شکاف های حافظه چگونه ایجاد می شود؟

خط سلامت: اثرات عصبی طولانی مدت الکل چیست؟ این اثرات شامل تغییرات در احساسات و شخصیت و همچنین اختلال در ادراک، یادگیری و حافظه است . تکنیک‌های نوروپاتولوژیک و تصویربرداری شواهدی از ناهنجاری‌های فیزیکی مغز در افراد الکلی، مانند آتروفی سلول‌های عصبی و کوچک شدن مغز، ارائه کرده‌اند.

شکاف های حافظه چگونه ایجاد می شود؟

الکل چگونه بر حافظه تأثیر می گذارد؟ خاموشی های ناشی از الکل شکاف هایی در حافظه افراد برای رویدادهایی است که در هنگام مستی رخ داده است.

به گزارش خط سلامت این شکاف‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که فرد به اندازه‌ای الکل می‌نوشد که به طور موقت از انتقال خاطرات از ذخیره‌سازی کوتاه‌مدت به طولانی‌مدت - معروف به تثبیت حافظه - در ناحیه‌ای از مغز به نام هیپوکامپ جلوگیری کند.

مصرف الکل سلامت مغز را کاهش می دهد. مشخص شده است مصرف الکل در برخی دوره های زندگی، با پیامدهای منفی شدیدتری برای سلامتی همراه است.

 مصرف الکل در برخی دوره های زندگی از جمله دوران بارداری، با عوارض جانبی شدیدتری همراه است.

مصرف الکل و سه دوره حساس زندگی

آخرین یافته های دانشمندان نشان می دهد اگر چه اثرات الکل بر مغز در تمام دوره های زندگی آسیب های زیادی را برجا می‌گذارد، اما سه دوره حساس وجود دارد که طی آن ها مصرف الکل آسیب‌های بیشتری را در مغز ایجاد می کند. این سه دوره عبارتند از:

بارداری از مان لقاح تا تولد

دوره بلوغ از زمان ۱۵ تا ۱۹ سالگی

۶۵ سالگی به بالا؛ دانشمندان هشدار می‌دهند مصرف الکل در این سه دوره حساس، آسیب های ماندگارتری را در مغز ایجاد می کند.

بارداری و الکل

به گفته متخصصان ۱۰٪ از زنان باردار در جهان الکل مصرف می کنند که این افراد در کشور های اروپایی بیشتر از حد متوسط جهانی هستند.مصرف زیاد الکل در دوران بارداری باعث ایجاد اختلالات شناختی و کاهش حجم مغز جنین شده و به طور معناداری با مشکلات روانی و رفتاری در این نوزادان مرتبط است.

الکل و نوجوانی

همچنین در دوره نوجوانی ۲۰ درصد از افراد ۱۵ تا ۱۹ ساله در کشورهای اروپایی و کشورهایی که سطح درآمد بالاتری دارند مصرف زیاد الکل را گزارش کرده اند.مطالعات نشان می‌دهدکه نوشیدن مفرط الکل در دوره نوجوانی منجر به کاهش حجم مغز و ماده سفید مغز شده و در عملکردهای شناختی آنان تاثیرات منفی را بر جا می‌گذارد.

الکل و سالمندی

همچنین بر اساس مطالعات افراد مسن سالمند که اقدام به مصرف الکل دارند با زوال عقل بیشتری مواجه خواهند شد و مشکلات شناختی و سلامت مغز آنان بیشتر به مخاطره می افتد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان