سیگار مغز را کوچک می کند

خط سلامت: سیگار کشیدن تاثیرات جسمی و روحی زیادی برای بدن دارد.

سیگار مغز را کوچک می کند

سیگار کشیدن بر عملکرد مغز تاثیر منفی می گذارد.

به گزارش خط سلامت بر اساس یک مطالعه جدید، سیگار کشیدن مغز را کوچک می کند و به طور موثری باعث پیری زودرس مغز می شود.

سیگار کشیدن و اختلال در عملکرد مغز

سیگار کشیدن افراد را در معرض خطر بالای زوال شناختی و بیماری آلزایمر قرار می دهد. بر اساس مطالعه محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس ترک سیگار از از بین رفتن بیشتر بافت مغز جلوگیری می کند اما با این وجود، ترک سیگار مغز را به اندازه اولیه اش باز نمی گرداند. به گفته محققان، از آنجایی که مغز افراد به طور طبیعی با افزایش سن حجم خود را از دست می دهد، سیگار کشیدن به طور موثر باعث پیری زودرس مغز می شود.

سیگار کشیدن و ژنتیک

دانشمندان مدت‌ها می‌دانستند سیگار کشیدن و کم شدن حجم مغز با هم مرتبط هستند، اما هرگز مطمئن نبودند محرک آن کدام است. عامل سومی به نام  ژنتیک وجود دارد و با سیگار کشیدن مرتبط است. اندازه مغز و رفتار سیگار کشیدن هر دو ارثی هستند.

محققین حدود نیمی از گرایش به سیگار کشیدن را  به ژن ها نسبت می دهند. استعداد ژنتیکی منجر به سیگار کشیدن می شود. همین امر منجر به کاهش حجم مغز می شود. هرچه بسته های سیگار فرد در روز بیشتر باشد، حجم مغز او کمتر می شود. محققان می گویند افراد نمی توانند آسیب ناشی از سیگار کشیدن را خنثی کنند اما راهی وجود دارد تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود. سیگار یک عامل خطر قابل اصلاح است. برای جلوگیری از پیری مغز و زوال عقل بهتر است افراد هر چه سریعتر برای ترک سیگار اقدام کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان