با شخصیت مرزی چگونه رفتار کنید؟

خط سلامت: شخصیت مرزی به دلیل نداشتن کنترل روی هیجانات خود اغلب منجر به شکستگی در رابطه بین فردی می شود.

با شخصیت مرزی چگونه رفتار کنید؟

شخصیت مرزی در دسته اختلالات شخصیت قرار دارد و دچار ویرانی های احساسی است.

به گزارش خط سلامت 

اختلال شخصیت مرزی چیست؟

شخصیت مرزی ممکن است به دلیل دلبستگی ضعیف مادر، سوء مصرف خانوادگی مواد، محرومیت اجتماعی ایجاد شود.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی وقتی متوجه آن می شوند که روابط سالم شامل طیفی از احساسات است، ویران می شوند.

حفظ رابطه طولانی مدت با فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی مستلزم تعهد و سازگاری است.

با نرخ شیوع تخمینی بین 1.6 تا 5.9 درصد (APA، 2013)، اختلال شخصیت مرزی (BPD) سومین اختلال شخصیت شایع است . این اختلال در زنان بسیار شایع تر از مردان است و 75 درصد موارد در زنان تشخیص داده می شود مانند تقریباً در تمام اختلالات سلامت روان، علائم شخصیت مرزی بر زندگی فرد مبتلا به این اختلال و همچنین دوستان، اعضای خانواده و دیگرانی که زندگی آنها با زندگی آنها تلاقی دارد، تأثیر می گذارد.

افراد مبتلا به شخصیت مرزی ممکن است الگوی سوء مصرف مواد ، سابقه شغلی نامنظم داشته باشند که ممکن است نشان دهنده ناتوانی در تکمیل تحصیلات ، مسائل قانونی، اقدام به خودکشی و مشکل در حفظ روابط باشد. روابط دوستانه، روابط خانوادگی و روابط عاشقانه چالش برانگیز هستند.

 اختلال شخصیت مرزی از کجا شروع می شود؟

علائم شخصیت مرزی معمولاً برای اولین بار در اواخر نوجوانی و اوایل بزرگسالی ظاهر می شود. در حالی که علت دقیق ناشناخته است، به نظر می رسد اجزای ژنتیکی و همچنین اجزای محیطی وجود دارد.

در محیط خانواده، عوامل مؤثر عبارتند از سوء مصرف خانوادگی، مسائل مربوط به دلبستگی مادر  و مرزهای خانوادگی که نامناسب بودند. عوامل محیطی بیرونی شامل محرومیت اجتماعی و چندپارگی اجتماعی است. با توجه به شایع ترین علائم شخصیت مرزی، این شرایط خاص به عنوان عوامل بالقوه کمک کننده معنی عملی دارند.

افراد مبتلا به شخصیت مرزی معمولاً به دلیل ترس شدید از رها شدن، روابط بین فردی ناپایدار دارند. اگر آنها تهدیدی مبنی بر ترک یا طرد شدن را درک کنند، ممکن است رفتار، افکار، عواطف و تصور از خود از ریل منحرف شود و به واکنش‌های به ظاهر غیرقابل توضیحی منجر شود.

افراد مبتلا به شخصیت مرزی در تنظیم احساسات مشکل دارند و می توانند با واکنش عاطفی خود به یک رویداد خنثی "کل" آنها را ببلعند. برای مثال، در حالی که هر کسی ممکن است زمانی که یک دوست در آخرین لحظه برنامه‌های خود را لغو می‌کند ناامید می‌شود، یک فرد مبتلا به شخصیت مرزی «ناامیدی» را دور می‌زند و ممکن است مستقیماً به سمت «ناامیدی» یا «خشم» برود و نتواند قبول کند که رد کردن دلیلی برای این کار نیست. 

افراد مبتلا به شخصیت مرزی نمی توانند به راحتی بین آنچه "فکر می کنند" و انگیزه های واقعی شخص دیگر تمایز قائل شوند. آنها را به سمت افراط در ارزیابی خود از دیگران رفته و یک رابطه "دوست داشتن تا زمانی که از آنها متنفر باشند" با دیگران تجربه می کنند.

دوستان جدید، شرکای عاشقانه جدید و حتی رئیس‌های جدید ممکن است توسط یک فرد مبتلا به شخصیت مرزی ایده‌آل باشد. با این حال، زمانی که «پاهای خاکی» آن‌ها آشکار می‌شود یا به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری کمتری روی رابطه دارند، فرد مبتلا به شخصیت مرزی  می‌تواند یک سکه به دست بیاورد و فرد ایده‌آل‌شده ممکن است به طرز وحشیانه‌ای رانده شود و هدف حمله قرار گیرد.

پارادوکس: ترس از رد شدن منجر به اعمالی می شود که رد را به دنبال دارد

روابط بر اساس سرمایه گذاری عاطفی متقابل در طول زمان ساخته می شوند. روابط قوی و سالم در برابر نوسانات موقت در دسترس بودن منابعی که یک فرد می تواند ارائه دهد، انعطاف پذیر است . برای افراد مبتلا به شخصیت مرزی، روابط می تواند مبهم باشد.

آنها اغلب بدون داشتن پیوند مادری سالم بزرگ می شوند، قادر به مدیریت جزر و مد روابط بزرگسالان نیستند. مادران به فرزندان خود می آموزند که می توانند محبت بی قید و شرط را ارائه دهند، حتی اگر زمان هایی وجود دارد که باید فرزندان خود را تنبیه کنند. مادران همچنین نشان می دهند مواقعی وجود دارد که فرزندانشان آنها را خوشحال می کنند و همچنین مواقعی وجود دارد که ممکن است کودک آنها را ناامید کند، اما سرمایه گذاری آنها در رابطه مادر و فرزند ماندگار است.

افراد مبتلا به شخصیت مرزی بدون تجربه طیف وسیعی از احساساتی که یک رابطه سالم می‌تواند ایجاد یا حفظ کند، می‌توانند به تهدیدهای امنیتی درک شده به روش‌های مرزی و بالقوه خطرناک پاسخ دهند.

افراد مبتلا به شخصیت مرزی خطر خشونت بیشتری دارند، که ممکن است به ناتوانی آنها در تنظیم مؤثر احساسات خود همراه با تکانشگری آنها نسبت داده شود. یادگیری نحوه تنظیم احساسات و مهار تکانشگری برای حفظ روابط سالم ضروری است. یاد بگیرید بپذیرید هیچ کس همیشه "خوب" یا "بد" نیست . افراد مبتلا به شخصیت مرزی قبل از اینکه خودشان طرد شوند با طرد کردن دیگران از خود محافظت می کنند. در حالی که محافظت از خود در برابر آسیب های عاطفی یک رفتار طبیعی است، افراد مبتلا به شخصیت مرزی زمان بسیار سختی را در تشخیص رفتارهای تهدیدآمیز و غیر تهدید آمیز دارند.

تمایل به احساسات منفی؟

تحقیقات اخیر نشان می دهد افراد مبتلا به شخصیت مرزی فقط به احساسات منفی دیگران یا حالات منفی چهره نمی پردازند. وقتی با یک اظهار نظر شفاهی خفیف منفی از طرف کسی مواجه می‌شوید، به طور تصاعدی در ذهن او بزرگ‌نمایی می‌شود.

هنگامی که آنها یک حالت خفیف ناخوشایند را در چهره شخصی مشاهده می کنند، آن را بسیار شدیدتر از آنچه در واقع هست تفسیر می کنند . آنها همچنین فاقد توانایی انعکاس عبارات دیگری هستند که می تواند ارتباط اجتماعی با دیگران را مهار کند. این ممکن است محصول جانبی غیبت والدین- مراقبانی باشد که در دوران نوزادی با آنها رفتارهای مشابهی داشتند.

نکاتی برای حفظ روابط سالم با افراد مبتلا به  اختلال شخصیت مرزی:

این اختلال یک شبه ایجاد نشده است و نمی تواند به طور جادویی "از بین برود" فقط به این دلیل که شما یا شریک زندگی تان می خواهید این اتفاق بیفتد.

تشویق پیروی از درمان

درمان‌های زیادی وجود دارند که با شخصیت مرزی اثربخشی نشان می‌دهند، از جمله درمان شناختی رفتاری ، رفتار درمانی دیالکتیکی و درمان مبتنی بر طرحواره.

پیام هایی را که از طریق حالات چهره و زبان بدن خود ارسال می کنید در نظر بگیرید .

واکنش های خود را به ناراحتی یا حملات آنها زیر نظر بگیرید. تا حد امکان رفتار خود را آرام نگه دارید تا از موقعیت های متخاصم جلوگیری کنید. عمداً اختلافات را تشدید نکنید.

 حمایت کنید، اما سیستم حمایتی قوی خود را حفظ کنید.

برای ایجاد مرزهای سالم با یکدیگر کار کنید و اطمینان حاصل کنید که هر دو از مرزهای شخصی یکدیگر آگاه هستید و به آنها احترام می گذارید. اگر مرزها عمداً زیر پا گذاشته شوند، این مکالمه می تواند بعداً یک لنگر باشد.

بدانید که رفتارهای آنها ممکن است دوستان و اعضای خانواده را از خود دور کند، بنابراین کارهایی را که باید انجام دهید انجام دهید تا مطمئن شوید روابط شما با دیگران حمایتگر نیز قطع نمی شود.

اگر فرزند دارید، پیوند سالم والدین و فرزند را با پذیرش بی قید و شرط همراه با مرزهای سالم در اولویت قرار دهید. از کودک خود در برابر رفتارهای افراطی محافظت کنید و صبر محبت آمیز و طیف عاطفی سالم را برای کودک خود الگو کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان