اگر روزی 10 دروغ می گویید در لیست سیاه روانشناسان جای می گیرید

خط سلامت: دروغگویی یکی از صفات نامطلوب و آزار دهنده است.

اگر روزی 10 دروغ می گویید در لیست سیاه روانشناسان جای می گیرید

دروغگویی در جوامع بنا به دلایل مختلف رواج زیادی دارد.

به گزارش خط سلامت  مطالعه جدید روی آسیب شناسی افراد دروغگو نشان می دهد حدود 13 درصد از مردم روزانه 10 دروغ می گویند.

دروغگویی و روابط اجتماعی

دروغگویی تاثیرات منفی زیادی بر روابط اجتماعی افراد می گذارد. یک مطالعه جدید نشان داده است که 13 درصد از مردم دروغگوی بیمارگونه هستند و روزانه حدود 10 دروغ می گویند که به روابط اجتماعی آنها آسیب می رساند.

دروغگویی پاتولوژیک یا بیمارگونه

پدیده "دروغگوی بیمارگونه" اولین بار در آن سال توسط روانپزشک آنتون دلبروک ثبت شد. او در ابتدا آن را pseudologia phantastica نامید و از این اصطلاح برای توصیف افرادی استفاده کرد که آنقدر دروغ های ظالمانه گفتند که رفتار آنها می تواند آسیب شناسی تلقی شود.

دلایل دروغگویی بیمارگونه

این مطالعه نشان داد دروغگویان بیمارگون به احتمال زیاد دچار پریشانی و اختلال در عملکرد، به ویژه در روابط اجتماعی می‌شوند .این کاهش عملکرد در زمینه های قانونی، کار و امور مالی نیز اعمال می شود. ناراحتی آن ها اغلب با نگرانی در مورد اینکه آیا دروغ هایشان کشف خواهد شد یا خیر، ارتباط داشت.

دروغگویان بیمارگون در این مطالعه نیز گزارش دادند بدون دلیل خاصی دروغ گفته اند و می گویند بسیاری از دروغ های آنها ناشی از یک دروغ اولیه است.

اکثر شرکت کنندگان در گروه دروغگویان آسیب شناسی نشان دادند دروغگویی مشکل ساز آن ها در دوران نوجوانی شروع شده است. افراد این گروه همچنین احتمال بیشتری داشتند که بگویند دروغگویی آن ها خارج از کنترل است، که نشان دهنده نوعی اجبار است. به همین ترتیب، افراد این گروه گفتند که بعد از دروغ گفتن احساس اضطراب کمتری دارند.

آسیب شناسی دروغگویی بیمارگونه

امروزه روانشناسان دروغگوی بیمارگون را کسی می‌دانند که اجباراً، آگاهانه و بدون توجه به عواقب آن دروغ می‌گوید.

این بدان معنا نیست که آن ها نمی توانند بین آنچه واقعاً درست است و آنچه که دروغ آشکار است تمایز قائل شوند. اگرچه بقیه معتقدند آن ها غیرقابل اعتماد و نادرست هستند، اما دروغگوی بیمارگون به دروغگویی ادامه می دهد.

دروغ هر گونه تمایل به فراتر رفتن از اغراق معمولی برای فریب دادن و دستکاری است. این تعریف اغلب به یک وضعیت مزمن دلالت دارد که به معنای پاتولوژیک "مربوط به یک بیماری" است.

به رسمیت شناختن رسمی دروغگویی پاتولوژیک یا بیمار گونه به عنوان یک اختلال فواید بسیاری به همراه خواهد داشت، زیرا محققان بهتر می توانند ویژگی ها و علل آن را بررسی کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان