فرمول تغذیه مناسب برای کوتاه کردن شب های بلند امتحان/ خواب خوش در شب های پر استرس

مصرف مواد غذایی حاوی ترکیبات ملاتونین و تریپتوفان بهترین راه برای رهایی از استرس و بی خوابی در شب های امتحان است.

فرمول تغذیه مناسب برای کوتاه کردن شب های بلند امتحان/ خواب خوش در شب های پر استرس

 بهتر است  مصرف مواد غذایی غنی از ملاتونین و آنتی اکسیدان مانند انواع توت و لبنیات را یک ساعت قبل از خواب امتحان  کنید .

کربوهیدرات های پیچیده مانند غلا ت کامل نیز باعث آزاد شدن بیشتر انسولین و به دنبال آن افزایش جذب تریپتوفان می شود و خوابی پر از آرامش و بدون استرس  را در شب قبل از برگزاری آزمون به ارمغان می آورند .

همچنین مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم مانند موز قبل از خواب  توصیه می شود .  انگور نیز حاوی مقادرفراوانی ملاتونین و مواد خواب آور است و علاوه براین که خاصیت آرامش بخشی دارد باعث می شود به شیوه برگزاری آزمون ها کمتر فکر کنید و به مغز اجازه دهید تا خودش را آماده کند برای بیدار ماندن در طول شب از ترفندهایی مانند نوشیدن قهوه استفاده نکنید ، به طور کلی کافئین را از برنامه غذایی شبانه حذف کنید . مواد غذایی تند و پر ادویه ، برخی از انواع پنیر و محصولات گوشتی فرآوری شده  یا دودی ، شیر کاکائو و چای جنسینگ نیز حاوی ترکیباتی هستند که ممکن است استرس را تشدید کرده و  در دانش اموزان مضطرب ، بی خوابی ایجاد کنند  .

مکمل های مقوی برای روزهای امتحان

مصرف مواد معدنی و ویتامین های گروه  ب ، کلسیم ، روی ، آهن  و مس از مکمل های مقوی برای روزهای امتحان محسوب می شوند و به کنترل استرس کمک می کنند  ، توصیه محققان به دانش آموزانی که به بی خوابی های روزهای امتحان مبتلا شده اند ، مصرف  میان وعده هایی مانند نصف فنجان غلات کامل یا نصف فنجان شیر  بدون چربی است . یک فنجان ماست توت فرنگی ، نان تست همراه با کره بادام زمینی ، یا نان تهیه شده از جو دو سر ، کشمش و گردو نیز از مواد غذایی ویژه روزهای درس و مطالعه است .

در صورتی که هنگام درس خواند و مطالعه دچار کسالت یا بی حوصلگی شده اید یا به دلیل استرس بی خوابی به سرتان زده است ، عسل و سیب زمینی را در برنامه غذایی تان از قلم نیندازید . گوشت بوقلمون  و سفیده تخم مرغ نیز حاوی ترکیباتی است که به شما کمک می کنید تا  کمتر به نتیجه امتحان فکر کنید و به آرامش برسید .

تاثیر غذاهای چرب بر مغز

 مطالعه پس از مصرف مواد غذایی چرب و حاوی کربو هیدرات های ساده ، باعث می شود سطح هوشیاری مغز کاهش پیدا کند و خون رسانی به مغز را مختل می کند ، به جای آن می توانید از رژیم غذایی حاوی تخم مرغ ، موز ، عسل ، دانه های روغنی  استفاده و  به تقویت مغز و به دست آوردن آرامش کمک کنید . همچنین با مصرف  مواد غذایی مانند  گروه پروتئین ها ،موز ، توت فرنگی ، انبه ، فندق ، آناناس ، گریپ فروت   حاوی  سروتونین که ترکیب شادی بخش به حساب می آید ، از یک طرف  انرژی و نشاط لازم را برای مطالعه  بدست آورده و از طرف دیگر تمرکز بیشتر را تجربه خواهید کرد . برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان