ناتوانی عاطفی را بشناسید / چه افرادی ناتوانی عاطفی دارند؟

خط سلامت: بی ثباتی عاطفی با تغییرات سریع اغراق آمیز در خلق و خو مشخص می شود. احساسات شدیدی را احساس خواهید کرد و احساس می کنید نمی توانید رفتار و احساسات خود را کنترل کنید.

ناتوانی عاطفی را بشناسید / چه افرادی ناتوانی عاطفی دارند؟

 

آیا ذهن آگاهی می تواند به ناتوانی عاطفی کمک کند؟

به گزارش خط سلامت احساسات خود را به طرز چشمگیری بیش از حد معمول بیان خواهید کرد. علائم خلقی ناپایدار عبارتند از: 

خنده های غیرقابل کنترل

گریه زیاد

تحریک پذیری شدید

خلق و خوی بد خلق

علائم خلق و خوی ناپایدار

بر اساس معیارهای تشخیصی DSM، ناتوانی عاطفی و بی نظمی هیجانی دارای علائم همپوشانی هستند. ناتوانی عاطفی با اختلال دوقطبی گره خورده است، در حالی که بی نظمی عاطفی با ADHD مرتبط است. علائم خلقی ناپایدار عبارتند از: 

حرف زدن زیاد

به راحتی منحرف شدن

قطع حرف مردم و قرار دادن خود در موقعیت هایی که به آن دعوت نشده اید 

بی قراری فیزیکی و بی قراری 

افکار مسابقه ای

مشکل در حفظ توجه 

علائم خلقی غیر قابل پیش بینی در مقایسه با واکنش های "عادی" اغلب غیر قابل پیش بینی است. این نوسانات خلقی می توانند بسیار چشمگیر و کاملا غیر قابل کنترل باشند. به دلیل تصادفی بودن علائم، گفتن اینکه در وسط یک اپیزود هستید دشوار است. 

چه چیزی باعث ناتوانی عاطفی می شود؟

بی ثباتی عاطفی معمولاً نتیجه آسیب به مغز است که آگاهی شما از احساسات، توانایی کنترل نحوه ابراز احساسات و پاسخ های هیجانی شدید را کنترل می کند. 

آسیب مغزی می تواند باعث از دست دادن آگاهی عاطفی شود. داشتن کنترل عاطفی ضعیف تر و  تحمل ناامیدی کمتر نیز می تواند باعث افراط در احساسات عاطفی شود. ممکن است نسبت به دیگران یا احساسات خود آنقدر حساس نباشید که کنترل رفتارتان را سخت‌تر می‌کند. 

اگر ناتوانی عاطفی دارید، ممکن است احساساتی از جایی بیرون بیایند و بر شما غلبه کنند برای مثال ممکن است به دلیل نامعلومی شروع به گریه کنید. ناتوانی عاطفی همچنین می تواند باعث شود نسبت به افراد یا چیزهایی که در اطراف شما اتفاق می افتد واکنش بیش از حد نشان دهید برای مثال ممکن است در یک فیلم غمگین یا خنده دار احساساتی تر شوید. 

ناتوانی هیجانی

چگونه با ناتوانی عاطفی کنار می آیید؟

مقابله با ناتوانی عاطفی به زمان و صبر نیاز دارد. درک محرک های خود می تواند به شما کمک کند که بدانید از چه چیزهایی باید اجتناب کنید و چه چیزی باعث ناراحتی شما می شود. محرک‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشند، اما محدود به موارد زیر نیستند: 

خستگی و خستگی مفرط

استرس و اضطراب

سر و صدا و تحریک بیش از حد

احساس تحت فشار بودن

موقعیت های بسیار غم انگیز یا خنده دار 

برخی موضوعات مورد بحث

مرگ عزیزان

سخنرانی عمومی

در اینجا چند راه برای مقابله با ناتوانی عاطفی وجود دارد:

استراحت کنید 

ایجاد استراحت در طول روز می تواند شما را از احساس خستگی دور کند. وقتی استراحت می کنید، می توانید کنترل احساسات خود را دوباره به دست آورید.

استراحت ممکن است چند دقیقه یا بیش از یک ساعت باشد. بستگی به این دارد که چقدر زمان نیاز دارید. می توانید با پیاده روی یا رنگ آمیزی در یک کتاب رنگ آمیزی بزرگسالان استراحت کنید. فقط کاری انجام دهید که ذهن شما را از احساسات قوی خود دور کند. 

رفتار را نادیده بگیرید

وادار کردن دیگران به عدم پذیرش بی‌ثباتی عاطفی می‌تواند به شما در نادیده گرفتن این رفتار کمک کند. اگر در اطراف فردی هستید که ناتوانی عاطفی دارد، باید از خندیدن با فردی که آن را تجربه می کند اجتناب کنید. همچنین، توجه نکردن بیش از حد به این احساسات و تلاش برای تغییر موضوع یا نادیده گرفتن محرک ممکن است کمک کند.

تکنیک های شناختی 

استفاده از  راهبردهای ذهنی می تواند به شما در مدیریت ناتوانی عاطفی کمک کند. می توانید تکنیک های مناسب را با روانشناس خود در میان بگذارید. برخی از این استراتژی ها عبارتند از: 

آرامش و درگیر شدن در تمرینات تنفسی

با فکر کردن به یک تصویر یا تصویر صلح آمیز حواس خود را پرت کنید

رفتن برای پیاده روی

خوردن یک نوشیدنی

آیا ذهن آگاهی می تواند به ناتوانی عاطفی کمک کند؟

برخی از مطالعات مزایای مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی را برای بی ثباتی هیجانی نشان داده اند. این شیوه ها به ارتقای توجه غیر قضاوتی به وضعیت فعلی شما کمک می کند. تمرین ذهن آگاهی می تواند به شما کمک کند شرایط یا احساسات چالش برانگیز را بپذیرید. 

بر اساس برخی مطالعات به نظر می رسد تمرکز حواس هر چه بیشتر آن را انجام دهید مؤثرتر است. به جای دریافت اثرات واقعی در اولین جلسه، نیاز به تمرین، زمان و ثبات برای مشاهده کامل مزایای آن است. تمرین ذهن آگاهی همچنین می تواند به کاهش اضطراب و سرکوب عاطفی که با بی ثباتی عاطفی همراه است کمک کند. 

آیا درمانی برای ناتوانی عاطفی وجود دارد؟

بی ثباتی عاطفی شرایطی نیست که افراد معمولاً در تمام زندگی خود با آن روبرو هستند. این اغلب اختلالی است که به دنبال آسیب مغزی ایجاد می شود و ممکن است به مرور زمان بهبود یابد. ناتوانی عاطفی معمولاً با تغییرات زیادی همراه است، مانند ناتوانی در کار، رانندگی و حفظ کیفیت قبلی زندگی. این تغییرات ناگهانی می تواند ناتوانی عاطفی شما را بدتر کند و همچنین ممکن است منجر به افسردگی و اضطراب شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان