استرس بیش از حد در این سن بلوغ مغز را به خطر می اندازد

خط سلامت: استرس در برخی مواقع طبیعی است و پاسخ بدن به خطرات محیطی است. اما استرس مزمن همیشه بدون وجود محرکات واقعی وجود دارد. نوجوانانی که استرس بیش از حد دارند در آینده دچار مشکلات جدی می شوند.

استرس بیش از حد در این سن بلوغ مغز را به خطر می اندازد

استرس برای عملکرد ذهنی و جسمی مضر است. استرس در نوجوانی باعث تغییرات پایدار در بیان ژن مغز می شود که به ویژه بر تنفس میتوکندریایی، که برای عملکرد نورون بسیار مهم است تاثیر می گذارد.

به گزارش خط سلامت استرس بر عملکرد و رفتار نوجوان را در بزرگسالی تغییر می دهد.

استرس در نوجوانی

استرس در نوجوانی تنفس سلولی را مختل می کند و به مسائل رفتاری و اختلالات روانپزشکی در بزرگسالی کمک می کند. این مطالعه با استفاده از یک مدل موش نشان داد که موش‌های نوجوان در موقعیت استرس زا،  کاهش اجتماعی و اختلالات شناختی را نشان می‌دهند که با تغییرات در ژن‌های کنترل کننده عملکرد میتوکندری در قشر جلوی مغز مرتبط است. این یافته ها بر تأثیر حیاتی استرس نوجوانان بر عملکرد و رفتار مغز بزرگسالان تأکید می کند.

ارزیابی‌های رفتاری در موش‌هایی که در معرض استرس نوجوانی قرار داشتند، اختلالات مشخصی را در اضطراب، اجتماعی‌پذیری و شناخت نشان داد.

این مطالعه تغییرات ژنی خاصی را در قشر جلوی مغز موش‌های تحت استرس نشان داد که با استرس اکسیداتیو و عملکرد میتوکندری مرتبط است.

تاثیر استرس بر بیان ژن

استرس بیش از حد در دوران نوجوانی باعث تغییر در مشخصات ژن های بیان شده در مغز، به ویژه ژن های مرتبط با عملکردهای بیوانرژی می شود.

بر اساس مطالعه ای که توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه سائوپائولو Ribeirão Preto در برزیل (FMRP-USP)  این تغییرات  بر تنفس سلولی تأثیر می گذارد و منجر به مشکلات رفتاری و اختلالات روانی در بزرگسالی می شود.

تاثیر دوره نوجوانی بر مغز

بر کسی پوشیده نیست که تغییرات زیادی در بدن و رفتار در دوران نوجوانی رخ می دهد، زمانی که مغز دستخوش تغییرات ساختاری و عملکردی می شود که هم توسط عوامل عصبی-بیولوژیکی و هم توسط عوامل اجتماعی شکل می گیرد.

نوجوانی یک دوره حیاتی برای انعطاف پذیری مغز است که به طور قابل توجهی تحت تأثیر تجربه اجتماعی است. حساسیت به عوامل اجتماعی و محیطی نامطلوب، مانند تروما، توهین و بدرفتاری، در این دوره افزایش می‌یابد و تجربه اجتماعی بر آسیب‌پذیری و انعطاف‌پذیری در برابر استرس تأثیر می گذارد.

تاثیر استرس بر قشر مغز 

قشر جلوی مغز ناحیه ای از مغز است که در دوران نوجوانی به شدت مستعد استرس است و این ناحیه برای تقویت کنترل شناختی احساسات که معمولاً در بزرگسالی مشاهده می شود، بسیار مهم است.  

افراد نوجوان تنوع زیادی در پویایی قشر مغز و پیامدهای رفتاری از خود نشان می دهند. مغز نوجوان در حال رشد نسبت به تجربیات اجتماعی و توهین‌های محیطی بسیار حساس است و بر نحوه ظهور ویژگی‌های شخصیتی تأثیر می‌گذارد.

الگوی متمایز بیان ژن میتوکندری در قشر جلوی مغز (PFC) در دوران نوجوانی بر نقش اساسی میتوکندری در بلوغ مغز و ایجاد بیماری‌های روانی تأکید می‌کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان