علت دورهمی 29 پزشک در بزم مستانه فاش شد / راهکارهایی که باید به آن توجه کرد

خط سلامت: خبر تکاندهنده است 30 پزشک و متخصص در یک مهمانی بر اثر مصرف مشروب تقلبی دست‌ ساز در یک مهمانی در شهرستان جهرم دچار مسمومیت شدید و در بیمارستان بستری شده و متاسفانه یک دکتر جوان زن جان باخت. چرا برای پزشکان این اتفاق روی داده است؟

علت دورهمی 29 پزشک در بزم مستانه فاش شد / راهکارهایی که باید به آن توجه کرد

دو روز است که این خبر تکاندهنده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی وایرال شده که چند تن از پزشکان به خاطر نوشیدن مشروب تقلبی در بزم شبانه در جهرم دیالیز شده‌اند و دکتر فرزانه اکبری، متخصص پوست که رتبه ۷ تخصص پزشکی کشور را کسب کرده بود، در همان مهمانی فوت کرده است و 29 متخصص دچار نابینایی و از کار افتادن اعضای مهم و حیاتی شدند.

دکتر فرید شهریور، فوق‌تخصص چشم، در اثر مصرف مشروب تقلبی ، هر دو کلیه‌اش را از دست داده و هم‌اکنون در کما است.

تعداد زیادی از مهمانان که شامل چند متخصص قلب، زنان و چشم بودند، دچار نارسایی شدید کلیه و دیالیزی شدند. یک منبع آگاه در نظام پزشکی استان فارس، به رکنا گفت: این مهمانی در شهرستان جهرم صورت گرفته و شنیده‌ها حاکی از آن است که عامل فروش مشروبات الکلی در مهمانی اخیر دستگیر شده است.

یکی از سوالات مهمی که در این خبر ذهن ها را درگیر می کند این است که چرا متخصصان و پزشکان با وجود آگاهی از زیان ها و خطرات الکل و مشروب دست به اقداماتی این چنینی می زنند؟

چرا پزشکان مشروب الکلی می خورند؟

دکتر مریم سامانی - روانشناس بالینی و هیات علمی دانشگاه - در این مورد معتقد است: افراد برای کاهش استرس دست به اقدامات متفاوتی می زنند یکی از این موارد نوشیدن  مشروب و الکل است . این افراد انتظار دارند احساسات منفی شان را مانند اضطراب یا افسردگی به این شیوه تسکین دهند. اما در حقیقت با نوشیدن الکل فرد از سبک‌ مقابله و اجتناب به جای مواجهه و حل مساله استفاده می کند. 

 این روانشناس بالینی می گوید: تحقیقات نشان می‌دهد پزشکان برای مقابله با استرس‌ شغلی به نوشیدن، پرخوری و مصرف دارو روی می‌آورند. متاسفانه تعداد زیادی از پزشکان از مشکلات خواب، خستگی و سردرد رنج می برند زیرا حجم کارشان بسیار سنگین و طاقت فرسا است. برای متخصصانی که هر روز با آلام زیادی روبرو هستند و با توجه به مشکلات مالی بیماران و درمان طبیعی است که مشکلات سلامت روان در آنان افزایش پیدا کند.

پزشک مست

وی می گوید: اینکه چرا نوشیدن الکل تا این اندازه رواج پیدا کرده  است به اضطراب اجتماعی بر می گردد. الکل بصورت موقت باعث کاهش بازدارندگی می شود و برخی از تنش های عصبی را در مقطعی کوتاه برای فرد کاهش می دهد.

وی افزود: اگر به این مساله توجه عمیق داشته باشیم می بینیم که مصرف الکل و عادات نوشیدن در میان پزشکان دیگر کشورها نیز دیده می شود. برای مثال مطالعه ای در فنلاند نشان داد میانگین مصرف الکل در بین پزشکان مرد 6.2 لیتر و در بین پزشکان زن 2.8 لیتر به ازای هر نفر در سال بود و در افراد بالای 40 سال این مساله بیشتر بود. در مشاغلی این چنینی نوشیدن زیاد الکل با استرس و فرسودگی شغلی مرتبط است.

وی اضافه کرد : بدیهی است وقتی پزشکان یا پرستاران تحت تأثیر الکل هستند، بیماران به طور قابل ملاحظه ای در معرض خطر باشند. 

زمانی که کارکنان مراقبت‌های بهداشتی با شیفت‌های سنگین کار می‌کنند تمام انرژی شان تخلیه می‌شود و الکل را به عنوان یک آسانسور برای ارتقاء روحیه انتخاب می کنند. قرار گرفتن در معرض موقعیت های پر استرس مانند بحران های اضطراری و خستگی عاطفی باعث شود متخصصان پزشکی به دنبال آرامش با مصرف الکل باشند در حالی که می دانند این انتخاب احتمال ایجاد مشکلات حاد و سنگینی را بر بیماران شان خواهد داشت.

 متخصصان پزشکی همچنین ممکن است مانند تمام اقشار و افراد دچار اختلالات روانی زمینه‌ای باشند که می‌تواند به طور موقت با سوء مصرف الکل پوشانده شود.

وی در مورد اینکه چه باید کرد گفت: طبیعی است که تا کم کردن این خستگی های عاطفی و شغلی مسیر طولانی و گاه غیر ممکنی داشته باشیم. بنابراین بهترین کار این است که به جای ایجاد فشار بیشتر روانی فشارها را کاهش دهیم. این روزها شاهد خودکشی متخصصان هستیم این هم زنگ های خطر مشکلات روانی پزشکان و پرستاران است که در گوشه و کنار دیده می شود .برای این منظور نیاز است که تمهیداتی برای سلامت روان آنان مثل بسیاری از کشورها از سوی وزارت بهداشت و مسئولان ذیربط در نظر گرفته شود که برای بخشی از این آلام و خستگی ها در اتاق درمان روانشناس به حل مساله بپردازند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان