طرز تهیه متفاوت 5 مدل سبزه برای سفره هفت سین

خط سلامت: هفت سین چیدن، یکی از سنت های دیرینه است که با فرهنگ و تاریخ غنی ایران گره خورده است. سبزه یکی از مهم ترین اجزاء هفت است که به سفره شما رنگ طبیعیت می بخشد. در این مطلب روش های مختلف تهیه سبزه هفت سین را توضیح می دهیم.

طرز تهیه متفاوت 5 مدل سبزه برای سفره هفت سین

هفت سین چیدن، یکی از سنت های دیرینه است که با فرهنگ و تاریخ غنی ایران گره خورده است. یکی از مهم ترین اجزاء هفت سین، سبزه است. زنان معمولا از چندین روز قبل از آغاز سال نو با روش های مختلف شروع کاشتن سبزه می کنند.

به گزارش خط سلامت انواع مختلف سبزه هفت سین که در روزهای پایانی سال فروخته می شود، زیبایی و تب و تاب شروع سال جدیدی را دو چندان می کند.

هفت سین و سبزه شب عید

هفت سین چیدن یکی از آداب و رسوم زیبا و قدیمی ایرانیان است.

سبزه هفت سین یکی از آداب ویژه نوروز است که باید چند روز قبل از تحویل سال تهیه شود. برای کاشت سبزه نوروزی می توان از انواع مختلف بذر استفاده کرد اما زمان خیساندن این بذرها و همچنین زمان لازم برای جوانه زنی آنها متفاوت است. در ادامه شما را با کاشت انواع سبزه عید آشنا می کنیم و در مورد هر کدام توضیح مختصری می دهیم. 

بذر مناسب برای کاشت انواع سبزه عید

برای کاشت انواع سبزه عید از بذر سبزیجات مختلف استفاده می شود. عدس، ماش و گندم از بذرهای اصلی مورد استفاده در تهیه سبزه هفت سین هستند.

در مورد سبزه عید، ارزان بودن بذر تهیه شده مهم است، به خصوص زمانی که بخواهیم سبزه را در چند بشقاب یا سینی بکاریم. بذر گندم و جو نسبت به سایر دانه ها ارزان تر هستند. به یاد داشته باشید که دانه های مورد استفاده برای کاشت سبزه باید سالم و تازه باشند. اگر آنها را چند سال در خانه نگه دارید، پتانسیل رشد خود را از دست می دهند و سبز نمی شوند.

نحوه سبز شدن بذرها

برای تهیه یک بشقاب سبزی حدود پنجاه تا صد گرم از دانه مورد نظر کافی است. برای داشتن یک سینی سبزه زیبا و با طراوت نکات زیر را در نظر بگیرید:

بذرهای مورد نظر باید در آب خیس شوند.

بعد از یک شب خیس خوردن، آنها را در یک پارچه مرطوب بپیچید و در یک بشقاب قرار دهید.

بشقابی که این پارچه در آن قرار می گیرد نباید با آب پر شود، فقط باید پارچه را مرتب خیس کنید تا رطوبت کافی به دانه ها برسد.

در این مدت هر روز مقداری آب روی پارچه بپاشید و دانه ها را توسط یک پارچه ای از تابش مستقیم نور حفظ کنید. وقتی بذرها جوانه زد، آنها را در یک بشقاب گود بریزید و با دست صاف کنید تا روی هم انباشته نشوند.  پارچه را یک شبانه روز روی بشقاب بگذارید، کمی آب روی بشقاب بریزید و پارچه را مرطوب نگه دارید. روز بعد، پارچه را بردارید و بشقاب را در مکانی روشن و آفتابی قرار دهید. به تدریج سبزه ها رشد می کنند. در این مدت آنها را به طور منظم آبیاری کنید.

هر بار که به سبزه در حال رشد خود آب می دهید، آب اضافی که در زیر بشقاب جمع شده است را تخلیه کنید و به آن آب تازه بدهید. سعی کنید آب زیادی در کف بشقاب جمع نکنید زیرا باعث پوسیدگی سبزی ها می شود. به یاد داشته باشد که در آفتاب، سبزه به سرعت رشد می کند.

اگر می خواهید سبزه را تا سیزده بدر نگهداری کنید؛ بهتر است آن را در مکانی خنک قرار داد تا به تدریج رشد کند. سرما مانع از رشد سریع سبزه می شود.

آموزش کاشت انواع سبزه عید

کاشت سبزه گندم 

برای کاشت سبزه گندم، که یکی از محبوب ترین انواع سبزی است، ابتدا یک مشت گندم را یک شب خیس کنید.

بعد از اینکه جوانه ها کمی رشد کردند، آنها را در یک پارچه نخی مرطوب نگه دارید تا جوانه ها بیرون بیایند و  سبز شوند.

دستمال را مرتباً با اسپری مرطوب خیس کنید.

سپس خاک تمیز و شسته شده را کف ظرف مورد نظر بریزید و جوانه ها را به ظرف منتقل کنید. 1-2 بار در روز روی سبزه آب اسپری کنید.

سبزه عدس

سبزه عدسی یکی از ساده ترین و پرطرفدارترین انواع سبزه عید است. برای کاشت عدس به موارد زیر نیاز دارید:

2-3 هفته مانده به عید مقداری عدس را در ظرفی بریزید و پر از آب کنید و بگذارید چند روز در دمای محیط بماند. عدس آب را جذب می کند، هر روز چک کنید تا مطمئن شوید که آب عدس تمام شده است یا خیر. عدس را در آب غوطه ور نکنید بلکه روی عدس ها آب بپاشید تا مرطوب بماند.

پس از چند روز، یک دستمال پارچه ای را با آب مرطوب کرده و روی عدس ها قرار دهید. سپس آن را جلوی پنجره ای قرار دهید که هوای معتدل دارد (نه گرم و نه سرد).

عدس ها را هر روز با آب بشویید (در یک کاسه آب بریزید و خالی کنید تا عدس تازه بماند). هر روز دستمال را مرطوب کنید تا عدس جوانه بزند.

بعد از اینکه عدس ها جوانه زدند، آنها را به ظرف اصلی منتقل کنید. وقتی عدس ها کمی سبز شدند، می توانید دستمال را از روی آن جدا کنید. 

سبزه را در مکانی با نور مناسب قرار دهید. در این مدت، ظرف را هر روز در برابر منبع نور اتاق بچرخانید تا سبزه ها  به طور یکنواخت رشد کنند.

سبزی بذر کتان سبز (بذر کتان)

برای سبز شدن بذر کتان باید حدود یک تا دو قاشق غذاخوری بذر کتان را به اندازه ظرف مورد نظر به مدت 24 ساعت خیس کنید تا ژله مانند شود.

حالا ظرف را تا نیمه پر از خاک روشن کنید و دانه های کتان را روی خاک بمالید تا کاملا سطح ظرف را بپوشاند. روی ظرف آب اسپری کنید و یک کیسه پلاستیکی روی ظرف بگذارید و به مدت 2 روز در جای تاریک و گرم قرار دهید.

پس از این مدت، ظرف را به مکانی خنک و پر نور، مانند پشت پنجره منتقل کنید. حدود یک هفته بعد، ارتفاع سبز شما حدود 12 سانتی متر خواهد بود!

فراموش نکنید که یک یا دو بار در روز حدود نیم ساعت درپوش پلاستیکی را بردارید تا اکسیژن کافی به سبزه برسد، در غیر این صورت کپک می زند. بعد از نیم ساعت دوباره روی سبزه آب بپاشید و پلاستیک را روی آن بکشید.

آموزش کاشت سبزه ماش 

برای کاشت سبزه ماش برای عید ابتدا باید مقدار بذر را متناسب با ظرف مورد نظر خود انتخاب کنید (در نظر داشته باشید که بعد از خیساندن مقدار بذر دو برابر می شود).

دانه های ماش را یک شب در آب خیس کنید و روز بعد آب آن را کاملا خالی کنید و ماش را در ظرف مورد نظر به صورت یک لایه نازک (سه میلی متر) پخش کنید. یک دستمال را روی سبزه قرار دهید.

با اسپری مرتب دستمال، سطح آن را مرطوب نگه دارید. (اگر اسپری در دسترس نیست، دستان خود را کاملا خیس کرده و با آب اسپری کنید).

این کار را تا زمانی ادامه دهید که بذرها جوانه بزنند و جوانه ها به اندازه یک سانتی متر رشد کنند و کمی سبز شوند. سپس دستمال را بردارید و سپس روی جوانه ها آب بپاشید. سه یا چهار بار در روز کافی است تا دانه ها نه خشک شوند و نه آب زیاد در ظرف باقی بماند.

این کار را تا زمانی ادامه دهید که سبزه ماش به ارتفاع دلخواه برسد. سرعت رشد سبزه به گرمی و سردی انبار آنها بستگی دارد. اگر زیاد رشد کرد آن را به جای خنک تر  منتقل کنید.

آموزش کاشت سبزه ذرت

برای کاشت سبزه ذرت که یکی از خاص ترین و ناشناخته ترین سبزی هاست باید از حدود بیست روز قبل از عید شروع کنید. برای کاشت سبزه ذرت، چهار طرف ظرف حاوی ذرت را خیس کنید و آب آن را هر روز عوض کنید اما تا زمانی که جوانه نزند جای ظرف را عوض نکنید. سپس ذرت ها را داخل یک ظرف بریزید و به طور مرتب با آب اسپری کنید. روی ذرت را با دستمال بپوشانید تا مرطوب بماند و ذرت جوانه بزند. وقتی ذرت ها سبز شدند، ذرت ها را داخل سبد بریزید. ظرفی زیر سبد حاوی ذرت قرار دهید و آن را با آب پر کنید تا ذرت ها نیز در معرض رطوبت و آب باشد. پس از ده روز، دانه ها ریشه می گیرند و سبز می شوند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان