دلایل علمی بالا پائین شدن روحیه و خلق و خو

خط سلامت: تغییرات خلقی شدید ( نوسانات خلقی)، منجر به بروز طبقه ای از اختلالات روانی به نام اختلالات خلقی می شود. افسردگی و دوقطبی، دو مورد از مهم ترین اختلالات خلقی هستند.

دلایل علمی بالا پائین شدن روحیه و خلق و خو

تغییرات خلقی شدید به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. افرادی که از اختلالات خلقی مانند دوقطبی رنج می برند، فازهای خلقی متفاوتی را تجربه می کنند.

به گزارش خط سلامت افراد مبتلا به اختلال دو قطبی نوسانات خلقی شدیدی را تجربه می کنند که به موجب آن برای مدتی بسیار فعال و پرانرژی هستند( فاز مانیا)  و مدتی بعد به شدت افسرده می شوند ( فاز افسردگی).

تغییرات خلقی به چه دلیل اتفاق می افتد؟

تغییرات خلقی به دلابل مختلفی اتفاق می افتد. سبک زندگی در بروز نوسانات خلق و خو نقش مهمی دارد. برای مثال:

ایجاد تغییر در زندگی مانند انتقال به خانه جدید یا تغییر شغل

احساس استرس یا خستگی

خواب ناکافی

غذا خوردن ناسالم

مصرف داروهایی که روحیه یا خواب را تحت تأثیر قرار می دهد. تغییرات منظم و شدید خلقی گاهی نشان دهنده یک بیماری زمینه ای است. برخی از شرایطی که منجر به تغییر خلق و خو می شود، می تواند مردان و زنان را تحت تأثیر قرار دهد، در حالی که برخی فقط زنان را تحت تأثیر قرار می دهد.

نوسانات خلقی در مردان و زنان

شرایط متداول تغییر دهنده روحیه و نوسانات خلق و خو که بر هر دو جنس تأثیر می گذارد عبارتند از:

اختلال دوقطبی

اختلال دو قطبی زمانی است که فردی دوره های شدید احساسی (شیدایی) و پایین آمدن (افسردگی) را تجربه کند. این اوج و فرودها ممکن است به ندرت یا چندین بار در سال رخ دهد. براساس گزارش موسسه ملی بهداشت روان، 4.4٪ از بزرگسالان در ایالات متحده در دوره ای از زندگی خود دچار اختلال دوقطبی می شوند.

اختلال افسردگی اساسی (MDD)

MDD بیش از 16.1 میلیون بزرگسال در ایالات متحده را درگیر می کند و در زنان بیشتر از مردان دیده می شود. افراد مبتلا به MDD احساس غمگینی مداوم و از دست دادن علاقه به چیزهایی را که معمولاً از آنها لذت می برند ، تجربه می کنند. افسردگی بر روحیه ، زندگی روزمره و روابط فرد تأثیر می گذارد. بیشتر افراد مبتلا به افسردگی در طول زندگی خود چندین دوره کم خلقی را تجربه می کنند. با این حال، ممکن است دوره های شادی و خلق و خوی خوبی در این بین داشته باشند.

سیکلوتیمیا

سیکلوتیمیا یا اختلال سیکلوتایمیک، زمانی است که کسی با افزایش و پایین آمدن احساسات و نوسانات خلق و خو  روبرو می شود. شبیه اختلال دو قطبی است اما شدت آن کمتر و کمتر اتفاق می افتد.

اختلال افسردگی مداوم (PDD)

این شکل از افسردگی قبلاً به عنوان دیس تایمیا شناخته می شد. افراد مبتلا به PDD احساس طولانی مدت کم خلقی را تجربه می کنند که حداقل برای 2 سال ادامه دارد. علائم PDD به اندازه علائم MDD نیست، اما نوسانات خلق و خو به طور قابل توجهی بر زندگی و روابط فرد تأثیر بگذارد. این بیماری هر ساله تقریباً 1.5٪ از بزرگسالان را در ایالات متحده تحت تأثیر قرار می دهد.

اختلال شخصیت مرزی (BPD)

فردی که مبتلا به BPD است می تواند دچار تغییرات شدید خلقی نوسانات خلق و خو و مشکلات مربوط به تصویر از خود شود و در مدیریت رفتار خود مشکل دارد. کسانی که از اختلال شخصیت مرزی رنج می برند یک ترس شدید نسبت به رها شدن داشته و روابط شان بی ثبات است .

سایر شرایط بهداشت روان

سایر اختلالات بهداشت روان که می توانند در ایجاد خلق و خوی نقش داشته باشند عبارتند از:

اسکیزوفرنیا: مبتلایان به اسکیزوفرنیا دچار توهم یا توهم می شوند که باعث می شود وضعیت تغییر یافته واقعیت را تجربه کنند. اسکیزوفرنی به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی تأثیر می گذارد.

اختلال بیش فعالی، کمبود توجه (ADHD) : کودکان و بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی می توانند برای مدیریت احساسات خود تلاش کنند و منجر به تغییر خلق و خو شوند. علائم دیگر شامل تکانشگری، بیش فعالی و مشکل در توجه است.

اختلال در تنظیم نظم خلقی (DMDD): نوعی بیماری در دوران کودکی است که فرد دچار کج خلقی شدید از جمله عصبانیت،تحریک پذیری شدید و طغیانمی شود. این علائم برای تشخیص DMDD باید 12 ماه یا بیشتر ادامه داشته باشد.

سوءاستفاده یا سوءمصرف مواد

استفاده بیش از حد از الکل یا مواد مخدر می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد و منجر به نوسانات خلق و خو  می شود.

شرایط سلامت جسمی

شرایط سلامت جسمی، به ویژه بیماری های مزمن تأثیر عمده ای بر روحیه فرد و نوسانات خلق و خو دارد. این تغییرات می توانند مستقیم (از طریق تغییر در هورمون ها یا عملکرد مغز) یا غیر مستقیم (با ایجاد افسردگی یا اضطراب) خود را نشان دهند.

نمونه هایی از بیماری های جسمی که می تواند منجر به نوسانات خلق و خو شوند عبارتند از :

بیماری آلزایمر

بیماری کرونر قلب

دیابت

صرع

مولتیپل اسکلروزیس (ام اس)

بیماری پارکینسون

روماتیسم مفصلی

سکته

اختلالات تیروئید

دلایل تغییرات خلقی در زنان

جابجایی های هورمونی می تواند منجر به نوسانات خلق و خو شود. زنان نسبت به مردان رنج بیشتری از تغییرات هورمونی به ویژه در دوران قاعدگی ، بارداری و یائسگی می برند.

علل متداول تغییرات خلقی در زنان عبارتند از :

سندرم قبل از قاعدگی (PMS)

PMS علائم بسیاری را درست قبل از شروع دوره قاعدگی ایجاد می کند. این شامل:

نوسانات خلقی

نفخ شکم

حساسیت به پستان

افسردگی

خستگی

هوس های غذایی

بیش از 90٪ زنان گزارش کرده اند که برخی از علائم PMS را تجربه کرده اند.

اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD)

PMDD نوع شدیدتری از PMS است. این بیماری تا 5٪ از زنان را در سنین باروری تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری اغلب همراه با افسردگی یا اضطراب است.

علائم شامل نوسانات خلق و خو، تحریک پذیری یا عصبانیت مداوم ، افسردگی یا اضطراب است. همچنین باعث علائم جسمی مشابه علائم PMS می شود.

تغییرات خلقی در بارداری

تغییرات هورمونی در بارداری باعث تغییر ناگهانی خلق و خو و همچنین احساس اضطراب و آسیب پذیری می شود. تغییرات جسمی نیز ممکن است بر احساسات زنان تأثیر بگذارد. این نوسانات خلق و خو ممکن است در سه ماهه اول بیشتر آشکار شود و هنگامی که بدن با نوسانات سطح هورمون سازگار شد، از سطح خارج می شود. با این حال برخی از زنان در طول بارداری خود دچار تغییرات خلقی می شوند.

یائسگی

یائسگی یک انتقال طبیعی از زندگی است که در آن دوره های قاعدگی فرد به پایان می رسد. این به طور معمول برای زنان در آمریکای شمالی بین 40 تا 58 سالگی اتفاق می افتد، اما میانگین سنی یائسگی 51 سال است.

طبق گزارش انجمن یائسگی آمریکای شمالی ، تا 23٪ از زنان در دوران یائسگی یا بعد از آن دچار نوسانات خلق و خو می شوند. علائم دیگر شامل گرگرفتگی ، مشکلات خواب و از بین رفتن میل جنسی است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان