با این 9 قانون روی خواب سالم لم می دهید

خط سلامت: بسیاری از مردم چیزی جز خواب آرام نمی خواهند، اما نمی توانند آن را پیدا کنند، زیرا میلیون ها نفر از بی خوابی یا مشکل در خوابیدن در طول شب رنج می برند .

با این 9 قانون روی خواب سالم لم می دهید

خواب سالم یک مسئله بزرگ در جامعه ما است به طور متوسط ​​حدود 24 سال و 4 ماه از زندگی خود را در عمر 75 سال می خوابید . 

در مقاله زیر همه چیز را در مورد خواب سالم خواهید آموخت و می توانید با 10 نکته و ترفند کیفیت خواب خود را بهبود ببخشید.

خواب ایده آل چقدر است؟

دانشمندان هنوز در مورد اینکه سالم ترین خواب چگونه است، به خصوص از نظر مدت زمان، اختلاف نظر دارند. 

به همین دلیل هنگام جستجوی مدت زمان خواب سالم، معمولاً اطلاعات مختلفی را پیدا می کنید. با این حال، این نباید دلیلی برای عدم اطمینان باشد، بلکه یک چیز را بیش از همه نشان می دهد: نیاز به خواب از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

 از یک طرف، مدت زمان خواب مورد نیاز به سن بستگی دارد. در حالی که بزرگسالان معمولاً 7 تا 9 ساعت در روز می خوابند، نوزادان تازه متولد شده 14 تا 17 ساعت در روز می خوابند. مهمتر از کل مدت خواب، کیفیت خواب است که نشان می دهد خواب چقدر خوب بوده است.

 اشعه را از اتاق خواب دور کنید

دستگاه های دیجیتالی مانند تلفن همراه، لپ تاپ و غیره می توانند بر مدت زمان و کیفیت خواب تأثیر بگذارند. دستگاه ها معمولاً دارای نور با محتوای آبی بالا هستند که مشابه نور روز است. این باعث کاهش ترشح هورمون ملاتونین می شود که ریتم خواب و بیداری را تنظیم می کند. این بدان معنی است که می توان از خستگی جلوگیری کرد.

به همین دلیل بهتر است حداقل یک ساعت قبل از خواب به صفحه نمایش نگاه نکنید و حتی دستگاه ها را وارد اتاق خواب نکنید.

چگونه تخت خود را مرتب کنید

یک محیط آرام که در آن احساس راحتی می کنید ، کمک قابل توجهی به خواب سالم می کند. این شامل یک تشک خوب نیز می شود. برای داشتن خواب با بالاترین کیفیت ممکن، سرمایه گذاری روی تشک  بسیار ارزشمند است.

 آب و هوای اتاق خواب

آب و هوای اتاق خواب می تواند به وضوح بر خواب تأثیر بگذارد، بنابراین بهتر است قبل از رفتن به رختخواب دوباره آن را تهویه کنید .

 این باعث می شود اکسیژن بیشتر و دمای خنک تری وارد اتاق شود. دمای ایده آل برای خواب 16 تا 20 درجه با رطوبت 50 درصد است . نوسانات دما به این واقعیت بستگی دارد که دمای اتاق ایده آل فرد می تواند متفاوت باشد به دلیل عواملی مانند فصل، نوع لحاف و تشک.

با این حال، به عنوان یک قانون سرانگشتی، می توانید به یاد داشته باشید: نه باید یخ بزنید و نه عرق کنید، زیرا هر دو منجر به استرس فیزیکی می شوند و خواب را مختل می کند.

 به زمان خواب پایبند باشید

برای اینکه ریتم‌های بیولوژیکی بدن بتوانند با یکدیگر هماهنگ شوند، منطقی است که همزمان بلند شوید و به رختخواب بروید. 

می توانید در آخر هفته کمی دیرتر به رختخواب بروید ، اما نوسانات بیش از حد شدید می تواند اختلالات خواب را افزایش دهد.

عصرها خیلی دیر غذا نخورید

از خوردن مقادیر زیاد نزدیک به زمان خواب خودداری کنید . غذاهای پرکننده در ابتدا شما را خسته می کنند، اما می توانند از خوابیدن در طول شب نیز جلوگیری کنند.

می‌توانید از قانون کلی زیر پیروی کنید: بین رفتن به رختخواب تا آخرین وعده غذایی باید حدود دو تا سه ساعت فاصله باشد و هر چه دیرتر چیزی بخورید، راحت‌تر می‌شود.

 از کافئین اجتناب کنید

اثر بیداری که ما از قهوه و چای های کافئین دار در صبح دوست داریم، می تواند غروب باشد. به همین دلیل، حداقل چهار ساعت قبل از رفتن به رختخواب باید نوشیدنی های کافئین دار را متوقف کنید . در واقع، برخی افراد به قدری به کافئین واکنش نشان می‌دهند که بهتر است تا هشت ساعت قبل آن را قطع کنند.

سعی کنید نوشیدنی هایی با اثر آرام بخش در عصر بنوشید، مانند شیر گرم با عسل یا چای های آرامش بخش.

از الکل و نیکوتین خودداری کنید

اگرچه الکل می تواند به شما کمک کند سریعتر به خواب بروید، اما کیفیت خواب به میزان قابل توجهی کاهش می یابد: ما بارها و بارها از خواب بیدار می شویم و به فازهای خواب عمیق نمی رسیم . این بدان معنی است که نمی توانیم در طول خواب بهبود پیدا کنیم.

سیگار همچنین بر خواب تأثیر می گذارد زیرا نیکوتین واکنش های تحریک کننده را در مغز ایجاد می کند . افرادی که سیگار می کشند معمولاً نسبت به افراد غیرسیگاری مشکل به خواب رفتن دارند، بیشتر از خواب بیدار می شوند و خواب عمیق کمتری دارند . در نتیجه به دلیل تأثیر نیکوتین، به میزان قابل توجهی در طول خواب بهبودی و بازسازی می کنید.

از استرس دوری کنید

نکته زیر همیشه ساده تر از انجام دادن است، اما سعی کنید در صورت امکان از استرس دوری کنید. اگر اغلب اوقات برای استراحت های کوتاه و استراحت در یک برنامه شلوغ وقت بگذارید، کمک می کند زیرا یک برنامه روزانه آرام تر می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد.

تشریفات ایجاد کنید

برخی افراد به اصطلاح تشریفات خواب را مفید می دانند. این می تواند برای مثال پیاده روی بعد از شام یا نوشتن در دفتر خاطرات باشد. برای برخی افراد، حمام آب گرم در عصر کمک می کند. میانجیگری همچنین ابزاری سریع است که می تواند به شما کمک کند زندگی روزمره را پشت سر بگذارید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان