ببینید افراد تو خالی چرا انقدر منم منم دارند و در هر زمینه ای اظهار نظر می کنند + فیلم

خط سلامت: توانایی افراد برای انجام کارهای مختلف، با یکدیگر متفاوت است. پژوهش ها نشان داده است انسان ها معمولا در توانایی خود برای انجام کارهای مختلف اغراق می کنند. به این پدیده اثر دانینگ- کروگر، می گویند.

ببینید افراد تو خالی چرا انقدر منم منم دارند و در هر زمینه ای اظهار نظر می کنند + فیلم

توانایی افراد برای انجام کارهای مختلف، با یکدیگر متفاوت است. برخی از افراد خود را بسیار دست بالا می گیرند و در توانایی خود برای انجام کارهای مختلف اغراق می کنند. چنین افرادی اگرچه می توانند برخی علایم خودشیفتگی را نشان دهند، لزوما خودشیفته نیستند و صرفا درگیر پدیده ای به نام  اثر دانینگ- کروگر، هستند.

به گزارش خط سلامت تحقیقات روانشناسی نشان می‌دهد افراد از میزان توانایی خود، ارزیابی دقیقی ندارند و معمولا توانایی های خود را بیشتر از میزان واقعی آن برآورد می کنند. پژوهشگران این پدیده اثر دانین-کروگر، نام نهاده اند.

توانایی و درک نادرست از آن

توانایی افراد برای انجام کارهای مختلف، با یکدیگر متفاوت است. یک مفهوم روانشناختی به نام اثر دانینگ-کروگر اظهار می دارد، افراد معمولا در رابطه با توانایی ها و دستاوردهای خود اغراق می کنند. بیش از ۱۰۰ مطالعه نشان داده‌ است افراد معمولا خود را از دیگران بهتر ارزیابی می‌کنند.

اثر دانینگ-کروگر در چه زمینه هایی اتفاق می افتد؟ 

یک مفهوم روانشناختی به نام اثر دانینگ-کروگر اظهار می دارد، افراد معمولا در رابطه با توانایی ها و دستاوردهای خود اغراق می کنند.

معمولا انسان ها تمایل دارند خود را در  زمینه‌هایی مانند: سلامتی و اخلاقیات، بهتر از دیگران ارزیابی کنند. نکته جالب ماجرا این است که اثر دانینگ- کروگر، درمورد افرادی که کمترین مهارت را دارند بیشتر صدق می کند. به عبارت دیگر افرادی که کمترین میزان موفقیت را در طول زندگی خود دارند، معمولا توانایی خود را بیشتر از سایر افراد ارزیابی می کنند.

چرا برخی افراد در مورد توانایی های خود اغراق می کنند؟

افرادی که در قضاوت منطقی، توانایی کلامی، مدیریت مالی، هوش هیجانی و بازی های فکری مانند شطرنج ضعیف هستنند، تمایل دارند تخصص خود را تقریبا در رده متخصصان واقعی در نظر بگیرند.

زمانی که دو روانشناس، به نام های دانینگ و کروگر در سال ۱۹۹۹ برای اولین بار این اثر را توصیف کردند، استدلال کردند افرادی که درحوزه‌های خاصی، فاقد دانش و مهارت هستند از دو نقص شناختی مهم رنج می‌برند. نخست، اتخاذ تصمیمات غلط، دوم ناتوانی در تشخیص اشتباهات.

چگونه اثر دانینگ- کروگر را خنثی کنیم؟

برای درک واقعی از توانایی های خود از دیگران بخواهید که به عملکرد تان بازخورد دهند. انتقاد پذیر باشید و واقع بینی را راهی برای بهبود عملکرد در نظر بگیرید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان