تاریخچه تشکیل روانشناسی زرد و علت محبوبیت آن

خط سلامت: روانشناسی زرد امروزه بین مردم محبوبیت زیادی پیدا کرده است. افراد علاقمند به روانشناسی و دانشجویان این رشته لازم است اطلاعات کاملی از روانشناسی زرد داشته تا بتوانند آن را تشخیص دهند.

تاریخچه تشکیل روانشناسی زرد و علت محبوبیت آن

روانشناسی زرد از بدو تولد این رشته رواج پیدا کرد.

به گزارش خط سلامت چگونگی شروع روانشناسی زرد و علت های محبوبیت آن بین مردم مهم ترین نقطه برای حذف روانشناسی زرد از جوامع است. 

علل محبوبیت روانشناسی زرد

روانشناسی زرد یا عامه‌پسند (Pop psychology) اصطلاحی است که ایدئولوژی‌ های روانشناسی، روان‌ درمانی یا تکنیک‌ های دیگری را که از طریق یک کتاب، برنامه تلویزیونی، پست بلاگ یا شبکه ‌های اجتماعی محبوبیت پیدا کرده است، شامل می ‌شود. رویکردهای روانشناسی زرد اغلب با تأکید بر احساسات شخصی، آخرین روند‌های فرهنگ عامه و تکنیک‌ های خودیاری شناخته می‌ شوند.

این رویکردها علمی نیستند و تحقیقاتی پشت آن‌ها نیست، اما در بین افرادی که می‌ خواهند سلامت روان خود را بهبود بخشند، محبوب شده‌ اند. روانشناسی زرد اغلب با پیشنهاد راه‌ حل‌ های سریع همراه است و نوید حل آسان مشکلات دشوار را می ‌دهد. همچنین با تست‌های روانشناسی و شخصیتی مرتبط است که از نظر علمی تأیید نشده ‌اند.

شخصیت‌ های محبوبی که رویکردهای روانشناسی زرد یا پاپ را ترویج می ‌کنند مانند دکتر فیل مک گراو (Dr. Phil McGraw) یا اپرا وینفری (Oprah Winfrey) کمک زیادی به رشد روانشناسی زرد کرده ‌اند.

تاریخچه‌ روانشناسی زرد

ریشه‌های روانشناسی زرد به قرن هفدهم باز می‌گردد، زمانی که فیلسوفانی مانند دکارت (Descartes) و لاک (Locke) از دانش خود در مورد طبیعت انسان برای «اثبات» آنچه امروزه نظریه‌ های علمی نامیده می شود، استفاده کردند. روانشناسی عامه‌ پسند با تئوری‌ های روانکاوانه فروید (Freud) در کتابش با عنوان «تعبیر رویاها» (The Interpretation of Dreams)، قدرت گرفت.

در آن زمان، افزایش شدید علاقه‌ مردم به روانشناسی به وجود آمد. 

شیوع روانشناسی زرد 

دهه‌ی ۱۹۷۰ دهه‌ رونق کتاب ‌های روانشناسی زرد بود. عناوینی مانند «من خوبم، تو خوبی» (I’m OK – You’re OK) نوشته توماس هریس (Thomas Harris). سپس، در سال ۱۹۸۰ جان گری (John Gray) کتاب «مردان مریخی، زنان ونوسی» (Men Are from Mars, Women Are from Venus) را منتشر کرد که به یکی از محبوب ‌ترین کتاب‌های خودیاری در تمام دوران تبدیل شد. در سال‌ های اخیر به جای رویکردهایی که ریشه در فرهنگ عامه دارند، تلاش‌ هایی برای رویکردهای علمی ‌تر صورت گرفته است. با این حال هنوز روانشناسی زرد آنقدر فراگیر است که به نظر می‌رسد هرگز نیاز به آن در بین مردم از بین نخواهد رفت.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان