چرا زنان یکدفعه و در اوج شادی بد اخلاقی می کنند ؟ + راهکار

خط سلامت: زنان در دوران پریود و بارداری اغلب به دلیل تغییرات هورمونی دچار نوسانات خلقی می شوند و بحران های روحی و روانی مختلفی را تجربه می کنند. با شناخت علائم می توان راهکارهایی برای بهبود خلق و خوی زنان ارائه داد.

چرا زنان یکدفعه و در اوج شادی بد اخلاقی می کنند ؟ +  راهکار

زنان  که دچار نوسانات خلقی می شوند تغییرات قابل توجهی در وضعیت عاطفی آن ها رخ می دهد. این تغییرات می تواند ناگهانی یا شدید باشد.

به گزارش خط سلامت نوسانات خلقی در زنان به سرعت از احساس شادی و هیجان به احساس غمگینی یا عصبانیت تغییر پیدا می کند.

زنان و نوسانات خلقی

زنان در زندگی خود نوسانات خلقی متعددی را تجربه می کنند. نوسانات خلقی اصطلاحی است که به تغییرات سریع در خلق و خوی افراد اشاره دارد و یک تغییر ناگهانی یا شدید در وضعیت عاطفی فرد است. تغییرات خلق و خوی بسیار سریع و اغلب غیرقابل پیش بینی می باشد، از احساس شادی یا هیجان شدید تا احساس غمگینی، تحریک پذیری یا افسردگی. در حالی که هر فردی به طور معمول می تواند تغییرات خلقی را به دلیل موقعیت یا شرایط خاص تجربه کند، نوسانات خلقی بارزتر و مکرر بر رفتار تأثیر می گذارد و  می توانند در طی چند روز، ساعت یا حتی دقیقه با شدت های متفاوت رخ دهند.

علت نوسانات خلقی در زنان

نوسانات خلقی در زنان دلایل مختلفی دارد که می تواند یکی یا ترکیبی از دلایل زیر باشد.

تغییرات در هورمون ها

تغییرات هورمونی به نوسانات خلقی کمک می کند. این تغییرات معمولا در زمان هایی مانند بلوغ، دوره قاعدگی، بارداری یا یائسگی اتفاق می افتد و مواقعی است که بدن زن با تغییراتی در سطوح هورمونی همراه با نوسانات عمده مواجه می شود که منجر به تغییرات مکرر خلق و خو می شود.

شرایط سلامت روان

اختلال دوقطبی ، افسردگی و اضطراب از دلایل رایج تغییر در خلق و خوی افراد هستند. یک فرد مبتلا به اختلال دوقطبی در یک زمان بسیار شاد و پر انرژی می باشد و به طور ناگهانی به طرف مقابل طیف که احساس غمگینی و ضعف است می رود.

سبک زندگی

سبک زندگی مدرن با استرس کاری، کیفیت خواب نامناسب، ورزش نکردن کافی و رژیم غذایی ناسالم همگی عواملی هستند که می توانند منجر به تغییرات خلقی می شوند.

 مشکلات سلامتی

برخی از مشکلات سلامتی مرتبط با غده تیروئی منجر به نوسانات خلقی می شود. غده تیروئید بر انرژی و خلق و خو تأثیر می گذارد و هر گونه مشکل تیروئید باعث نوسانات خلقی می شود. سایر مسائل بهداشتی مانند دیابت یا بیماری قلبی نیز باعث نوسانات خلق و خو می شود، به خصوص اگر این شرایط بر سلامت کلی تأثیر بگذارد و باعث استرس شود.

راه های مدیریت نوسانات خلقی

ابتدا علت اصلی نوسانات خلقی را پیدا کنید و سپس به دنبال راه هایی برای کمک به مدیریت نوسانات خلق باشید.

ورزش منظم

هنگامی که شما درگیر فعالیت بدنی هستید، مواد شیمیایی به نام اندورفین در مغز آزاد می شود که  به عنوان افزایش دهنده خلق طبیعی عمل می کنند، بنابراین ورزش به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند و منجر به خلق و خوی پایدارتر می شود.

رژیم غذایی سالم

داشتن یک رژیم غذایی متعادل به تثبیت خلق و خو کمک می کند. غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3، غلات کامل، میوه ها، پروتئین بدون چربی و سبزیجات مفید هستند.

 خواب کافی و به موقع

کمبود خواب به طور قابل توجهی بر خلق و خو تأثیر می گذارد. شما باید هر شب حداقل 7 ساعت خواب را هدف قرار دهید. به موقع به خواب رفتن، پرهیز از پرخوابی یا کم خوابی به تعدیل خلق و خو کمک می کند.

تکنیک های کاهش استرس

تمریناتی مانند یوگا، مدیتیشن و تمرینات تنفس عمیق مشکل استرس را برطرف می کند. این کار به نوبه خود می تواند به مدیریت نوسانات خلقی کمک کند .

دوری از مواد مضر

نیکوتین، الکل و مواد مخدر بر خلق و خو تأثیر می گذارند و نوسانات خلقی را بدتر می کنند. اجتناب از آن ها به حفظ روحیه شما کمک می کند.

محدود کردن کافئین

کافئین بیش از حد شما را مضطرب می کند و بر خواب تأثیر می گذارد. همچنین می تواند سندرم قاعدگی و علائم یائسگی را بدتر کند و منجر به نوسانات خلقی شود. سعی کنید مصرف کافئین خود را محدود یا کاهش دهید تا از نوسانات خلقی جلوگیری کنید.

برنامه روزانه

داشتن یک برنامه منظم روزانه به شما احساس ثبات و قابل پیش بینی می دهد. تنظیم یک روال منظم به مدیریت نوسانات خلقی کمک می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان