روشهای بهبود کیفیت مطالعه + مدیریت کنترل فشار روانی قبل از جلسه کنکور و امتحان

خط سلامت: کنترل فشار روانی به دانش آموز کمک می‌کند تا کارها را به موقع انجام داده و با امتحانات به سادگی و با اطمینان روبرو گردد.

 روشهای بهبود کیفیت مطالعه + مدیریت کنترل فشار روانی قبل از جلسه کنکور و امتحان

 گرچه تنش طولانی و فراوان باعث خرابی می‌شود اما هر فردی با تنش روبرو می‌شود. برخی از روشهای کنترل فشار روانی در فصل امتحانات عبارتند از:

 اجتناب

به گزارش خط سلامت این روش به دانش آموز کمک می کند تا از رویارویی با مسأله پرهیز کند و خود را از شرایط تنش زا دور نگه دارد، گذاشتن قرار ملاقات با یکی از دوستان یا معلم می تواند سودمند باشد..

تعویق

بر اساس این روش دانش آموز بدون هیچ کوششی برای حل مساله، به این امید که مسأله برطرف خواهد شد آن را تا فردا به تعویق می ندازد و با آن روبرو نمی شود.

حفظ سلامتی و شادابی

سلامتی و تندرستی جسمی، شخص را قادر می سازد که به طور صحیح با فشار روانی کنار آید. پیاده روی، دو، شنا، عملیات اکروباتی و انواع دیگر تمرینات قدرتی، نه تنها باعث قوت بخشیدن و شادابی می‌شود بلکه از لحاظ روحی نیز به دانش آموز نیرو می بخشد.

دانشگاه‌ها و مدارس عموماً دارای تسهیلات عالی ورزشی مانند سالن‌های بدن سازی، استخر شنا و زمین‌های بازی می‌باشد که دانشجویان می توانند از این مکانها برای پرورش و یا نگه داری اندام سالم خود سود ببرند. چنانچه این مکانها در دانشکده و یا مدرسه ای موجود نباشد می‌توان از امکانات و تسهیلات موجود در شهر و ... استفاده کرد. به منظور اطمینان یافتن از سلامت جسمی خود، لازم است از سه عنصر اساسی که در سالم سازی ذهن و بدن سهم عمده را ایفا می‌کنند آگاه باشید. این سه عنصر تمرینات ورزشی، رژیم غذایی و استراحت می‌باشد.

حمایت خانواده و عشق بدون قید و شرط والدین به فرزندان

والدین باید محبت خود را به فرزندان ، صرفنظر از میزان موفقیت تحصیلی آنها طوری نشان دهند که بچه ها بتوانند این محبت را احساس کنند. والدین نباید محبت خود را به فرزندان به نوع رفتار بچه ها مرتبط سازند و از جوایز مادی برای تقویت رفتار مطلوب در فرزندان شان استفاده نکنند و اگر محبت خود را به گرفتن نمره بالتر توسط شاگردان محدود نمایند ضمن اینکه گرفتار عشق مشروط می شوند میزان فشار روانی دانش آموزان را نیز بویژه در ایام امتحانات افزایش می دهند.

پذیرش

فشار روانی حقیقتی از زندگی است. بسیاری از دانش‌آموزان و یا دانشجویان زمانی که برای اولین بار از خانه دور می شوند دچار اضطراب و تنش می‌شوند که این حالت کاملاً طبیعی است.

ممکن است زمانی که شما دانشجو می شوید برای اولین بار آن را تجربه کنید. تحریکات عصبی مربوط به آزمون کاملاً طبیعی است و بیشتر دانش‌آموزان این تحریکات را در زندگی تحصیلی خود تجربه می‌کنند. آنها باید یاد بگیرند که از انرژی عصبی به وجود آمده قبل از آزمون به عنوان انگیزه ای برای اجرای بهتر آزمون بهره بجویند.

آنها بهتر است برای چیزهایی که نمی دانند خود را سرزنش نکنند. در چند دقیقه اول دستور العمل آزمون را به دقت بخوانند و برای به دست آوردن دیدگاهی کلی در مورد سؤال‌های آزمون تمرکز کنند. این عمل باعث آرامش عصبی می‌شود.

مدیریت زمان

استفاده مؤثر از زمان، نیازمند برنامه ریزی برای اطمینان یافتن از انجام کاری ضروری است. شاید احتیاج داشته باشید هفته ای 40  ساعت مطالعه کنید و این خود نیازمند برنامه ریزی است. در واقع راه رسیدن به اعتدال در فرآیند مطالعه در ایام امتحانات، مدیریت مؤثر زمان است.

هر شخصی در هر هفته 168 ساعت در اختیار دارد. نه بیشتر و نه کمتر. زمان قابل افزایش نیست و هرگز نمی توان زمان از دست رفته را باز گرداند. زمان را نمی توان ذخیره کرد. هیچکس نمی تواند به زمان گذشته برگردد و کارها را دوباره انجام دهد یا زمان را نگه دارد و صرف کارهای فردا کند. شما چه زمانی را خوب بگذرانید و چه آن را تلف کنید، فقط 168 ساعت را در هر هفته در اختیار دارید.

معمولاً 80 درصد بازده کاری از 20 درصد فعالیتی که به کار می گیرید، بدست می‌آید. هنگامی که زمان را مورد تحلیل قرار می دهید، شما باید از قانون 80 به 20 استفاده کنید. با استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان می‌توانید کوشش‌های خود را برای انجام کامل فعالیت‌ها متمرکز کنید. اگرشما در جهت بهبود نسبت 80 به 20 تلاش کنید، این در حکم راهنمایی خواهد بود که می تواند عامل اصلی پیشرفت عادت‌های مطالعه باشد.

کارنامه شما، جهت اصلی زندگی را مشخص خواهد کرد. اکنون که فعالیت‌هایتان را به (باید انجام دهید) ، (بهتر است انجام دهید) و (دوست دارید انجام دهید) تقسیم کرده اید، می‌توانید زمان را به طور مؤثرتری، تنظیم و فهرستی از کارهایی که انجام داده اید تهیه نمایید.

عوامل فردی اتلاف وقت عبارتند از:

به تعویق انداختن کار

نگرانی‌ها

بی نظمی

تعهد بیش از اندازه

فقدان اولویت‌ها

عوامل بیرونی اتلاف وقت عبارتند از :

تلفن

اینترنت

آی پد

ایکس باکس

ملاقات‌ها و مهمانی ها

مراجعات

تلویزیون

رفت و آمد

اوقات انتظار

اتفاقات

روشهای بهبود کیفیت مطالعه

•        خودتان را به خواندن فعال درگیر کنید مطمئن شوید روی موضوع تمرکز کرده اید و درباره مطلبی که می خوانید سؤالاتی را از خود بپرسید.

•        به طور مناسب پیشینه مطالب (زمینه)، نکات اصلی و برجسته و جزئیات را با دیدگاه انتقادی بخوانید.

•        ابتدا به صفحات، عناوین کتاب و فهرست آن نگاه کنید و دریابید که چگونه می‌توان از کتاب برداشت کلی به دست آورد.

•        عناوین، تصاویر، تابلوها، کلمات مورب نوشته شده را به عنوان نشانه‌هایی درباره ی محتویات کتاب کنترل کنید.

•        از شروع پاراگراف‌ها همچون نشانه‌هایی برای اطلاعات مهمی که ارائه می‌شوند استفاده نمایید.

•        سریع خوانی را تا جایی که بتوانید اطلاعات مورد نیاز خود را کسب نمائید تمرین کنید.

•        عباراتی که بر نکات مهم، جملات نتیجه یا خلاصه متن دلالت می‌کنند را جستجو نمایید مانند این عبارات: عقیده ای اصلی ......................، نتایج این .......................، به طور خلاصه .....................، بنابراین ما معتقدیم ....................، در تقابل با .........................، و از این قبیل.

•        یادداشت‌هایی را تهیه کنید. چون یادداشت کردن، خواندن فعال را تقویت می‌کند. وقتی یادداشت برداری می کنید یک قسمت از بخش را بخوانید، آنچه را که می‌خوانید ارزیابی کنید، ایده‌های اصلی را مشخص نمایید ایده‌های نویسنده را به زبان خود بنویسید. اطلاعات را مستقیماً از روی متن کتاب رونویسی نکنید.

•        اکثر ما فکر می کنیم نوشتن داخل کتاب کار اشتباهی است. با این وجود این کار را در کتاب خود انجام دهید. نکاتی را با مداد در حاشیه‌ها بنویسید؛ اگر سؤالاتی دارید آنها را در متن یادداشت کنید. نظرات و نکات مهم را به طور منظم در حاشیه‌ها شماره گذاری کنید. از قلم‌های روشن تر(فسفری) برای مشخص کردن ایده‌های اصلی یا لغات خاص استفاده کنید. در دانشگاه یا مدرسه کتاب‌های درسی وسایلی هستند که به شما در فهمیدن رشته درسی کمک می‌کنند و شما بر طبق نیازهایتان باید از آنها استفاده کنید.

شرکت در امتحانات

نمره نامناسب در آزمون نمی تواند به دلیل عدم سخاوت تصحیح کننده باشد، بنابراین شما بایستی پاسخ‌هایتان را منظم و مطابق استانداردهای تعیین شده از سوی تصحیح کنندگان بنویسید.

•        از رنگ آبی یا مشکی استفاده کنید و با به کار بردن رنگ‌های سبز یا قرمز، تصحیح کننده را به مشکل نیندازید زیرا آنها مجبورند صدها برگه را تصحیح نمایند و رنگ‌های نامناسب، خواندن را دچار مشکل کرده و چشم را خسته می نماید.

•        خوش خط و خوانا بنویسید.

•        اگر نمی‌توانید همه ی سؤال‌ها را بنویسید، وقتتان را هدر ندهید، بلکه با نوشتن کامل همان تعداد سؤال اندک تصحیح کننده را از دانش خود مطلح سازید.

•        در ابتدای هر پاسخی، شماره ی سؤال مربوط به آن را به طور خوانا بنویسید. اگر شما بنویسید سؤال1 ولی جواب سؤال2 را بنویسید، ممکن است هیچ نمره ای به شما تعلق نگیرد.

•        با یک طرح منسجم و مرتب به سؤال‌ها پاسخ دهید و خود را بی دلیل سرگردان نکنید.

•        به سؤال‌ها به دقت پاسخ داده و به آنها کاملاً توجه داشته باشید.

•        پاسخ‌ها را مختصر و مرتبط بنویسید.

•        از به کار بردن کلمه‌های دستوری مثل باید، بایستی و... خودداری کنید (چون ممکن است موجب ناراحتی تصحیح کننده گردد). تصحیح کنندگان عموماً پاسخ‌های تجزیه و تحلیلی را بر پاسخ‌های تشریحی ساده ترجیح می‌دهند، بنابراین سعی کنید در پاسخ به یک سؤال بحث و تجزیه و تحلیل‌های منطقی داشته باشید. مگر آن که در سؤال از شما خواسته باشد تنها پاسخ تشریحی بدهید. 

 

دکتر محمدرضا کرامتی-دانشیار دانشگاه برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان