زنان بیشتر می خوابند یا مردان؟/خواب آلوها بخوانند

خط سلامت: خوابیدن زیاد یک مشکل و چالش نگران کننده و حتی تهدید کننده زندگی است.

زنان بیشتر می خوابند یا مردان؟/خواب آلوها بخوانند

خواب زیاد یکی از زن و شوهرها  گاه تبدیل به یک مشکل و چالش نگران کننده و حتی تهدید کننده زندگی مشترک می شود.

به گزارش خط سلامت زمانی که ما با همسری طرف هستیم که در روز بیش از 10 ساعت می خوابد زندگی کم کم روال عادی و طبیعی خود را از دست داده و به سمت و سویی سوق می یابد که نه تنها لذت بخش نیست  بلکه برای همسر دیگر ناراحت کننده بوده و صمیمیت موجود در زندگی خانوادگی را از بین می برد.

خوابیدن زیاد چرا اتفاق می افتد؟

اما دقیقا دلیل خواب بیش از حد چیست ؟ چه عواملی سبب خواب آلودگی افراد می شوند و مهمتر از همه این که کدام یک از زن و شوهرها بیشتر می خوابند.

باید گفت کلا در حالت طبیعی و غیر بیماری؛مردان نسبت به زنان بیشتر تمایل به خواب زیاد دارند. خصوصا اگر شرایط کار سختی داشته و فعالیت فیزیکی سنگینیکرده  باشند.

خواب زیاد زنان

زنان تنها در دوره های خاص ماهیانه و تحت تاثیر برهم  خوردن تعادل هورمونی ممکن است طی یک مدت کوتاه دچار پر خوابی شوند که گذرا بوده و بعد از چند روز به حالت عادی باز خواهند گشت.

به عقیده پزشکان و روانشناسان زمانی که میزان خواب در مدت زمان طولانی از حد خاصی بگذرد،دلایل جدی فیزیکی و بعضا روانی در میان است که نه تنها نباید در خصوص آنها سهل انگاری شود بلکه نیازمند مراجعه فوری و پیگیری قطعی نیز هست.

مهمترین دلیل خواب زیاد در مرحله اول ابتلا به کم کاری تیروئید و اختلال غده تیروئید است که فرد را در تمام طول روز خواب الود کرده و باعث خواب طولانی می شود.

جدا از این ابتلا به کم خونی ،لوپوس،فیبرو میالژی،مشکلات قلب و عروق،بیماری های سیستم اعصاب مرکزی   حتی ابتلا به بر خی تومورها ی مغزی که نقاط خاصی از مغز را تحت فشار قرار می دهد،برخی عفونتهای ویروسی سیستم عصبی ؛همگی میزان خواب فرد را به شکل قابل توجهی افزایش می دهد .در کنار  این ابتلا به دردهای مزمن مثل کمر درد و مصرف انواع خاص مسکن نیز تاثیر قابل توجهی بر خواب فرد دارند.

از لحاظ روانی مهمترین مسئله ای که فرد را وادار به خواب طولانی می کند، افسردگی است.ابتلا به افسردگی ،انگیزه کافی برای کار و تلاش،امتحان کردن تجربه های متفاوت و بودن در جمع خانواده و دوستان را از فرد سلب کرده و خواب تنها گزینه برای گذران زمان می شود.جدا از این که باید درنظر داشت خواب بیش از حد پدر و مادر کیفیت مالی زندگی و تربیت فرزندان را به شدت کاهش می دهد.

سالمندی و خواب زیاد

در نهایت سالمندی و مراحل ابتدایی ابتلا به دمانس (زوال مغزی) نیز علایمی از قبیل خواب زیاد را به همراه دارد پس تحت هر شرایطی باید در صورت مشاهده خواب به میزان بیش از حد نرمال (10 _12 ساعت در روز به جز کودکان ) به متخصص مراجعه کرد .

خبر خوب اینجاست که طبق نظر کارشناسان 95 درصد از دلایل پرخوابی هرچه که باشد قابل درمان است . برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان