تمام رویاهای تان در این اتاق خواب رنگ می بازد!

خط سلامت: آیا استفاده از تخت دو نفره و خوابیدن کنار همسر بر خواب تأثیر می گذارد؟

تمام رویاهای تان در این اتاق خواب رنگ می بازد!

خوابیدن کنار همسر چه تاثیری بر کیفیت خواب دارد؟

خوابیدن کنار همسر و کیفیت خواب

به گزارش خط سلامت به طور کلی چند چیز برای یک خواب عالی لازم است. متخصصان می گویند: به اشتراک گذاشتن تخت با کسی می‌تواند خبر بدی باشد.

اگر همسرتان خروپف می‌کند، بی‌قرار می‌شود، باعث می‌شود احساس کنید بیش از حد گرم شده اید خواب ناآرامی دارد، روی شما تأثیر خواهد گذاشت.

هنگامی که در طول شب بیدار می شویم، خواب در مراحل مختلف قطع می شود. ترزا اشنورباخ، دانشمند خواب می‌گوید: این مساله می‌تواند بر سلامت نیز تأثیر منفی بگذارد  و مراحل اولیه خواب را کمتر دریافت کنیم مرحله ای که به بهبود حافظه، یادگیری، زمان واکنش و استدلال ل کمک می کند.

او می افزاید: اگر ناراحتی های شریک زندگی هنگام خواب به یک مسئله عادی تبدیل شود، منجر به مشکلات سلامتی طولانی مدت می شود.

مشخص شده است کمبود خواب باعث کاهش حساسیت گیرنده ها و ارتباط بین نواحی مغز می شود و در نهایت ساختار مغز را تغییر می دهد.

اکسی توسین فراوان

هر چند این مطالب علمی در مورد تخت دو نفره و خوابیدن کنار همسر نگران کننده است اما مزایای بالقوه ای برای سلامتی ما وجود دارد که موقع استفاده از یک تخت دو نفره و خوابیدن کنار همسر برخوردار هستیم. یکی از آنها افزایش اکسی توسین است.

این هورمون با طیف وسیعی از اثرات مثبت، از جمله کمک به ما در احساس آرامش، نزدیکی و پیوند مرتبط است.

خوابیدن کنار همسر و بهبود خواب

دکتر ترزا اشنورباخ -Teresa Schnorbach-می‌گوید: مطالعات متعدد نشان داده‌اند استفاده از تخت دو نفره و خوابیدن کنار همسر  به بهبود خواب کمک می کند. این امکان را برای در آغوش گرفتن باز می کند، که دمای بدن را کاهش دهد.

او می افزاید: تخت دو نفره و خوابیدن کنار همسر موجب ارتباط فیزیکی شده و فرصت کافی برای ترشح اکسی توسین می‌دهد.

رابطه جنسی و خواب

اشنورباخ می‌گوید: رابطه جنسی یکی دیگر از مزایای استفاده از تخت دو نفره است که به خواب کمک می کند.

بزرگ‌ترین عامل بد خوابی

یکی از بزرگ‌ترین عواملی که باعث بد خوابی می‌شود، افزایش سطح کورتیزول - هورمون استرس - است. رابطه جنسی با ترشح اکسی توسین، هورمونی که به عنوان تنظیم کننده استرس عمل می کند، به کاهش استرس کمک می کند. این به ما کمک می کند آرامش داشته باشیم و با کیفیت بهتری بخوابیم.

همچنین هنگام ارگاسم پرولاکتین ترشح می‌شود، هورمونی منحصربه‌فرد که وظیفه اصلی خواب REM را بر عهده دارد.

الگوهای ناسازگار

با این حال، اگر عادات خواب شما و همسرتان تفاوت زیادی با هم داشته باشد، ممکن است تخت دو نفره و خوابیدن کنار همسر کارساز نباشد.

به عنوان مثال اگر یک نفر دوست دارد بیشتر از دیگری بیدار بماند، اگر همسرتان بخواهد در رختخواب تلویزیون تماشا کند یا کتاب بخواند، اما شما نیاز به سکوت و خاموش شدن چراغ ها دارید، چه؟

مهم است که این موارد را جدی بگیرید و راه حل هایی پیدا کنید که برای هر دو مفید باشد.

متخصصان می گوید: باید نیازها و الگوهای خواب خود و همسرتان را ارزیابی کنید و تصمیمی بگیرید که برای هر دو مناسب است. اگر ترجیح می‌دهید با همسرتان بخوابید، توصیه می‌کنم در همان زمان به رختخواب بروید تا از مزایای خوابیدن با هم بهره ببرید.

ممکن است انجام روتینی که برای هر دو شما مناسب باشد مدتی طول بکشد، اما مانند هر رابطه ای، ارتباط و سازش کلیدی است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان