ملاتونین را به این دلایل مصرف نکنید

خط سلامت: ملاتونین در بدن تنظیم چرخه بیداری و خواب است. تصور می شود مکمل های ملاتونین اثرات هورمون طبیعی را تقلید می کنند و می توانند به بهبود خواب کمک کنند.

ملاتونین را به این دلایل مصرف نکنید

ملاتونین در شب به اوج خود می رسد و در طول روز با روشنایی کاهش می یابد. این به این دلیل است که وقتی هوا تاریک است، اعصاب بینایی ما به غده صنوبری در مغز سیگنال می دهد که ملاتونین تولید کند.

به گزارش خط سلامت قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور روشن و نور آبی از صفحه نمایش می تواند تولید ملاتونین را مختل کند، بنابراین الگوی خواب را مختل می کند. موارد دیگری که ممکن است تولید ملاتونین شما را مختل کند عبارتند از:

ورزش نکردن منظم

اختلال فاز خواب و بیداری تاخیری

کار در شیفت شب

مکمل های ملاتونین معمولاً برای افرادی توصیه می شود که به سختی می توانند در شب به خواب بروند یا در طول شب بخوابند.

ملاتونین و بی خوابی

ملاتونین بیشتر توسط افرادی که بی خوابی دارند استفاده می شود. با این حال، نتایج متفاوتی در مورد اثربخشی آن برای درمان این اختلال وجود دارد.

در حالی که برخی از افراد مبتلا به بی خوابی مزمن هنگام استفاده از ملاتونین هیچ بهبودی را گزارش نمی کنند، برخی دیگر می گویند این کار باعث می شود آنها طولانی تر و بهتر بخوابند. ثابت شده است که هورمون مصنوعی ملاتونین در درمان بی خوابی افراد مسن موثرتر از افراد جوان است.

اختلال خواب و بیداری غیر 24 ساعته

اختلال خواب و بیداری غیر 24 ساعته وضعیتی است که چرخه خواب افراد را از هماهنگی خارج می کند. افراد کم بینا معمولاً این عارضه را گزارش می دهند، اما افراد بینا نیز ممکن است به آن مبتلا شوند. ملاتونین یک درمان بالقوه برای این بیماری به ویژه در افراد نابینا است.

کارگران شیفت شب

الگوی خواب کارگران شیفت شب اغلب مختل می شود و این باعث کیفیت پایین خواب می شود. ملاتونین به بهبود طول مدت و کیفیت خواب کمک می کند.

توصیه می شود کارگران شیفت شب ملاتونین را در پایان یک شیفت یا چند ساعت قبل از خواب مصرف کنند. اگر قصد رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین دارید، این مکمل نباید مصرف شود.

اثرات مصرف روزانه ملاتونین

استفاده روزانه از ملاتونین نسبتاً بی خطر است. با این حال توصیه می شود این کار را فقط برای مدت کوتاهی انجام دهید. در حالی که هیچ تحقیق فعلی به سمیت استفاده طولانی مدت ملاتونین اشاره نمی کند، هنگامی که آن را با دوز بسیار بالا مصرف می کنید، می توانید عوارض جانبی داشته باشید.

در برخی افراد، مصرف بیش از حد ملاتونین باعث خواب‌ آلودگی مفرط می شود، در حالی که در برخی دیگر ممکن است برعکس اثر مورد نظر را ایجاد کند و باعث افزایش هوشیاری شود. علائم مصرف بیش از حد شامل حالت تهوع، اسهال، سردرد و اضطراب است. در برخی موارد، برخی افراد  افزایش فشار خون را تجربه می کنند.

اگر با شرایط زیر مواجه هستید، مهم است که قبل از مصرف ملاتونین با پزشک صحبت کنید:

افرادی که صرع دارند

اگر در معرض خطر واکنش آلرژیک باشید

افراد مسن تر

افراد مبتلا به زوال عقل

زنان باردار یا شیرده

اثرات جانبی

مصرف ملاتونین گاهی اوقات می تواند باعث عوارض زیر شود:

اضطراب

سرگیجه

سردرد

خستگی

حالت تهوع

خواب آلودگی در طول روز

اگر هنگام استفاده از ملاتونین دچار تورم، مشکل در تنفس یا کهیر شدید، به پزشک مراجعه کنید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان