10 افسانه درگوشی افسردگی زنان و مردان

خط سلامت: افسردگی یکی از اختلالات رایج امروزی است.

10 افسانه درگوشی افسردگی زنان و مردان

 افسردگی در افراد به شکل های گوناگونی بروز می کند. افسانه‌های زیادی درباره افسردگی وجود دارد. این بیشتر به دلیل علم قدیمی و همچنین تصورات غلط فرهنگی و اجتماعی در مورد این بیماری است.

به گزارش خط سلامت، این مطلب برخی از رایج ترین افسانه های مربوط به افسردگی را مورد بحث قرار می دهد:

افسردگی یک وضعیت واقعی نیست

برخی افراد افسردگی را با این ادعا که یک بیماری واقعی پزشکی نیست، بی اعتبار می کنند و معتقدند که انتخابی است که شخص انجام می دهد یا نتیجه یک ویژگی شخصیتی است.

برخی از افراد نیز به افسردگی به عنوان نوعی غم و اندوه یا خود تاسف نگاه می کردند تا یک وضعیت سلامت روانی قابل تشخیص و درمان.

برای تشخیص افسردگی، فرد باید معیارهای مندرج در دفترچه راهنمای اختلالات روانی را داشته باشد. این ها شامل داشتن علائمی است که حداقل به مدت 2 هفته ادامه می یابد و به طور قابل توجهی نحوه تفکر، احساس و عمل شخص را تغییر می دهد.

بنابراین، افسردگی معادل غم و اندوه ساده نیست. پزشکان افسردگی را با ترکیبی از عوامل بیولوژیکی، محیطی و روانی مرتبط می دانند.

دارو درمانی بهترین درمان است

داروهای ضد افسردگی نحوه استفاده مغز از مواد شیمیایی که خلق و خو و استرس را مدیریت می‌کنند را بهبود می بخشند و پزشکان اغلب آن ها را برای کمک به درمان افسردگی تجویز می‌کنند. برخی افراد بر این باورند که مصرف داروهای ضد افسردگی بهترین یا موثرترین راه برای درمان افسردگی است.

همچنین این یک باور رایج است که فرد برای جلوگیری از علائم افسردگی باید تا آخر عمر از داروهای ضد افسردگی استفاده کند.

داروهای ضد افسردگی درمان افسردگی نیستند و برای همه یا در هر موقعیتی موثر نیستند. در واقع، پزشکان معمولاً داروهای ضد افسردگی  را در کنار روان درمانی و تغییر سبک زندگی تجویز می کنند.

علاوه بر این، در حالی که درست است که برخی از افراد مبتلا به افسردگی سال‌ها برای مدیریت علائم خود از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنند، پزشکان به ندرت داروهای ضد افسردگی را برای مادام العمر تجویز می‌کنند.

به طور معمول چندین هفته طول می کشد تا داروهای ضد افسردگی شروع به کار کنند. توجه به این نکته ضروری است که برای افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند، قطع ناگهانی مصرف آن ها بی خطر نیست. این به دلیل خطر عوارض جانبی ناشی از قطع برخی داروها است.

رویداد های آسیب زا باعث افسردگی می شود

برخی از مردم بر این باورند که افسردگی همیشه ناشی از یک رویداد آسیب زا است. تروما می تواند یک عامل خطر یا محرک بالقوه افسردگی باشد. اما علت واحدی برای افسردگی وجود ندارد و اغلب به دلیل ترکیبی از عوامل مختلف رخ می دهد.

همچنین، همه کسانی که یک رویداد آسیب زا را تجربه می کنند، به افسردگی مبتلا نمی شوند. این وضعیت همچنین زمانی ایجاد می‌شود که به نظر می‌رسد همه چیز در زندگی شخصی خوب پیش می‌رود.

افسردگی بخشی از بزرگ شدن است

نوجوانی دوران سختی از نظر عاطفی، اجتماعی و فیزیولوژیکی می باشد. علائم افسردگی شبیه به اثرات دوران نوجوانی می باشد. این ها شامل پرخوابی، تحریک پذیری، بدبینی و اضطراب است. این مسئله ممکن است باعث شود برخی افراد باور کنند افسردگی تنها بخشی از گذار یک فرد به بزرگسالی است.

نوجوانان میزان بالایی از افسردگی را تجربه می کنند. تخمین زده می شود 17٪ منبع مورد اعتماد نوجوانان 12 تا 17 ساله ایالات متحده حداقل یک دوره افسردگی اساسی را در سال 2020 تجربه کرده اند.

با این حال، درست مانند موارد بزرگسالان، بین غمگینی معمولی نوجوانان و افسردگی تفاوت وجود دارد. به طور معمول اگر غم و اندوه، تحریک و عدم لذت در چیزهایی که نوجوان قبلاً از آن لذت می برد برای مدت طولانی ادامه یابد، روان شناس ممکن است شروع به مشکوک شدن نوجوان به افسردگی کند.

این بدان معناست که هر نوجوان بداخلاق لزوماً افسرده نیست و افسردگی یک مراسم گذری یا یک رویداد زیستی نیست که فرد باید برای رسیدن به بزرگسالی آن را پشت سر بگذارد.

افسردگی فقط زنان را تحت تاثیر قرار می دهد

کلیشه های فرهنگی و اجتماعی این افسانه را حفظ کرده اند که مردان به افسردگی مبتلا نمی شوند یا نباید بشوند. در نتیجه، بسیاری از مردم برای مدت طولانی افسردگی مردانه را نادیده گرفته اند.

هر کسی ممکن است افسردگی را تجربه کند. با این حال، افسردگی علائم متفاوتی در مردان و زنان دارد و عوامل مختلفی  خطر دوره‌های افسردگی را برای هر جنس افزایش می دهند.

افسردگی در مردان

برخی تحقیقات نشان می دهد که مردان مبتلا به افسردگی علائم خشم و اختلال مصرف مواد بیشتری را نسبت به زنان نشان دهند. آن ها همچنین ممکن است کمتر آماده صحبت در مورد احساسات خود باشند و بنابراین کمتر به دنبال کمک می باشند. این مسئله منبع قابل اعتمادی می باشد که نتیجه انگ فرهنگی در مورد مردانگی و رفتار مردانه است.

مردانی که علائم افسردگی را تجربه می کنند باید در اسرع وقت با روان شناس یا مشاور صحبت کنند تا از عوارض جدی جلوگیری شود.

افسردگی در زنان

از سوی دیگر، افسردگی در زنان شایع تر است. زنان همچنین نوعی افسردگی را تجربه کنند که پزشکان پس از زایمان آن را افسردگی پس از زایمان می نامند. اثرات این افسردگی معمولاً شامل اضطراب، خستگی و خلق و خوی ضعیف مداوم است.

محققان بر این باورند که افسردگی پس از زایمان به دلایل مختلفی از جمله تغییرات ناگهانی در سطوح هورمونی ایجاد می شود.

افراد مبتلا به افسردگی پس از زایمان احساس خستگی و غمگینی شدید دارند به حدی که مراقبت از خود و نوزادانشان را برایشان سخت می کند. کسانی که این علائم را نشان می دهند از کمک حرفه ای یک روان شناس در این نوع افسردگی بهره مند می شوند.

 سابقه خانوادگی افسردگی

بسیاری از مردم بر این باورند که داشتن سابقه خانوادگی افسردگی تضمین می کند که فرد نیز در نهایت به این بیماری مبتلا خواهد شد.

ژنتیک قطعا در ایجاد افسردگی نقش دارد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که یکی از بستگان درجه یک خود با افسردگی زندگی می‌کنند، ۲ تا ۳ برابر بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

با این حال، افرادی با چنین سابقه خانوادگی وجود دارند که به افسردگی مبتلا نمی شوند. از سوی دیگر، افرادی که سابقه خانوادگی افسردگی ندارند نیز به این بیماری مبتلا می شوند.

اینکه آیا یک فرد به افسردگی مبتلا می شود می تواند به سایر عوامل محیطی، روانی و بیولوژیکی نیز بستگی داشته باشد. بنابراین، فقط به این دلیل که بستگان یک فرد افسردگی را تجربه کرده‌اند، به‌طور خودکار نشان‌دهنده آن نیست که خودشان دچار آن خواهند شد.

با این حال، افرادی که به افسردگی مبتلا می شوند، ممکن است از صحبت با اعضای خانواده که شخصاً این بیماری را درک می کنند، آرامش و راهنمایی بیشتری پیدا کنند.

مشغول بودن افسردگی را درمان می کند

برخی از افراد بر این باورند که مشغول ماندن در محل کار، مدرسه، یا سایر سرگرمی ها و فعالیت ها  به آنها کمک می کند تا از دوره های افسردگی پیشگیری کنند یا از آن ها اجتناب کنند.

انجام مقدار توصیه شده ورزش و گذراندن وقت با خانواده و دوستان ممکن است به فرد کمک می کند تا با افسردگی کنار بیاید، اگرچه صرفاً مشغول شدن به کار یا فعالیت های دیگر لزوماً به کاهش علائم فرد کمک نمی کند.

افسردگی در سن خاصی ایجاد می شود

بسیاری از مردم اولین دوره افسردگی خود را در بزرگسالی تجربه می کنند، اغلب در دهه 20 یا 30 سالگی. به همین دلیل، برخی از مردم بر این باورند که افسردگی به جای کودکان، نوجوانان یا نوجوانان، تنها بر بزرگسالان تأثیر می گذارد.

برخی از مردم همچنین فکر می کنند که افسردگی بخشی طبیعی از پیری است و در افراد مسن یک امر عادی محسوب می شود.

افسردگی در هر سنی از جمله در کودکان خردسال ایجاد می شود.

در افراد مسن، شرایط پزشکی جدی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و بیماری پارکینسون منجر به افسردگی می شود. برخی از داروها برای بیماری های جدی نیز عوارض جانبی ایجاد می کنند که خطر افسردگی را افزایش می دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان