چرا افراد باهوش به سندرم فریبکار مبتلا می شوند؟

خط سلامت: افراد باهوش توانایی های عملکردی زیادی دارند. در برخی مواقع افراد باهوش اعتماد به نفس کافی را ندارند. آن ها به توانایی و هوش خود شک می کنند.

چرا افراد باهوش به سندرم فریبکار مبتلا می شوند؟

افراد باهوش‌ خود را در برخی شرایط دست کم می گیرند و خود را در معرض مقایسه کردن با دیگران قرار می دهند. 

به گزارش خط سلامت افراد باهوشی که خود را دست کم می گیرند ویژگی های رفتاری خاصی دارند.

افراد باهوش و کمبود اعتماد به نفس

افراد باهوش توانایی ها و استعداد های خود را نادیده می گیرند. اغلب افرادی که هوش خود را دست کم می گیرند، از درک پتانسیل واقعی خود شکست می خورند.آن ها رفتارهای خاصی را نشان می دهند که منعکس کننده کمبود اعتماد به نفس است.

رفتارهای زیرمعمولاً توسط افرادی که هوش خود را دست کم می گیرند نشان داده می شود:

 کم اهمیت جلوه دادن دستاوردها

بسیاری از افرادی که هوش خود را دست کم می گیرند، تمایل دارند دستاوردهای خود را کم اهمیت جلوه دهند وموفقیت خود را به شانس یا عوامل بیرونی نسبت می دهند تا توانایی ها و هوش خود.

ترس از شکست

یک رفتار رایج در میان افرادی که هوش خود را دست کم می گیرند، ترس شدید از شکست است  آن ها اغلب از ریسک کردن یا خارج شدن از منطقه امن خود اجتناب می کنند و معتقدند که به اندازه کافی باهوش نیستند که بتوانند با چالش های احتمالی مقابله کنند. این ترس آن ها را از کشف فرصت های جدید یا دنبال کردن اهداف بلندپروازانه باز می دارد.

"سندرم فریبکار"

«سندرم فریبکار» یک الگوی روان‌شناختی است که در آن افراد به دستاوردهای خود شک می‌کنند و می‌ترسند که به عنوان یک «فریبکار» دیده و شناخته شوند.  این سندرم معمولاً در افراد با موفقیت بالا، از جمله چهره‌های مشهوری مانند آلبرت انیشتین و مایا آنجلو دیده می‌شود.

 کم اهمیت جلوه دادن دستاوردها بازتابی از هوش فرد نیست، بلکه بیشتر در مورد ادراک فرد از خود است.

 بیش از حد فکر کردن

یکی از رایج ترین رفتارهایی که توسط افرادی که هوش خود را دست کم می گیرند نشان می دهد، تفکر بیش از حد است .

همان ذهنی که توانایی تحلیل عمیق موقعیت ها و تفکر انتقادی را دارد، اغلب همان ذهنی است که توانایی های خود را دست کم می گیرد.

 مقایسه خود با دیگران

برخی افراد باهوش دائماً ارزش و هوش خود را بر اساس نحوه قرار گرفتن در برابر همسالان خود می سنجند و احساس می کنند که کافی نیستند.  این بازی مقایسه مداوم منجر به درک تحریف شده از عقل می شود و باعث دلسردی و شک در توانایی های خود می شود. مقایسه دزد شادی است.

پرهیز از چالش های فکری

این رفتار اغلب توسط افرادی نشان داده می شود که هوش خود را دست کم می گیرند. افراد باهوش از انجام کارها یا بحث هایی که از نظر فکری سخت به نظر می رسند اجتناب می کنند، نه به این دلیل که فراتر از ظرفیت آن ها هستند، بلکه به این دلیل که به توانایی خود در انجام موفقیت آمیز آن ها شک دارند.

این اجتناب فرصت‌ها را برای رشد محدود می کند و این باور را در فرد تقویت می کند که هوش کمتری نسبت به آنچه که هستند دارند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان