این 6 جمله را بکار ببرید نشانه آنست که ادب ندارید

خط سلامت: رابطه با افراد در محل کار نیاز به یک سری آداب گفتاری است که افراد باید آن هارا رعایت کنند.

این 6 جمله را بکار ببرید نشانه آنست که ادب ندارید

رابطه  برقرار کردن با دیگران مهارت های اجتماعی نیاز دارد. برخی افراد فاقد مهارت های گفتاری صحیح برای برقراری ارتباط هستند.

به گزارش خط سلامت استفاده از برخی عبارات نشان دهنده مهارت گفتاری ضعیف در برقرای ارتباط است.

رابطه و مهارت های گفتاری

رابطه برقرار کردن یکی از مهم ترین نیاز انسان است. انسان اساسا مومود اجتماعی است و باید مهارت های گفتاری صحیح برای برقراری رابطه با دیگران را آموزش دیده باشد. در بخش زیر هفت عبارت بی ادبی وجود دارد که افراد با آداب گفتار ضعیف همیشه از آن ها استفاده می کنند :

”آیا می خواهید ...؟”

این عبارت زمانی عالی است که به کسی پیشنهاد انتخاب می دهید («می خواهی با من ناهار بروی؟»). اما به عنوان راهی برای تحویل سفارشات («آیا می‌خواهید سطل زباله را بیرون بیاورید؟»)، بی ادبی غیرمستقیم آن به‌عنوان تحقیرکننده ظاهر می‌شود.

به جای آن چه باید گفت:  درخواست خود را مستقیماً بیان کنید. مودبانه است که یک درخواست را با پرسیدن ”آیا به من لطف می کنی؟” به هر حال، مردم عموماً دوست دارند وارد صحنه شوند. اما آن ها دوست ندارند احساس کنند فریب خوردند.

”درسته؟” 

در سال‌های اخیر، دنبال کردن پرسش‌ها، به‌ویژه در مصاحبه‌ها با ورزشکاران و سیاستمداران، برای این تحریک‌های لفاظی سخت‌گیرانه عادی شده است. (”این مهمترین بخش فصل است، درست است؟” یا ”ما هرگز چنین شرایطی را ندیده ایم، درست است؟”)

در بهترین حالت، حرف بی فایده است. اما همچنین مانند یک اصرار فریبکارانه بر توافق احساس شود.

 ”خب، راهی پیدا کن.”

این عبارت پایان مکالمه بد است. در حالی که تفویض اختیار مهم است، مدیر می‌خواهد که اگر کارمندی به کمک نیاز دارد یا سعی می‌کند در مورد موانعی ارتباط برقرار کند، وظیفه شما این است که به او کمک کنید تا از پس آن برآید نه توهین کردن.

در عوض چه باید گفت:  زبان گرمتر و رویکرد باز همیشه کاوش بهتر راه حل ها را تشویق می کند. یک تغییر ساده ممکن است این باشد که بگویید: ”خب، بیایید در مورد آن صحبت کنیم و راهی پیدا کنیم.”

«همین است که هست».

این عبارت معمولاً به عنوان کوتاه نویسی برای ”شکایت کردن را متوقف کنید” استفاده می شود. اگر کسی درخواست همدردی یا کمک می کند، ممکن است بخواهید یا نخواهید (یا وقت داشته باشید) به او کمک کنید، اما حداقل برای پایان دادن به گفتگو مهربان باشید.

به جای آن چه باید گفت:  سعی کنید کمی کنجکاوی و همدلی ارائه دهید. نیازی نیست بیش از حد متظاهرانه باشید. اما گفتن چیزی به همین سادگی، «سخت است. متاسفم که شما در حال گذراندن آن هستید،” می تواند با اجازه دادن به طرف مقابل احساس کند که شنیده می شود تفاوت ایجاد کند.

”بدیهی است ...”

این کلمه با ظرافت یا نه چندان زیرکانه نشان می دهد که هرکس با گوینده مخالف باشد اشتباه می کند. حتی اگر متوجه نباشید، استفاده از آن شما را مغرور نشان می دهد.

به جای آن چه باید گفت:  به طور کلی از آن بگذرید و به یاد داشته باشید که سکوت می تواند چیز زیبایی باشد. موثرترین سخنرانان می دانند که اثبات برتری یا درستی اتلاف وقت است و هیچ دوستی برای شما به ارمغان نمی آورد

”اگر نظر صادقانه من را می خواهید ...” (یا ”من فقط شوخی کردم.”)

اول اینکه کسی نظر شما را پرسید؟ اگر چنین است، احتمالاً انتظار یا نیازی به پاسخی بی‌ادب ندارند که به عنوان صداقت جلوه کند.

در عوض چه باید گفت:  مردم کمک، حمایت و راه حل می خواهند. گفتن ”شاید” به جای ارائه ”نظر صادقانه” مقدمه بسیار خوبی است. گفتن «متاسفم» در صورتی که یک نظر بی ادبانه بی نتیجه بماند، بسیار مفیدتر از یک توجیه ساختگی دیپلماتیک برای کینه توزی است.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان