نقاط کور یکدیگر را بشناسید و با آن کنار بیایید

خط سلامت: نقاط قوت شریک زندگی خود را بشناسید . به عقاید شریک زندگی‌تان احترام بگذارید و برای عقاید او ارزش قائل شوید، حتی اگر آنها با شما متفاوت باشند. هر کس حق دارد باورها و ارزش های خود را داشته باشد. موافق بودن با مخالفت اشکالی ندارد.

نقاط کور یکدیگر را بشناسید و با آن کنار بیایید

چرا پذیرش تفاوت ها در یک رابطه مهم است؟

به گزارش خط سلامت در روابط صمیمانه ، اختلافات اغلب منبع درگیری هستند، اما به همین راحتی می توانند یک نعمت باشند. دیدگاه منحصر به فرد هر یک از طرفین به حذف نقاط کور برای دیگری کمک می کند. مهارت های متمایز آنها می تواند ضعف دیگری را تحسین کند .

آیا اختلاف نظر زوجین خوب است؟

شباهت ها عالی هستند، اما حقیقت این است که همه ما به طور طبیعی تفاوت هایی نیز داریم . بیزاری نسبت به کارهای تصادفی که همسرتان انجام می دهد یا تفاوت در زمینه هایی از زندگی که برای شما مهم است اما برای آنها نه، لزوماً به معنای محکومیت یک رابطه نیست.

چرا نمی توانم عیب های شریک زندگی ام را بپذیرم؟

 اگر پذیرفتن عیب‌های شریک زندگی‌تان برایتان سخت است، احتمالاً به این معناست بخشی از شما وجود دارد که عیب‌های خودتان را نمی‌پذیرد، یا این واقعیت است همه انسان‌ها صرفاً به خاطر وجودشان ناقص هستند. 

آیا باید تفاوت هایمان را بپذیریم؟

پذیرش همچنین به شما این امکان را می دهد ارزش ها و باورهای خود را بهتر درک کنید . پذیرش تفاوت های یکدیگر یک خیابان دو طرفه است. بدانید اگرچه بهره‌مندی از سوابق و تجربیات دیگران برای شما خوب است، اما شما نیز ممکن است چیز مثبتی برای نشان دادن آنها داشته باشید.

همسران تفاوت های فراوانی با یکدیگر دارند. پذیرش این تفاوت ها نقش مهمی در تداوم زندگی مشترک دارد.

 پذیرش تفاوت های فردی بین همسران، بهبود کیفیت رابطه زوجی را به دنبال دارد.

پذیرش تفاوت بین همسران

اگر هریک از زوجین به درجه ای از بلوغ روانی رسیده باشند که بتوانند تفاوت های فردی با همسر خود را درک کنند و آن ها را بپذیرند، صیمیت و کیفیت رابطه زوجی افزایش می یابد.

تفاوت زنان و مردان از لحاظ روانی و فیزیولوژی مغزی بسیار زیاد است برای نمونه جای تعجب نیست اگر آقای خانه  تاکید دارد  که دیوار اتاق نشیمن یا آشپزخانه را به رنگ آبی ، شیری یا زرد در آورید .

آبی از محبوب ترین رنگ های مورد توجه مردان است و به نظر آن ها  در صورتی که به عنوان رنگ پایه در چیدمان منزل انتخاب شود ، هماهنگ کردن دیگر رنگ ها نیز آسان تر خواهد بود و علاوه براین غالب بودن رنگ آبی آرامش را در فضای خانه به ارمغان خواهد آورد علاوه بر این بسیاری از مردان ترکیب رنگ آبی و زرد را در چیدمان خانه می پسندند ، این مسئله نشان دهنده تفاوت های ساختاری و عملکردی مغز در مردان و زنان است.

در واقع ترشح هورمون های جنسی در مغز زنان و مردان یکی از علل تفاوت های عملکردی بین آن ها است. مطالعات نشان می دهد ؛ مغز جنین های دختر و پسر در 26 هفته اول دوران بارداری به تدریج از یکدیگر متمایز می شوند و تفاوت های ساختاری زیادی پیدا می کنند برای نمونه سیستم بیانی در زنان در هر دو نیمکره مغز فعال است این در حالی است که در مردان نیمکره چپ  مسئول گفتار ، درک مطلب و تکلم است. از این رو زنان در آموختن مهارت های زبانی و استفاده از آن ها موفق تر از مردان عمل می کنند.

همچنین وقتی مردان در حال گوش دادن به مطلبی هستند، فقط نیمکره چپ مغزشان فعال می شود، در حالیکه فرآیند درک مطالب و گوش دادن در زنان در هر دو نیمکره مغز انجام می گیرد؛ بنابراین نباید انتظار داشت کیفیت فهم و درک مطلب در هر دو گروه یکسان باشد.

مردان، نقشه یاب های قوی تری هستند

پذیرش این واقعیت که همسران به لحاظ ویژگی های رفتاری و شخصیتی با یکدیگر متفاوت هستند، به تداوم زندگی مشترک کمک می کند. پژوهش ها نشان داده است تفاوت هایی در کارکرد مغز زنان و مردان وجود دارد

 حافظه مردان مانند جی پی اس عمل می کنند و از قدرت جهت یابی بیشتری برای درک فضا، نقشه خوانی و پیدا کردن مسیر در مقایسه با زنان برخوردار هستند. مردان به دلیل این بخش کورتکس مغز و آمیگدال بزرگتری دارند، تفاوت زنان و مردان در حسابرسی نیز دیده می شود برای نمونه در نقشه خوانی و انجام محاسبات در ریاضیات قوی تر عمل می کنند و  اغلب به کارهای فنی و مهندسی علاقه مند هستند.

زنان بهتر مسائل را حل می کنند

هنگام وقوع دعوا و مشاجره بین همسران، معمولا از زن ها انتظار می رود، از طریق آرام کردن اوضاع، به حل مشکل بپردازند؛ چراکه برقراری مهارت های اجتماعی موفق و پایدار از قابلیت های رفتاری زنان است، لوب پیشانی که مسئول انجام وظایفی همچون حل مسئله و تصمیم گیری است و سیستم  لیمبیک که مسئول فعالیت های احساسی و کنترل عواطف است  ضخیم تر بوده و  همین تفاوت زنان و مردان باعث شده است تا زنان در درک مسائل اجتماعی و حل آن ها موفق تر عمل کنند.

تفاوت پردازش اطلاعات در زنان و مردان

تفاوت زنان و مردان در پردازش اطلاعات، یکی از دلایل اصلی ایجاد اختلاف نظر بین همسران است. مشاهده می شود که مناطق خاکستری قشر مغز در مردان بیشتر از زنان است، در حالیکه در زنان ماده سفید بخش بیشتری را در مقایسه با مغز مردان به خود اختصاص داده است. بخش سفید مغز که مسئول پردازش سریع اطلاعات است در زنان حجم وسیعتری را در برگرفته و همین مسئله باعث شده است تا زنان با سرعت بیشتری اطلاعات را پردازش و مسائل را حل و فصل کنند.

دوستداران رنگ آبی

از همان لحظه تولد والدین با انتخاب نوع دکوراسیون اتاق فرزنداشان به دیگران کمک می کنند تا جنسیت آن ها را حدس بزنند. پسران اتاق خواب آبی و دختران با چیدمان صورتی از میهمانانشان پذیرایی می کنند. واقعیت این است که پسران در حقیقت رنگ آبی را دوست دارند و بخشی از موفقیت ها، شخصیت و عملکردشان تحت تاثیر این رنگ شکل می گیرد.

اگرچه آبی را نمی توان تنها رنگ مورد علاقه مردان نامید، اما طیف های موجود در این رنگ، احساسات و عملکردهای متفاوتی را در مردان، پس از پذیرش نقش همسر ایجاد می کند که هنوز از نظر علی توجیه نشده است. از طرفی زنان از دوران کودکی، رنگ صورتی را می پسندند که روان شناسان آن را سمبل عشق، زنانگی و مادر بودن می دانند.

مردان منطقی صحبت می کنند

استفاده از زبان منطقی در مردان بیشتر از زنان است. آن ها در مکالمات خود بیشتر از نتیجه گیری های منطقی و قابل قبول برای اثبات ادعاهای خود استفاده می کنند، در حالی که زنان بر عواطف و احساساتشان تکیه می گیرند و استفاده از زبان احساس در گفته های شان کاملا مشهود است. مردان استفاده از زبان احساس را نشانه ای از ضعف می دانند در حالیکه زنان از این زبان برای پیش برد اهداف شان در روابط اجتماعی کمک می گیرند. تفاوت  در میزان ترشح  انتقال دهنده های شیمیایی  در مغز زنان و مردان علت اصلی اختلاف نظر بین همسران است.

واکنش به استرس

همسران در نحوه واکنش نشان دادن به استرس بایکدیگر تفاوت دارند. مردان در مواجهه با هر مسئله ای حتی دغدغه ها و مشکلات روزمره  بر قدرت شان تکیه کرده و اعتقاد به مبارزه دارند اما زنان به دنبال کنترل استرس از طریق برقراری مهارت های اجتماعی، شرکت در گروههای دوستانه و بحث و تبادل نظر راجع به مشکلاتشان، هستند.

معمولا مردان به دنبال یافتن راه حل منطقی و وضع قوانین جدید برای حل مشکلاتشان هستند در حالی که زنان سعی می کنند از طریق پیدا کردن دوستان جدید، چت در فضاهای مجازی و آشنا شدن با کسانی که رنج های مشترک دارند، به مشکلات روانی و استرس های شان خاتمه دهند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان