این 4 کار را بکنید عزت نفس فرزندتان کم می شود

خط سلامت : والدین حتی مهربان ترین و دلسوزترین شان، ناخواسته و صرفا از روی نا آگاهی رفتارهایی انجام می دهند که سلامت روان کودک را هدف می گیرد.

این 4 کار را بکنید عزت نفس فرزندتان کم می شود

والدین تمام تلاش خود را در جهت افزایش عزت نفس کودکان خود انجام می دهند. عزت نفس کودکان را تشویق می کند تا چالش ها را پشت سر بگذارد، چیزهای جدید را امتحان کند و به توانایی های خود ایمان داشته باشد.

به گزارش خط سلامت عزت نفس در نحوه نگرش کودک به خود، که رفتارها و تصمیمات او را شکل می دهد، بسیار تأثیرگذار است. تحقیقات نشان داده است چهار دسته رفتار از سوی والدین، به عزت نفس کودکان صدمه می زند و موجبات رنجش آن ها را فراهم می کند.

کاهش عزت نفس کودکان

تحقیقات نشان داده است چهار دسته رفتار از سوی والدین، به عزت نفس کودکان صدمه می زند و موجبات رنجش آن ها را فراهم می کند. این رفتارها عبارت است از:

مراقبت بیش از حد

مراقبت مداوم از کودک در برابر چالش ها، مانع از رشد اعتماد به نفس، عزت نفس و احساس شایستگی او می شود. مراقبت بیش از حد همچنین، فرصت‌ کشف و یادگیری را که لازمه رشد و تکامل کودک است؛ محدود می کند.

مراقبت بیش از حد از کودکان منجر به احساس اضطراب و ناامنی می شود، زیرا این افراط در مراقبت، این پیام ضمنی را به کودک می رساند که هیچ گاه برای رویارویی با مخاطرات زندگی آمادگی کافی را نخواهد داشت.

والدین باید بین مراقبت از فرزندان خود و اجازه دادن به آنها برای ریسک کردن و رویارویی با چالش ها تعادل ایجاد کنند تا به آنها کمک کنند به افرادی با اعتماد به نفس و خودکفا تبدیل شوند. تشویق به استقلال، تقویت عزت نفس و آموزش مهارت های حل مسئله به کاهش اثرات منفی مراقبت بیش از حد کمک می کند.

عزت نفس کودکان و تزریق احساس گناه

برخی والدین سعی می‌کنند فرزندان شان را به خاطر افکار، احساسات یا اعمالشان به بدترین شکل ممکن مجازات کنند؛ ابزار اصلی برای این مجازات سنگین چیزی نیست جز، تزریق احساس گناه به کودک.

والدینی که از تزریق احساس گناه برای کنترل فرزندان خود استفاده می کنند، نه تنها منجر به کاهش عزت نفس کودکان می شوند؛ بلکه بذر خشم و شرم را در کودکان خود می کارند و به طور مرتب آبیاری می کنند.

عزت نفس کودکان و انتقاد شدید

انتقاد والدین از کودکان، به خصوص اگر به شیوه ای خشن یا تحقیرآمیز انجام شود، عزت نفس و احساس ارزشمندی فرد را از بین می برد و باعث ایجاد احساس غم و اندوه، عصبانیت و ناامیدی می شود.

صحبت کردن با کنایه

صحبت کردن با کنایه به کودکان آسیب می رساند؛ زیرا احساس شرمندگی و بی کفایتی را القا می کند. والدینی که برای صحبت کردن با کودکان خود به کنایه، طعنه زنی و ژست های غیر کلامی مانند پوزخند زدن متوسل می شوند، با دستان خود، مانعی سخت برای برقراری ارتباط با فرزندانشان ایجاد می کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان