ترفندهایی برای آرام تر سپری شدن فصل امتحانات / دانش آموزان و کنکوری ها را اینگونه درک کنید

خط سلامت: با آغاز فصل امتحانات نگرانی خاصی به سراغ گروههای مختلفی از جامعه می آید که مدیریت امتحانات و برنامه ریزی های مرتبط با شرایط هر دانش آموز، این نگرانی ها را از بین می برد.

ترفندهایی برای آرام تر سپری شدن فصل امتحانات / دانش آموزان و کنکوری ها را اینگونه درک کنید

در ایام امتحانات توصیه های کلی به سه گروه مختلف ارائه می شود تا به طی شدن آرام تر فصل امتحانات امیدوار بوده، از میزان استرس امتحان کاسته و عملکرد امتحانی دانش آموزان افزایش پیدا کند.

به گزارش خط سلامت دکتر رضا ساکی هیات علمی دانشگاه در این مورد می گوید: نخستین گروه و الدین هستند که بایستی شرایطی را فراهم کنند تا دانش آموزان بدون نگرانی و دلواپسی و با آرامش کافی در مسیر امتحانات حرکت کنند.

فصل امتحانات و کاهش مشکلات خانوادگی

لازم است در فصل امتحانات مشکلات خانوادگی را کنار بگذارند و از فرزندان انتظارات معقولی داشته باشند و تحت هیچ شرایطی آنها را با سایرین مقایسه نکنند ضمن اینکه میهمانی ها، مسافرت و رفت و آمدها را مدیریت کنند.

والدین باید از فرزندان شان پشتیبانی و آنها را حمایت عاطفی کنند و تا در این مرحله از زندگی مشکلات کمتر را تجربه و با حمایت های بیشتری رو به رو شوند و عزت نفس بیشتری پیدا کنند. همچنین از خانواده ها درخواست می شود از سلامت جسمانی فرزندان خود مراقبت بیشتری کنند و با رعایت موارد بهداشتی و تغذیه ای دقیق تری نسبت به قبل در این روزها همراهی بهتری با فرزندانشان به عمل آورند.

برنامه ریزی

گروه دوم دانش آموزان هستند که لازم است مطالعات خود را با برنامه ریزی انجام دهند. باید توجه داشته باشند فصل امتحانات فصل برداشت است به این معنا که نمی توانند ضعف های یک سال تحصیلی را در ایام امتحانات جبران کنند بلکه در این فصل با یادآوری، باز بینی و مرور مطالب و کتب درسی باید فعالیت های شان را به گونه ای تنظیم کنند که ضعف های عمده و مهم خود را تخفیف دهند.

همچنین توصیه می شود بر مباحث مهم و کلیدی متمرکز شوند که در تمام محتوای دروس بخش زیادی را به خود اختصاص نمی دهند و معمولا در طول سال تحصیلی هم تاکید بیشتری بر آنها شده است. ضمن اینکه باید بدانند این ارزشیابی اتفاق جدیدی نیست و در طول سال تحصیلی تجربه آن را داشته اند و قرار نیست سوالاتی مطرح شود که از پاسخگویی به آنها ناتوان باشند از این رو نیاز نیست که تمام وجود خود را درگیر امتحان کنند و از خواب، ورزش و تفریح غافل شوند چراکه عملکرد آنها با حذف این موارد ضعیف می شود.

دانش آموزان با توجه به تجربه آزمون های گذشته می توانند عملکرد خود را در امتحانات پایان سال تحصیلی پیش بینی کنند بنابراین با شناسایی نقاط ضعف و کاستی های خود قادر خواهند بود آزمون نهایی را به بهترین نحو مدیریت کنند.

مسئولان چه وظایفی دارند؟

توصیه های بعدی مربوط به نظام آموزشی و مسئولین است چراکه لازم است زمان برگزاری آزمون ها را در جدول امتحانی دانش آموزان به گونه ای مقرر کنند تا آنها فرصت کافی برای آمادگی در امتحانات را داشته باشند. علاوه بر این شرایط را به گونه ای فراهم کنند که حالت رعب و وحشت بر فضای امتحان حاکم نباشد.

نکته قابل توجه این است که مسئولین نظام آموزشی باید در تلاش باشد تا حتی الامکان از سهم ارزشیابی پایان سال تحصیلی بکاهند به گونه ای که اگر به دلایلی دانش آموز  در این آزمون به خوبی ظاهر نشد تاوان سنگینی را نپردازد.

ارزشیابی توصیفی مربوط به دوره ابتدایی، بر همین موضوع متمرکز است و دانش آموزان بخش عمده ای از عملکرد آموزشی خود را در طول سال تحصیلی کسب می کنند و به این ترتیب استرس شدید امتحانات پایان ترم را در مقایسه با دانش آموزانی که موفقیت آنها به یک آزمون بستگی دارد تجربه نخواهد کرد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان