تکنیک بالا بردن ظرفیت‌های مغز / چگونه برای کنکور مطالعه کنید؟

خط سلامت: نتیجه امتحانات هر دانش آموزی درست مثل نتیجه‌ای است که یک ورزشکار در المپیک انتظار گرفتن‌اش را دارد.

تکنیک بالا بردن ظرفیت‌های مغز / چگونه برای کنکور مطالعه کنید؟

آماده‌سازی در طولانی‌مدت و تلاش زیاد و جدیت لازمه رسیدن به موفقیت در آزمون است. نمی‌توان با حداقل تلاش و درس خواندن در ثانیه‌های آخر انتظار دریافت نمرات عالی و بالا داشت.

با این همه زیرکی‌هایی را باید چاشنی روزهای امتحان و پایانی سال کرد.

گام نخست

به گزارش خط سلامت برنامه‌ریزی هدفمند و پرهیز از هدر دادن زمان و وقت مهم‌ترین اصلی است که باید آن را مورد توجه قرار داد. اگر چه دانش آموزانی که در طول سال و به تدریج مطالعه کرده‌اند با فشار روانی کمتری روبه رو هستند ولی باید توجه کرد که مدیریت روزها و ساعت‌های باقیمانده نیز حائز اهمیت است.

گام دوم

آگاهی از سبک آزمون که به صورت عینی، ذهنی و یا هر دو است با ارزش‌ترین نکته‌ای است که باید به آن توجه شود.

گام سوم

نمونه سؤالات یا نکاتی که آموزگاران و اساتید در روزهای پایانی سال به مرور آن پرداخته‌اند، گنجینه بسیار ارزشمندی است که نباید از آن غافل شد.

مرور آنها و  به خاطر سپردن شان به عنوان یک سرنخ باید مورد توجه قرار گیرد زیرا این نمونه سؤالات و نکات مطرح شده خلاصه‌ای از مهم‌ترین نکاتی است که در طول سال مورد توجه بوده و بخش عمده‌ای از سؤالات آزمون حاوی آن مطالب خواهد بود.

گام چهارم

 مرور تمام بخش‌های هر کتاب و برنامه‌ریزی مناسب برای به‌خاطر سپردن آن را نباید از یاد برد. تعداد ساعاتی را که قبل از هر آزمون در اختیار دارید به تناسب تعداد فصل‌ها و صفحات کتاب تقسیم بندی کرده و سپس یک برنامه منسجم و با قوت برای آن داشته باشید.

در این صورت نیازی نیست که کتاب‌های کمک درسی و کتب غیر ضروری را در این فرصت مطالعه کنید زیرا با بالا بردن حجم کار تنها موجب فشردگی کار شده و به مغزتان فشار وارد کرده و آنچه را هم که در منبع اصلی امتحان مطرح شده به‌خوبی فرا نخواهید گرفت.

گام پنجم

امتحاناتی را که در تمام طول سال با آن سنجیده شده‌اید، به‌عنوان یک منبع مهم در اختیار دارید. بهتر است که با توجه به آنها نقاط قوت و ضعف خود را سنجیده و به رفع اشکالات بپردازید. بهتر است نکات هر سؤال را که نمی‌دانید روی برگه‌های کوچک یادداشت فیش برداری کرده و چند بار مرور کنید.

مرور این نکات در واقع یک فراخوان مؤثر در تقویت حافظه است و موجب می‌شود که در یک حالت ایده‌آل ذهن‌تان را نسبت به نکات هوشیار و فعال نگه دارید.

گام ششم

اگر در مرحله‌ای قرار دارید که باید آزمون‌هایتان را در محل دیگری جز محل تحصیل‌تان انجام دهید، آناخودآگاه یک دلواپسی جدید نیز به سایر نگرانی‌ها اضافه خواهد شد بنابراین بهتر است قبل از شروع امتحانات محل مورد نظر را بازدید کنید.

گام هفتم

بسیاری از دانش‌آموزان به علت استرسی که دارند ترجیح می‌دهند زمان تغذیه را به فرصت مطالعه تبدیل کنند و یا صبح زود آزمون نمی‌توانند به میزان لازم و مناسبی تغذیه کنند.

این بی‌توجهی و اجتناب از تغذیه باعث می‌شود که کارآیی و بهره‌وری مغز پایین بیاید. بنابر این به‌بدن سوخت لازم را برسانید تا سر جلسه امتحان از انرژی مناسبی برخوردار باشید.

به‌یاد داشته باشید نوشیدنی‌های انرژی‌زا و کافئین دار سطح انرژی را به میزان قابل توجهی پایین می‌آورد پس آنها را در فصل امتحانات از خود دور کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان