علل روانشناسی دوست داشتن آهنگ های خاص / دلیلش متعجب تان می کند

خط سلامت: آهنگ مورد علاقه، روحیه فرد را تقویت می کند. پژوهش ها نشان داده است گوش دادن به آهنگ مورد علاقه با پیامدهای مثبتی برای سلامت روان همراه است.

علل روانشناسی دوست داشتن آهنگ های خاص / دلیلش متعجب تان می کند

آهنگ مورد علاقه در حقیقت سلیقه موسیقی یک فرد را نشان می دهد. پژوهش ها نشان داده است گوش دادن به آهنگ مورد علاقه به تقویت روحیه کمک می کند.

به گزارش خط سلامت انتقاد از آهنگ مورد علاقه، معمولا منجر به آزردگی خاطر فرد می شود، چراکه در حقیقت سلیقه فرد و ترجیحات شخصی او زیر سوال می رود.

Listening-to-music

آهنگ مورد علاقه و فواید آن 

آهنگ گوش دادن با پیامدهای مثبتی برای سلامت روان همراه است. در ادامه برخی فواید گوش دادن به آهنگ را توضیح می دهیم:

آهنگ منجر به خوشحالی می شود

هنگامی که ما به آهنگ مورد علاقه خود گوش می دهیم، دوپامین توسط دو ناحیه مجزا از مغز ترشح می شود. یکی از این نواحی مغز با احساس لذت و دیگری با انتظارات مثبت همراه است.

این مکانیسم به خوبی توضیح می دهد که چرا انسان ها اینقدر موسیقی را دوست دارند.  مشخص شده است حتی گوش دادن به موسیقی غمگین به تجربه احساسات مثبت کمک می کند.

موسیقی فرد را با دیگران هماهنگ می کند

اد لارگ- Edward Large- روانشناس موسیقی در دانشگاه کانکتیکات توضیح می دهد: وقتی مردم دور هم جمع می شوند و موسیقی یکسانی را می شنوند ( مثلاً در یک سالن کنسرت)، مغز آنها از طریق تجربه احساسات مشترک، به روش های ریتمیک با یکدیگر هماهنگ می شود .

موسیقی سفر عاطفی در زمان را تسهیل می کند

اگر از شما خواسته شود که خاطره ای از دوران دبیرستان را تعریف کنید، به راحتی لحظه ای از زمان را بازگو می کنید، اما اگر به آهنگی از آن دوره گوش دهید، از نظر احساسی شما را به آنچه که احساس می کردید و انجام می دادید بازمی گرداند.

موسیقی استرس را کاهش می دهد

یک مطالعه نشان داد گوش دادن به موسیقی آرامش بخش در کاهش اضطراب بیماران قبل از جراحی موثرتر از دارو است. استیون پینکر- Steven Pinker- استاد دانشگاه هاروارد، موسیقی را به عنوان چیزکیک شنیداری توصیف می کند.

چرا برخی آهنگ ها را بیشتر دوست داریم؟

طبق مطالعه‌ای که در Psychological Science منتشر شده است، آهنگ‌هایی که باعث می‌شوند به شخص خاصی در زندگی خود فکر کنیم، آهنگ‌هایی هستند که عمیق‌ترین تاثیرات روانی دارند.

همچنین این مطالعه نشان داده است انسان ها معمولا آهنگ‌هایی را ترجیح می‌دهند که بیشتر از ضمایر دوم شخص مانند تو استفاده می‌کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان