چه چیزی احتمال خودزنی را افزایش می دهد؟ + راه مقابله

خط سلامت: خودزنی در دوره نوجوانی شایع تر از سایر ادوار زندگی است. پژوهش ها نشان داده است تلاش برای جلب توجه اطرافیان و ابتلا به پاره ای از اختلالات روانی، احتمال پرداختن به خودزنی را افزایش می دهد.

چه چیزی احتمال خودزنی را افزایش می دهد؟ + راه مقابله

خودزنی به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. معمولا نوجوانانی که فاقد مهارت حل مساله هستند و نمی توانند خشم خود را به خوبی کنترل کنند، در پاسخ به چالش های زندگی به رفتارهای مخرب مانند خودزنی می پردازند.

به گزارش خط سلامت خودزنی با پاره ای از اختلالات روانی رابطه مستقیم دارد. افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی معمولا از خودزنی (ژست خودکشی ) به عنوان ابزاری برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران استفاده می کنند.

خودزنی در نوجوانان

خودزنی در نوجوانان یک رفتار بسیار پیچیده است که عوامل بسیاری در ایجاد آن مؤثر است. رفتارهای معرف خودآزاری شامل بریدن یا کندن پوست، قرار دادن اشیاء زیر ناخن یا پوست، سوزاندن پوست، خراشیدن پوست تا حد خونریزی و ضربه زدن عمدی به خود است.

چه چیزی احتمال خودزنی را افزایش می دهد؟

اینکه چگونه آسیب‌ های عاطفی، اجتماعی و محیطی ممکن است در افراد منجر به خودزنی و رفتارهای خود تخریبی بدون قصد خودکشی شود، سوالی است که محققان به دنبال پاسخ آن هستند. محققان برای یافتن علت رفتارهای خودآزاری و خودتخریبی بدون قصد خودکشی، واکنش‌پذیری نوجوانان را در ناحیه‌ای از مغز به نام آمیگدال که با پاسخ های عاطفی و حساسیت به محیط اجتماعی مرتبط است، بررسی کردند. محققان دریافتند که واکنش پذیری بیشتر آمیگدال در طول پیش بینی تنبیه، خودزنی بیشتر  نوجوانانی که کمتر از طرف همسالان تحویل گرفته می شدند، پیش بینی می کند.

این یافته ها نشان می‌دهد نوجوانانی که هم نسبت به تنبیه حساس‌تر هستند و هم مشکلات اجتماعی بیشتری را در شبکه همسالان خود در دنیای واقعی تجربه می‌کنند، ممکن است در معرض خطر خودزنی آینده باشند.

راه حل چیست؟

یافته‌های نشان می‌دهد آموزش مهارت‌های تنظیم هیجان و افزایش تعاملات اجتماعی با همسالان ممکن است، منجر به محافظت از نوجوانان در برابر خودزنی و رفتارهای خودتخریبی شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان