عامل احساس خستگی در انسان کشف شد

خط سلامت: احساس خستگی ذهنی با تجمع ناقل عصبی گلوتامات در قشر جلوی مغز مرتبط است.

عامل احساس خستگی در انسان کشف شد

کار ذهنی در مدت طولانی می تواند احساس خستگی ایجاد کند که به آن خستگی شناختی می گویند.

به گزارش خط سلامت دانشمندان به سرنخ هایی دست یافته اند که توضیح می دهد چرا پس از انجام کارهای سخت و روانی احساس خستگی می کنیم.

لزوم حذف سطوح اضافی گلوتامات به دلیل اثر سمی بالقوه آن می تواند تلاش مورد نیاز برای کار ذهنی را افزایش دهد و در نتیجه باعث احساس خستگی شود. این یک گام مهم به سوی درک مکانیسم های نهفته در تجربه احساس خستگی روانی است.

دکتر آنتونیوس ویلر ، نویسنده این مطالعه و روانشناس بالینی در انستیتو مغز پاریس، بیمارستان دانشگاه پیتیه-سالپتریر، توضیح داد چرا آنها این موضوع خاص را انتخاب کردند:

هیچ کس نمی داند علت  احساس خستگی ذهنی چیست، چگونه ایجاد می شود و چرا آن را احساس می کنیم. با وجود بیش از یک قرن تحقیق علمی، این یک راز باقی مانده است.

وی افزود: علاوه بر این احساس خستگی روانی پیامدهای مهمی دارد: برای تصمیمات اقتصادی، برای مدیریت در محل کار، برای آموزش در مدرسه، برای درمان بالینی و غیره.

زمانی که کار شناختی شدید برای چند ساعت طولانی می شود، برخی از محصولات جانبی بالقوه سمی فعالیت عصبی در قشر جلوی مغز جمع می شوند که کنترل بر تصمیمات را تغییر می دهد، که با احساس خستگی شناختی به سمت اقدامات کم هزینه مانند بدون تلاش، بدون انتظار تغییر می کند.

احساس خستگی پس از یک روز درگیر شدن در کارهای چالش برانگیز که نیاز به تلاش ذهنی یا کنترل شناختی دارند، یک پدیده معمول است.

کنترل شناختی به فرآیندهای شناختی یا ذهنی اطلاق می شود که به فرد امکان می دهد افکار و رفتارهای خود را مطابق با اهداف خود تطبیق دهد و در عین حال رفتارهای خودکار یا تکانشی را مهار کند به عنوان مثال کنترل انگیزه خوردن غذاهای ناسالم برای دنبال کردن هدف بلندمدت حفظ وزن سالم نیاز به کنترل شناختی دارد.

در طول احساس خستگی شناختی، افراد ممکن است کاهش توانایی خود را برای حفظ کنترل شناختی تجربه کنند، که تمایل آنها به انجام رفتارهای تکانشی را افزایش می دهد و باعث رضایت فوری می شود.

محققان پیشنهاد کرده اند کاهش ذخایر انرژی کلی، مانند سطح گلوکز خون، پس از یک روز کار ذهنی ممکن است مغز را از منابع انرژی لازم برای اعمال کنترل شناختی محروم کند. با این حال، مطالعات نشان می دهد منابع انرژی کلی تحت تأثیر وظایف شناختی قرار نمی گیرند.

دکتر کلی هولروید-Clay Holroyd- ، عصب شناس دانشگاه گنت، در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: این به عنوان فرضیه گلوکز یا نظریه بیوفیزیکی شناخته می شود.

مسئول احساس خستگی ذهنی

در عوض، نویسندگان مطالعه حاضر پیشنهاد کرده‌اند کاهش یا تجمع برخی متابولیت‌ها در مغز می‌تواند مسئول احساس خستگی ذهنی باشد.

تغییرات متابولیک در مغز به دلیل احساس خستگی شناختی می‌تواند اعمال کنترل شناختی را پرهزینه‌تر یا دشوارتر کند و اولویت را برای رفتارهایی که نیاز به تلاش شناختی کمتری دارند، افزایش دهد

احساس خستگی شناختی بر تصمیم گیری ها تأثیر می گذارد

محققان فرض کردند احساس خستگی شناختی شرکت‌کنندگان را از انتخاب این گزینه‌های پرهزینه منصرف می‌کند و باعث می‌شود که پاداش‌هایی را انتخاب کنند که به تلاش شناختی کمتری نیاز دارد و رضایت فوری را فراهم کند.

تغییرات در متابولیت های مغز

محققان تغییرات متابولیک در مغز شرکت کنندگان را با استفاده از یک تکنیک غیرتهاجمی ارزیابی به طور خاص، آنها سطوح متابولیت ها را در LPFC، منطقه ای که در کنترل شناختی دخیل است، اندازه گیری کردند، در حالی که شرکت کنندگان وظایف خود را در اولین، سومین و آخرین (پنجمین) جلسه آزمایش انجام می دادند.

شرکت‌کنندگانی که کارهای شناختی سخت‌تر را انجام دادند، در مقایسه با همتایان خود در گروه کم‌تقاضا، سطوح بالاتری از انتقال‌دهنده عصبی گلوتامات را در قشر جلوی مغز جانبی مغزشان در پایان آزمایش نشان دادند.

گلوتامات و کاهش احساس خستگی

گلوتامات مهمترین انتقال دهنده عصبی تحریکی است و مطالعات قبلی نشان داده اند که ترشح گلوتامات افزایش یافته است.نورون هامنبع مورد اعتماد در طول کارهایی که نیاز به کنترل شناختی دارند.

با این حال، گلوتامات اضافی خارج از نورون ها می تواند ارتباط بین نورون ها را مختل کند و اثرات سمی داشته باشد.

بنابراین، تجمع گلوتامات در طول انجام وظایف شناختی سخت می تواند تنظیم سطوح آن را ضروری کند. تنظیم سطوح گلوتامات می‌تواند تلاش شناختی را پرهزینه‌تر کند و منجر به انتخاب گزینه‌های کم‌تر از نظر شناختی شود.

جالب توجه است، مطالعات قبلی نشان داده اند سطح گلوتامات در مغز پس از خواب کاهش می یابد و این به طور بالقوه می تواند کاهش احساس خستگی شناختی بعد از خواب را توضیح دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان