهایی عصبی اتفاق می افتد؟

بیماران مبتلا به بی اشتهایی عصبی ، ترس از افزایش وزن و تصویر بدنی مخدوش با ناتوانی در درک جدی بودن وضعیت خود خواهند داشت.

به گزارش خط سلامت بی اشتهایی اصطلاحی است که برای توصیف از دست دادن اشتها یا ناتوانی در خوردن، که می تواند ناشی از بسیاری از بیماری ها باشد، استفاده می شود.

از سوی دیگر، بی اشتهایی عصبی یک اختلال خوردن است که در آن فرد به منظور کاهش وزن یا جلوگیری از افزایش وزن، عمدا مصرف غذای خود را محدود می کند .

بی اشتهایی عصبی، یکی از انواع اختلالات خوردن است. فرد مبتلا به بی اشتهایی عصبی همواره اشتغال ذهنی فراوانی با مساله لاغر بودن دارد.

 کاهش وزن و سوء تغذیه  ناشی از بی اشتهایی عصبی، گاهی اوقات منجر به بستری شدن فرد مبتلا به بی اشتهایی عصبی می شود.

چرا بی اشتهایی عصبی اتفاق می افتد؟

بی اشتهایی عصبی بازتاب فشار‌های اجتماعی، مشکلات رفتاری و عوامل ژنتیکی است. تحقیقات نشان داده است بی اشتهایی عصبی  در نوجوانانی اتفاق می افتد که استقلال و اختیاری در زندگی خود ندارند.

در حقیقت بی اشتهایی عصبی برای این نوجوانان فرصتی را فراهم می کند تا حداقل یک بخش از زندگی خود که همان تغذیه است را کنترل کنند. 

شیوع بی اشتهایی عصبی

به دلیل تغییرات ناشی از بلوغ، شیوع بی اشتهایی عصبی در نوجوانی شایع تر از سایر سنین است. تحقیقات نشان داده است بی اشتهایی عصبی در زنان شایع تر از مردان است. زنان مبتلا به بی اشتهایی عصبی رژیم غذایی سفت و سختی برای خود تعیین می کنند و متعهدانه از آن پیروی می کنند.

عوارض ناشی از بی اشتهایی عصبی

بی اشتهایی عصبی با عوارض منفی فراوانی برای سلامت روان  و جسم همراه است.

بی اشتهایی عصبی منجر به سوء تغذیه، کم خونی، پوکی استخوان، مشکل گوارشی و عدم تعادل در الکترولیت بدن می شود.

کودکان مبتلا به بی اشتهایی بسیار بیش‌تر از دیگر کودکان با تاخیر در رشد مواجه می‌شوند. درمان

درمان بی اشتهایی عصبی

اصلاح باورها و سبک زندگی منجر به درمان بی اشتهایی عصبی می شود.

از آنجا که بی اشتهایی عصبی اختلالی جدی است؛ لازم است برای درمان آن به روانشناس بالینی که در زمینه تشخیص و درمان اختلالات روانی متخصص است، رجوع کرد.

شرایط منجر به بستری بیمار در بیمارستان

اکثر افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی در طی درمان در خانه می‌مانند. فرایند درمان بی اشتهایی عصبی به این صورت است که فرد مبتلا به بی اشتهایی عصبی به روانشناس بالینی مراجعه کرده، ویزیت می‌شود و سپس برای پیگیری درمان به خانه بازمی‌گردد. با این حال، اگر سلامت فرد در خطر جدی باشد، به بیمارستان منتقل می شود. به عنوان مثال، اگر:

وزن فرد بسیار پایین باشد و همچنان در حال کاهش وزن باشد.

سن فرد زیر ۱۸ سال باشد و پزشک معتقد باشد در خانه به فرد رسیدگی کافی نمی‌شود.

افکار خودکشی وجدوداشته باشد.

در بیمارستان پزشکان مراقب سلامت بیمار هستند تا به تدریج به وزن مطلوب برسد. هنگامی که به وزن مطلوب رسید و سلامت جسمی و روانی خود را بازیافت، فرد می‌تواند به خانه بازگردد . برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان