علل ابتلا به آلزایمر جوانی + درمان

خط سلامت: آلزایمر یا زوال عقل برای توصیف علایمی که بر حافظه، عملکرد فعالیت های روزانه و توانایی های ارتباطی، بکار می رود. زوال عقل‌ و آلزایمر، با پرداختن به عوامل خطر، قابل تعدیل، پیشگیری یا تعویق است.

علل ابتلا به آلزایمر جوانی + درمان

زوال عقل و آلزایمر خطر ابتلا با آن، با عادت های سبک زندگی سالم، مانند ورزش منظم، روال خواب سالم و رژیم غذایی متعادل کاهش می یابد.

به گزارش خط سلامت آلزایمر یا زوال عقل جوان یا زودرس زمانی رخ می دهد که افراد قبل از سن 65 سالگی علائم آلزایمر و زوال عقل را بروز دهند، عوامل متعددی در ایجاد این بیماری نقش دارند.

آلزایمر و عوامل ابتلا به آن

آلزایمر و زوال عقل، یک عامل مشخص ندارد، بلکه عوامل مختلفی باعث زوال عقل می شوند.

از جمله عوامل خطری که قابل اصلاح و یا قابل پیشگیری هستند افت فشار خون ارتواستاتیک (کاهش فشار خون هنگام ایستادن از حالت نشسته یا خوابیده)، افسردگی و مصرف الکل است.

اصلاح سایر عوامل خطر، دشوار یا غیرممکن است. از جمله وضعیت اجتماعی، اقتصادی پایین و به ارث بردن دو نسخه از ژن آپولیپوپروتئین E، آلل (APOE4).

التهاب، افزایش فعالیت مواد شیمیایی آسیب‌رسان به نام رادیکال‌های آزاد است. التهاب یکی از مکانیسم های دفاعی بدن است که خطر ابتلا به آلزایمر را بیشتر می کند.

این عوامل متابولیسم مغز را تهدید می کنند. به این جهت که مصرف گلوکز مغز برای تقویت سلول ها را افزایش می دهد.

آلزایمر زود رس

از بین 39 عامل خطر مورد تجزیه و تحلیل، تیم تحقیقاتی 15 عامل کلیدی را مشخص کردند که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به زوال عقل جوان را افزایش می دهد.

این عوامل خطر عبارتند از:

آموزش رسمی پایین تر

وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین تر

دو نسخه از ژن APOE4

مصرف الکل

ایزوله سازی اجتماعی

کمبود ویتامین D

سطح پروتئین واکنشی C بالا

قدرت گرفتن دست کمتر

عدم استفاده از الکل

اختلال شنوایی

دیابت

بیماری قلبی

افسردگی

افت فشار خون ارتواستاتیک

سکته

تغییر سبک زندگی

 2 ساعت آنلاین بودن در روز می تواند خطر آلزایمر را در افراد مسن کاهش دهد.

چگونه خطر ابتلا به زوال عقل زودرس را کاهش دهیم؟

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، تقریباً 40 درصد از تمام بیماری های آلزایمر و زوال عقل مرتبط با آن به طور بالقوه می توانند با اصلاح عوامل سبک زندگی و جلوگیری از بیماری های مزمن مانند دیابت و فشار خون بالا پیشگیری یا به تعویق بیفتند .

یک تمرین ورزشی فعال روزانه می‌تواند مزایای گسترده‌ای دارد، که شامل تقویت عملکرد عصبی شناختی، به دلیل تأثیرات ثابت آن بر نوروژنز (تشکیل نورون‌های جدید و سیناپس‌های جدید)، واسکولوژنز (تشکیل رگ‌های خونی جدید) است.

همچنین پیشنهاد می‌ شود رژیم غذایی مدیترانه‌ای داشته باشند و تکنیک‌های شناختی، خلقی و تحریک اجتماعی را بیاموزند.

تحریک شناختی می‌تواند به شکل آموزش رسمی آموزشی، و همچنین توسعه عادات یادگیری مادام‌العمر، یادگیری زبان‌های جدید، شرکت در سمینارها و ایجاد عاداتی مانند یادگیری موسیقی باشد.

تحریک خلق شامل تمرین منظم کاهش استرس، مانند تمرکز حواس و یوگا است، در حالی که تحریک اجتماعی برای سلامت کلی ذهنی، شناختی و فیزیکی حیاتی است.

در دوران همه گیری و اکنون پس از همه گیری، ارتباطات اجتماعی با کیفیت باید به طور فزاینده ای مورد تشویق و تمرین قرار گیرد.

در همین حال، پیشنهاد می شود قند خون را تحت کنترل دقیق قرار دهید. حتی اگر دیابتی ندارید خواب کافی داشته باشید. انتخاب‌ سبک زندگی بر عملکرد مغز در آینده تأثیرگذار است.

مهم‌تر از همه، چه در مورد آلزایمر زودرس یا دیررس صحبت کنیم، تغییرات قابل اصلاح تقریباً سه دهه قبل از تغییرات در عملکرد شناختی شروع می‌شود.ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان