علت سردردها در ماه رمضان چیست ؟ + راهکارهای علمی و طبیعی درمان آن

خط سلامت: سردرد ترک کافئین، در نتیجه ترک ناگهانی مصرف کافئین اتفاق می افتد. این نوع از سردرد معمولا به صورت دردی ضربان دار که ممکن است شدید یا خفیف باشد تجربه می شود.

علت سردردها در ماه رمضان چیست ؟ + راهکارهای علمی و طبیعی درمان آن

سردرد ترک کافئین ، در نتیجه ترک ناگهانی مصرف کافئین اتفاق می افتد. این نوع از سردرد معمولا به صورت دردی ضربان دار که ممکن است شدید یا خفیف باشد تجربه می شود.

به گزارش خط سلامت نوشیدنی های مانند قهوه یک ماده محرک به نام کافئین را در بر می گیرند. مصرف طولانی مدت نوشیدنی های حاوی کافئین، اعتیاد آور است و تلاش برای کاهش مصرف این قبیل نوشیدنی ها منجر به وضعیتی به نام ترک کافئین می شود که با مجموعه ای از علایم از جمله سردرد ترک کافئین شناخته می شود.

سردرد ترک کافئین 

سردرد ترک کافئین در نتیجه قطع یا کاهش ناگهانی مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین ایجاد می شود. افرادی که به طور ناگهانی مصرف کافئین را پس از استفاده طولانی مدت ترک می کنند، اغلب دچار سردرد ترک کافئین می شوند.

این نوع سردرد معمولاً به صورت دردی ضربان دار احساس می شود که ممکن است خفیف یا شدید باشد.

چرا سردرد ترک کافئین رخ می دهد؟

در نتیجه ترک کافئین رگ های خونی گشاد می شوند و این منجر به افزایش جریان خون می شود که سردرد را به دنبال دارد. برخی دیگر از علائم رایج ترک کافئین عبارتند از:

سردرد

اضطراب

تحریک پذیری

کم انرژی

خستگی

خلق و خوی افسردگی

درمان سردرد ترک کافئین

برای درمان سردرد ترک کافئین می توان از راه های مختلفی استفاده کرد:

نوشیدن آب کافی

با هیدراته نگه داشتن خود، سردرد ترک کافئین به طور موثر درمان می شود. افرادی که مصرف کافئین را کاهش می دهند یا قطع می کنند معمولا دچار کم آبی می شوند. از آنجایی که کم آبی سردرد را بدتر می کند، نوشیدن آب کافی برای کاهش سردرد مرتبط با ترک کافئین ضروری است.

متخصصان نوشیدن هشت لیوان آب در روز را توصیه می کنند. همچنین مصرف چای گیاهی به هیدراته ماندن بدن کمک میکند

نقاط درد را تحریک کنید

افرادی که سردرد ترک کافئین را تجربه می کنند با وارد کردن فشار ملایم به برخی از نقاط بدن، شدت و طول این سردردها را کاهش می دهند. این مناطق عبارتند از:

بین ابروها

بین ابروها را به آرامی برای یک یا دو دقیقه فقط با انگشت اشاره و میانی خود فشار دهید.

شقیقه ها

نوک انگشتان را روی شقیقه های خود قرار دهید. با حرکات دایره ای فشار ملایمی را به این ناحیه اعمال کنید و در صورت نیاز تکرار کنید.

عضلات گردن و شانه

عضلات گردن و شانه ها را هنگام تجربه سردرد ترک کافئین ماساژ دهید.

قاعده جمجمه

قاعده جمجمه جایی که عضلات گردن به آن می چسبند. از انگشت شست و نوک انگشتان خود برای اعمال فشار به این ناحیه استفاده کنید.

از کیسه یخ استفاده کنید

استفاده از کیسه یخ سردردهای ناشی از ترک کافئین را تسکین می دهد. دمای خنک التهاب را کاهش می‌دهد و به انقباض عروق خونی کمک می‌کند که درد و شدت سردرد را کاهش می‌دهد. در اینجا چند نکته برای استفاده صحیح از کیسه یخ آورده شده است:

با قرار دادن یک کیسه سبزیجات یخ زده در یک پارچه یا حوله تمیز، یک کیسه یخ تهیه کنید.

در یک موقعیت راحت در یک اتاق ساکت بنشینید یا دراز بکشید و از کیسه یخ استفاده کنید.

می‌توانید کیسه یخ را روی پشت سر، پیشانی یا شقیقه‌ ها بمالید. این کار را به مدت 2 تا 15 دقیقه  انجام دهید.

کمی استراحت کنید

مطالعه‌ای نشان داد 81 درصد از شرکت‌کنندگانی که سردردهای مداوم داشتند، خواب را مؤثرترین راه برای تسکین درد می‌دانستند. همچنین بین میگرن و خواب رابطه وجود دارد

روغن نعناع را بمالید

روغن نعناع به دلیل خاصیت آرام بخش و خنک کننده، به صورت موضعی برای تسکین سردردهای مرتبط با ترک کافئین استفاده می شود. منتول، یک مسکن و شل کننده عضلانی است که در روغن نعناع یافت می شود و برای کمک به افرادی که دچار سردردهای ناشی از ترک کافئین هستند، مفید است.

چند قطره روغن نعناع را با یک روغن حامل مانند روغن بادام، نارگیل یا جوجوبا مخلوط کنید تا روغن رقیق شود. روغن را روی پیشانی، شقیقه ها و پشت گردن خود بمالید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان