روانشناسی شخصیت / این ویژگی شخصیتی از شما یک فرد شاد می سازد

خط سلامت: به رغم تاثیر اجتناب ناپذیر فاکتورهای وراثتی و فیزیولوژیکی، سبک زندگی و شیوه تفکر افراد از علل ظهور و پیشرفت بیماری ها چه فیزیکی و چه روانی محسوب می شوند .

روانشناسی شخصیت / این ویژگی شخصیتی از شما یک فرد شاد می سازد

تحقیقات متعددی نشان می دهد پیروی ازالگوهای تفکر مثبت و نگاهی شاد به زندگی داشتن ، شانس ابتلا به بیماری های جسمی و روحی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و از طرف دیگر در پیش گرفتن سبک صحیح زندگی احتمال ابتلا به افسردگی و بیماری های خلق را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد .

به گزارش خط سلامت متخصصان علوم رفتاری تفکر منطقی و مثبت را از ویژگی شخصیت های سالم دانسته و معتقدند با افزایش مهارت اجتماعی و بینش مثبت می توان در کنا ر روش های دارویی و روانکاوی دیگر به درمان بیماری های مختلف و مدیریت غم و افسردگی  پرداخت.

در واقع هدف از روانکاوی کمک کردن به فرد برای تغییر دیدگاهها و عادات است و در این میان شاد زیستن و مثبت  سبب می شود تا فرد بیمار بیش از هر زمانی در کنا ر دیگر تکنیک های روانکاوی به خود متکی بوده و اضطراب وتنش را به خوبی مدیریت کند.

مشخصات خانواده شاد

چه رابطه ای میان زندگی در خانواده ای که اعضای آن مثبت می اندیشند و کاهش ابتلا به بیماری وجود دارد ؟ چگونه می توان از فرصت های باهم بودن برای داشتن زندگی سالم استفاده کرد ؟ این ها پرسش هایی است که محققان علوم رفتاری برای دست یافتن به مهارت های لازم برای شاد بودن و فرهنگ سازی خوشبخت زیستن ، مطرح و پاسخ داده اند .

نباید فراموش کنیم بر اساس تحقیقات انجام گرفته فاکتورهایی مانند ثروت ، جذابیت های فیزیکی ، سن ، جنسیت نقشی در بدست آوردن شادمانی نداشته و عواملی مانند اعتقاد به خدا ، سلامتی همدلی ، مثبت اندیشی و احساس رضایت از شغل و محیط خانواده و کار  با شاد بودن ارتباط مستقیم دارد .

از طرف دیگر سلامتی روان و شاد زیستن با یکدیگر ارتباط دوسویه دارد، در واقع شادی و شاد زیستن مانند بسیاری از مفاهیم رفتاری ریشه در معنا، شکل و حالت خاصی از واکنش‌های انسان نسبت به محیط خود دارد. هر رفتاری که از انسان سر می‌زند نتیجه‌ای در پی خواهد داشت.

smilefaces

دستاورد‌های این نتیجه خواسته یا ناخواسته، آگاهانه یا ناخود آگاه بوسیله فرد مورد تحلیل قرار می‌گیرد. رفتارها و نتایج آنها اغلب در یک چرخه یا چند دور تسلسل به تثبیت یا حذف رفتار منجر می‌شود. اگر پیامد یا نتیجه چرخه رفتار ـ نتیجه مثبت و خواستنی ارزیابی شود رفتار تکرار و به عادت تبدیل می‌شود درغیر این صورت از فهرست رفتارهای عادی خارج و بصورت خاموش بایگانی می‌شود.

در صورتی که نتایج یا دستاوردها مثبت و خواستنی ارزیابی گردد آنها تکرار و در مدت زمانی مناسب به نگرش تبدیل می‌شود . این ویژگی رفتار یعنی تبدیل آن به نگرش به این معنی است که رفتار بدون اندیشیدن زیاد به صورت نیمه هشیار ابراز می‌گردد بدون آنکه توجه چندانی به مناسب و یا نامناسب رفتار احساس کنیم.

در این روند اگر مشکلی پیش نیاید و کسی از نامناسب بودن رفتار ما گله یا شکایت جدی نکند در طی گذشت ماهها این رفتار تبدیل به عادت می‌گردد و ما بدون توجه به آنچه ممکن است در اطراف ما رخ دهد رفتار غالب را از خود بروز می دهیم؛ مگر آنکه دور تسلسلی با نتیجه متفاوتی شروع شود. 

با توجه به این روند و طی گذشت زمان ما شاد زیستن را ابتدا به عنوان رفتار، سپس نگرش و در نهایت عادت یا فرهنگ رفتاری از خود ابراز می‌کنیم. آنچه که در اینجا ممکن است مایل به اشاره باشیم نه رفتار بصورت عادت درآمده و یا رفتار به تثبیت نرسیده بلکه رفتار شادمانه به عنوان یک دیدگاه یا نگرش یا طرز تلقی مورد توجه است. این رویکرد اجازه بحث و بررسی در زمان بین ظهور رفتار شاد و چگونگی تبدیل آن به یک عادت را مورد بحث قرار می‌دهد.

در رابطه با ظهور رفتارهای شاد و تبعات شادی بخش و مفرح آن همه چیز به محیطی که ما در آن زندگی و رشد می‌کنیم بستگی دارد؛ یعنی خانواده . هر اندازه محیط خانواده نتایج رفتارهای مختلف اعضا را با شادی و نشاط بیشتری پاسخ دهد و یا شرایطی فراهم شود که اعضای خانواده چنین تجربه‌ای را با تداوم بیشتری کسب نمایند تمایل به ظهور رفتارهای شاد بیشتر می‌شود و عکس آن نیز صادق است هر اندازه جّو خانواده باتنش و چالش بیشتری همراه باشد رفتار های پرخاشگرانه یا غیرصادقانه و یا انفعال و در خود فرو رفتگی بیشتر می‌شود. 

شادی نگرشی جذاب

شادی نگرشی بسیار جالب و جذاب نسبت به مفهوم و چگونه زندگی کردن است، که اغلب افراد از کودکی بر اثر عوامل محیطی می‌آموزند و یا البته در پیچ و خم‌های زندگی در اثر تجارب مختلف به آن می‌رسند. که در هر دو صورت فرد درطی زندگی مخصوصا در زمانهایی که دیگران فشارها و استرس های زندگی را در ابعاد چند لایه تجربه می‌کنند در امان می‌مانند. 

در شرایطی که فرد در سنینی غیر از کودکی قرار دارد، اگر خود را برای کسب تجارب مختلف آماده نماید می‌تواند از طریق درک معنی حقیقی زندگی معنوی به مرحله شاد زیستن برسد. در مرحله‌ شاد زیستن فرد با درک معنی زندگی و نگاه به ورای حوادث روزانه زندگی را شکل می‌دهد. افرادی که به این جایگاه می‌رسند و شاد زیستن واقعی را تمرین می کنند با پیوستن به جریان مستمر شادی می‌تواند این جریان را منعکس یا از خود عبور دهند وبه دیگران برساند و دیگران نیز از آن بهره‌مند شوند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان