رفتارهای خود ویرانگر چرا اتفاق می افتد؟ + انواع رفتار خود ویرانگر

خط سلامت: رفتار خود ویرانگر فقط نشانه مسائل عمیق تر، دست نخورده و حل نشده است که شناسایی، پردازش یا التیام نیافته اند.

رفتارهای خود ویرانگر چرا اتفاق می افتد؟ + انواع رفتار خود ویرانگر

چگونه به یک شریک خود ویرانگر کمک کنیم و چه کاری نباید انجام داد ؟

به گزارش خط سلامت بسیاری از مردم در رابطه با فرد مهم دیگری هستند که با نوعی رفتار خود ویرانگر دست و پنجه نرم می کند. این می تواند به صورت اختلال خوردن ، سوء مصرف مواد ، سوء مصرف الکل یا اعمال خودزنی مانند بریدن یا سوزاندن ظاهر شود.

اگر از تجربه خود یا یکی از دوستان یا خویشاوندان این موضوع را درک  می کنید، متوجه خواهید شد که می‌تواند یک میل عمیق و حتی ناامیدکننده برای "تعمیر" یا "تغییر" شریک زندگی در تلاش برای کمک به او برای جلوگیری از این مشکل وجود داشته باشد.

ترک رفتار مخرب

یکی از مهمترین چیزهایی که باید با آن کنار بیایید این است که مهم نیست چقدر کسی را دوست دارید، قدرت ندارید او را وادار کنید رفتاری را که حاضر به ترک آن نیست کنار بگذارد. و مهم نیست که شریک زندگی شما چقدر شما را دوست دارد، برای او بسیار دشوار است که رفتار آسیب زننده ای را که باعث تسکین کوتاه مدت یا احساس بی حسی یا خودآزاری می شود، کنار بگذارد.

به طور معمول، رفتار خود ویرانگر فقط نشانه مسائل عمیق تر، دست نخورده و حل نشده است که شناسایی، پردازش یا التیام نیافته اند.

اگرچه قابل درک است که عشق و نگرانی شما در تلاش برای "کمک کردن" به شریک زندگی خود مهار می شود، اما در واقع می تواند شما را برای احساس رنجش، ناامیدی، عصبانیت و درماندگی در زمانی که همه تلاش های شما به طور اجتناب ناپذیری نتیجه نمی دهد، ایجاد کند.

این تلاش‌ها همیشه با نیت خوب هستند، اما اغلب ناشی از ناامیدی و اضطراب هستند . اگر فرد مورد علاقه شما در اقدام خود ویرانگر خود ریشه دوانده باشد، ممکن است اشتیاق شما به سلامت بودن او را قضاوت کننده، انتقادی یا با انگیزه عصبانیت تعبیر کند. آنها ممکن است شما را متهم کنند که حمایت نمی کنید یا نیازها و دردهای آنها را درک نمی کنید. آنها ممکن است سعی کنند رفتارهای خود را منطقی کنند ، زیرا به دنبال راه هایی برای بهانه آوردن یا توجیه کاری هستند که انجام می دهند.

معمولاً افرادی که به خود آسیب می رسانند، جدیت نوشیدن بیش از حد الکل، پرخوری، پاکسازی، گرسنگی، بریدن یا سایر رفتارهای اعتیادآور خود را کم اهمیت جلوه می دهند. آنها همچنین ممکن است تأثیر اعمال شان بر آنها و رابطه شما را دست کم بگیرند یا حتی غافل باشند.

برخی افراد رفتارهای خود را کاملاً انکار می کنند ، حتی زمانی که شما شواهد محکم و عینی دارید که آنچه را که انجام داده اند تأیید می کند. زمانی که فرد مورد علاقه شما روی ادامه یک رفتار سرمایه گذاری می کند، ممکن است به روشی خودخواهانه عمل کند و حتی سعی کند با دروغ گفتن به شما از اعمال خود محافظت کند .

بدون راهنمایی، دانستن نحوه پاسخگویی دشوار است. در اینجا بایدها و نبایدهایی وجود دارد که به شما کمک می کند تا در مورد نحوه گذر از یک مسئله دشوار و دارای بار احساسی شفافیت به دست آورید:

نگران رفتارهای همسرتان باشید. این هیچ تأثیر واقعی بر اعمال آنها ندارد و می تواند شما را از نظر عاطفی، جسمی و ذهنی ضعیف کند.

سعی کنید با گفتن جملاتی مانند: "اگر به اندازه کافی مرا دوست داشتی، متوقف می شدی." این همیشه نتیجه معکوس می‌دهد و احساس گناه بیشتری ایجاد می‌کند که می‌تواند به رفتارهای خود ویرانگر دامن بزند.

برای تغییر رفتار شریک زندگی خود از شرم یا تحقیر استفاده نکنید .

اقدامات آنها را شخصاً انجام ندهید. این مشکل به شما مربوط نیست، بلکه مربوط به مسائل و دردهای حل نشده خودشان است.

به همسرتان نگویید که "بیمار" است یا "نیاز به کمک دارد"، زیرا این امر می تواند او را حتی دفاعی تر کند.

مسئولیت های خود یا حق مراقبت از خود را نادیده بگیرید تا شریک زندگی خود و عواقب اعمال خود ویرانگر خود را پوشش دهد.

نقش درمانگر شریک زندگی خود را به عهده نگیرید. این کار شما نیست و نمی توانید عینیت موثر بودن را داشته باشید.

بگذارید همسرتان بداند که دوستش دارید و به سلامتی او اهمیت می دهید.

شفقت نشان دهید و به او بفهمانید که مبارزه ای که با آن دست و پنجه نرم می کنند را درک می کنید و ترک چیزی که در کوتاه مدت به عنوان مفید تجربه می کنند چقدر چالش برانگیز است.

باور خود را در مورد توانایی آنها در یادگیری راه های جدید برای مقابله و بهبودی واقعی با راهنمایی حرفه ای بیان کنید.

 مشکل شما حل کردن مساله نیست و قدرت تغییر یک انسان دیگر را ندارید.

بدانید که شما حق دارید یک رابطه را زمانی که توهین آمیز ، ناکامل، یک طرفه است، یا زمانی که شریک زندگی شما قاطعانه از انجام کاری که برای سلامتی لازم است را انجام نمی دهد، پایان دهید.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان