افسردگی 11 نوع دارد / ساده ترین تا غم انگیز ترین اش را بشناسید

خط سلامت: افسردگی یکی از بیماری‌های رایج روانی می باشد. افسردگی انواع مختلفی دارد. اما اغلب افراد تنها با یکی از آن آشنا هستند و همین باعث می شود متوجه افسردگی شان نشوند.

 افسردگی 11 نوع دارد / ساده ترین تا غم انگیز ترین اش را بشناسید

افسردگی و درک نوع آن باعث می‌ شود از درمان مناسب استفاده و حال خوب را تجربه کنیم.

به گزارش خط سلامت افسردگی خفیف یا شدید و کوتاه مدت یا مزمن است و شرایط خاص، مانند تولد نوزاد یا تغییر فصل علائم افسردگی را ایجاد می کنند و منجر به نوع های مختلف افسردگی می شوند.

افسردگی و انواع آن

اختلال افسردگی اساسی

بر اساس معیارهای تشخیصی منتشر شده توسط انجمن روانپزشکی آمریکا افراد باید حداقل پنج علامت را داشته باشند به مدت دو هفته یا بیشتر ادامه داشته باشند تا بتوانند اختلال افسردگی اساسی را تشخیص دهنداین علائم شامل موارد زیر می باشد:

احساس غم، پوچی، بی ارزشی، ناامیدی و گناه

از دست دادن انرژی، اشتها یا علاقه به فعالیت های لذت بخش، عادت خواب تغییر می کند و افزایش افکار مرگ و خودکشی

اختلال افسردگی اساسی دو نوع دارد: «افسردگی غیر معمول» و «افسردگی مالیخولیایی».

افرادی که در دسته اول قرار می گیرند تمایل به خوابیدن و خوردن زیاد دارند. دکتر نوبل توضیح داد که آنها از نظر احساسی واکنش پذیر و بسیار مضطرب هستند.

افرادی که در دسته دوم قرار می گیرند، در خوابیدن مشکل دارند و تمایل دارند افکار ناشی از گناه را نشخوار کنند. بزرگسالان جوان تمایل به افسردگی غیر معمول دارند و نوع مالیخولیایی بیشتر در افراد مسن دیده می شود.

افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی با روان درمانی و داروها به عنوان درمان خود شروع می کنند.

افسردگی مقاوم به درمان

گاهی اوقات افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی به آسانی به درمان پاسخ نمی دهند و افسردگی آنها سرسختانه ادامه دارد.

به گفته محققان یک مطالعه بیماری‌های عصبی و درمان در ژانویه 2020 ، برای اینکه فرد مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان تشخیص داده شود، باید دو آزمایش دارویی ناموفق را پشت سر گذاشته باشد. به عبارت دیگر، بیماران دو داروی مختلف را امتحان کرده‌اند و هیچ‌کدام برای علایم شان مؤثر نبوده است.

برای درمان این گروه، متخصصان زمانی که دارویی موثر نباشد نوع دارو یا گروه دارو را تغییر می دهند.

افسردگی مداوم

افراد مبتلا به اختلال افسردگی مداوم (PDD) در بیشتر روزها خلق و خوی ضعیف، تاریک یا غمگین دارند و حداقل دو علامت افسردگی که دو سال یا بیشتر طول می کشد دارند. در کودکان و نوجوانان، در صورت تداوم علائم تحریک پذیری یا افسردگی برای یک سال یا بیشتر، PDD تشخیص داده می شود. شدت آن کاهش می یابد، اما به طور کلی سطح پایینی از افسردگی است."

برای تشخیص این نوع افسردگی، افراد باید دو مورد از علائم زیر را نیز داشته باشند:

مشکلات خواب (زیاد یا کم)

انرژی کم یا خستگی

عزت نفس پایین

کم اشتهایی یا پرخوری

تمرکز ضعیف یا مشکل در تصمیم گیری

احساس ناامیدی

PDD نیاز به درمان با ترکیبی از دارو و روان درمانی دارد.

اختلال پیش‌ از قاعدگی

طبق مقاله ای که در سال 2016 در American Family Physician منتشر شد ، تا 16 درصد از افراد در سنین باروری اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD) را تجربه می کنند. این شکل شدید PMS باعث افسردگی، غم و اندوه، اضطراب یا تحریک‌پذیری و همچنین سایر علائم شدید در یک هفته قبل از پریود می شود.

دکتر دوروتی سیت، دانشیار روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو، می‌گوید: این واقعاً ناراحت‌کننده، ناتوان‌کننده است و با زندگی روزمره زنان تداخل دارد.

دانشمندان معتقدند این افراد حساسیت غیر طبیعی به تغییرات هورمونی در طول چرخه قاعدگی خود دارند. دکتر سیت گفت که مصرف داروهای ضد افسردگی، به ویژه مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، در دو هفته قبل از پریود یا در طول ماه بسیار موثر می باشند. انواع خاصی از داروهای ضد بارداری و مسکن ها نیز به علائم کمک می کنند.

افسردگی ناشی از اختلال دوقطبی

نوسانات گسترده در خلق و خوی و انرژی، از شادی تا ناامیدی، نشانه های دوره های افسردگی در اختلال دوقطبی است. برای تشخیص این نوع افسردگی، فرد باید حداقل یک دوره شیدایی (یک دوره زمانی با رفتار پرانرژی) را تجربه کرده باشد.

اختلال دوقطبی در بزرگسالی ظاهر می شود. اختلال دوقطبی بدون درمان بدتر می‌شود، اما با تثبیت‌کننده‌های خلقی، داروهای ضد روان پریشی و گفتار درمانی مدیریت می شود.

اختلال در خلق و خوی مخرب

جیغ زدن و عصبانیت از ویژگی‌های اختلال اختلال تنظیم خلقی (DMDD) می باشد، نوعی افسردگی که در کودکانی که در تنظیم احساسات خود مشکل دارند، تشخیص داده می‌شود. علائم دیگر عبارتند از خلق و خوی تحریک پذیر یا عصبانی در اکثر اوقات روز تقریباً هر روز و مشکل در کنار آمدن با مدرسه، خانه یا با همسالان خود.

با استفاده از داروها، روان درمانی، و آموزش والدین در مورد نحوه برخورد موثر با رفتار تحریک پذیر کودک درمان می شود.

افسردگی خفیف

فردی که علائم افسردگی دارد، اما تمام شرایط را برای تشخیص افسردگی اساسی ندارد، افسردگی خفیف است. به عبارت دیگر، آنها کمتر از پنج علامت دارد یا افسردگی را برای کمتر از حداقل دو هفته تجربه می کنند.

افسردگی پس از زایمان

به گفته دفتر سلامت زنان (OWH)، تولد نوزاد شادی بسیار زیادی را به همراه دارد، اما منجر به افسردگی پس از زایمان (PPD) می شود. در حالی که این احساس پوچی و بی احساسی در سه تا پنج روز اول پس از زایمان معمول است، اما اگر بیش از دو هفته طول بکشد، به PPD تبدیل می شود.

OWH گزارش می دهد که از هر 9 زن یک نفر PPD را تجربه می کند. در افرادی که اخیراً زایمان کرده اند، افسردگی پس از زایمان با تغییرات هورمونی، خستگی و سایر عوامل ایجاد می شود.

افسردگی پس از زایمان هر زمانی در سال اول پس از تولد کودک شروع می شود. باعث ایجاد احساسات شدید غمگین، اضطراب و خستگی شدید می شود و در زندگی روزمره اختلال ایجاد می کند.

هنگامی که این احساسات شدید می شوند، افکار آسیب رساندن به خود یا کودک را همراه با علائم دیگر برمی انگیزند. که به عنوان روان پریشی پس از زایمان شناخته می شود.

PPD  نیاز به درمان با داروهای ضد افسردگی، گفتار درمانی یا هر دو دارد.

افسردگی+فصلی

افسردگی فصلی

افسردگی فصلی (SAD)، نوعی افسردگی عودکننده است که معمولاً در پاییز یا زمستان بروز می‌کند ، اما در تابستان نیز رخ می دهد. همراه با تغییر در خلق و خو، افراد مبتلا به SAD تمایل به انرژی کم دارند. آنها پرخوری می کنند، زیاد می خوابند، هوس کربوهیدرات دارند، وزن اضافه می کنند یا از تعاملات اجتماعی کناره گیری می کنند.

زنان، بزرگسالان جوان‌تر و افرادی که در مکان‌هایی با ساعات روز کوتاه‌تر زندگی می‌کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به SAD هستند . علائم SAD پس از تنظیم مجدد ساعت برای زمان تابستانی افزایش یابد.

SAD پس از حداقل دو سال عود علائم فصلی تشخیص داده می شود. تحقیقات نشان داده است که به عدم تعادل سروتونین شیمیایی مغز مرتبط است. فراوانی بیش از حد هورمون خواب ملاتونین و سطوح ناکافی ویتامین D نیز  نقش دارند. درمان برای SAD شامل دوز روزانه نور درمانی و دارو است.

افسردگی روانی

افراد مبتلا به افسردگی روان پریشی، افسردگی شدید همراه با روان پریشی دارند که به عنوان از دست دادن ارتباط با واقعیت تعریف می شود. علائم روان پریشی شامل توهم (دیدن یا شنیدن چیزهایی است که واقعاً وجود ندارند) و هذیان (باورهای نادرست در مورد آنچه اتفاق می افتد). علاوه بر این، افسردگی روان پریشی یکی دیگر از زیرشاخه های MDD در نظر گرفته می شود.

متخصصان داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد روان پریشی را برای درمان افسردگی روان پریشی تجویز می کنند. با این حال، همه به این درمان ها پاسخ نمی دهند.

برای درمان افسردگی روان‌پریشی، محققان همچنین به دنبال الکتروتراپی هستند، درمانی که جریان‌های کوچکی از الکتریسیته را در زمانی که فرد تحت بیهوشی است به مغز می‌فرستد.

افسردگی ناشی از یک بیماری

مقابله با یک بیماری مزمن جدی، مانند بیماری قلبی، سرطان، ام اس و ایدز به خودی خود افسرده کننده است.

التهاب مرتبط با بیماری نیز در شروع افسردگی نقش دارد. دکتر نوبل توضیح داد که التهاب باعث آزاد شدن برخی مواد شیمیایی توسط سیستم ایمنی بدن می شود که به مغز می رسند، که منجر به تغییرات مغزی می شود که باعث تحریک یا بدتر شدن افسردگی می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان