خواب کم فشار خون زنان را بالا می برد یا مردان؟

خط سلامت: خواب ناکافی خطر ابتلا به فشار خون را تا 11 درصد افزایش دهد. این تاثیر در زنان بیشتر است و به آنان آسیب بیشتری می زند.

خواب کم فشار خون زنان را بالا می برد یا مردان؟

خواب ناکافی و کم می تواند اثرات طولانی مدتی بر سلامت قلب و عروق و فشار خون داشته باشد.

به گزارش خط سلامت این خطر ممکن است برای زنان و افراد زیر 60 سال افزایش یابد.

یک تجزیه و تحلیل جدید از بیش از دوجین مطالعه نشان داده است که بین خواب کمتر از هفت ساعت در شب و افزایش احتمال ابتلا به فشار خون بالا که فشار خون نیز نامیده می شود، ارتباط وجود دارد .

این بررسی که محققان در 7 آوریل در کنفرانس سالانه کالج قلب و عروق آمریکا (ACC) ارائه کردند، نشان می دهد که این خطر به ویژه برای زنان افزایش می یابد.

این تجزیه و تحلیل به تحقیقات فزاینده ای اضافه می کند نشان می دهد خواب ناکافی ممکن است خطرات جدی برای سلامتی داشته باشد.

دکتر لیس Paul Leis، متخصص قلب گفت: اگرچه تحقیقات جدید جالب است، اما تعجب آور نیست. ارتباط بین خواب ضعیف و مشکلات قلبی، که فشار خون بالا می‌تواند منجر به آن شود، به خوبی ثابت شده است، همانطور که ارتباط بین فشار خون بالا و اختلال شایع آپنه خواب وجود دارد .

در اینجا آنچه در مورد رابطه بین خواب ضعیف و خطر فشار خون شناخته شده است و همچنین آنچه می توانید برای جلوگیری از فشار خون بالا انجام دهید، آورده شده است.

چگونه خواب می تواند بر فشار خون تأثیر بگذارد

برای بررسی سیستماتیک و متاآنالیز، دانشمندان داده‌های 16 مطالعه منتشر شده بین سال‌های 2000 تا 2023 را گردآوری کردند. این مطالعات شامل بیش از یک میلیون شرکت‌کننده از شش کشور بود که محققان بین دو تا 18 سال آنها را دنبال کردند. شرکت کنندگان در محدوده سنی 35 تا 60 سال بودند که حدود 60 درصد آنها زن بودند.

پس از بررسی اعداد و ارقام، محققان ارتباطی بین خواب کمتر از هفت ساعت و افزایش 7 درصدی خطر ابتلا به فشار خون بالا یافتند. این شانس برای افرادی که کمتر از پنج ساعت در شب می خوابند به 11 درصد افزایش یافت.

زنانی که کمتر از ۷ ساعت می‌خوابیدند، ۷ درصد بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به فشار خون بودند.

خواب بیش از هشت ساعت با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا مرتبط است .تقریبا نیمی از بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا نمی دانند که به آن مبتلا هستند.

چرا خواب ضعیف ممکن است باعث فشار خون شود؟

خواب ضعیف می تواند بر سایر عادات سبک زندگی که به خطر فشار خون کمک می کنند، تأثیر بگذارد و یک اثر دومینو ایجاد کند. کسی که خوب نمی خوابد ممکن است در طول روز خسته باشد. آنها ممکن است کمتر روی ورزش و تغذیه تمرکز کنند.

چگونه خطر ابتلا به فشار خون را کاهش دهیم

متخصصان می گویند: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند که بزرگسالان 60 سال به بالا حداقل 7 ساعت در شب بخوابند. افراد بین 61 تا 64 سال باید 7 تا 9 سال داشته باشند و افراد 65 سال و بالاتر به هفت یا هشت سال نیاز دارند.

با توجه به اینکه نداشتن خواب کافی با اثرات بلندمدت فشار خون بالا علاوه بر دیابت و افسردگی مرتبط است متخصصان توصیه می‌کنند در صورت کمبود خواب با کیفیت، به متخصص خواب مراجعه کنید.

اغلب وقتی نمی‌توانیم به خواب برسیم، آن را خیلی ساده می‌گیریم. اما باید عادت کنید با پزشک در مورد آن صحبت کنید و کمک بگیرید.

علاوه بر تغییر عادات خواب، سایر تغییرات در سبک زندگی نیز می توانند احتمال افزایش فشار خون را کاهش دهند.

در حالی که خواب ضعیف به عنوان یک عامل خطر مهم برای فشار خون بالا شناخته می شود، ضروری است که سایر عوامل سبک زندگی مانند چاقی، کم تحرکی و رژیم غذایی ناسالم را در استراتژی های جامع پیشگیری از فشار خون بالا در نظر بگیریم.

سیگار می تواند خطر ابتلا به فشار خون را حداقل 20 درصد افزایش دهد، بنابراین ترک یا شروع نکردن در وهله اول می تواند احتمال ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان