این داروی جراحی امیدی برای درمان افسردگی است

خط سلامت: کتامین، داروی جراحی با قدمت طولانی است که اکنون یک داروی مرسوم مورد استفاده در روان درمانی در آمریکا است .

این داروی جراحی امیدی برای درمان افسردگی است

کتامین در سال‌های اخیر در کلینیک‌ها به عنوان درمانی برای درد، افسردگی، اضطراب افزایش یافته است .از آنجا که پزشکان آمریکایی استفاده از مسکن‌های مخدر را کاهش داده اند، گزینه جدیدی برای دردهای سخت‌درمان در حال ریشه‌یابی است.

به گزارش خط سلامت کتامین با تحقیقات محدود در مورد اثربخشی آن در برابر درد، ممکن است  منجر به  بحران مواد افیونی شود که تجویز بیش از حد آن خطرات ایمنی و سوء مصرف قابل توجهی را به همراه دارد.

کتامین و موارد مصرف

کتامین از 50 سال پیش به عنوان یک بی حس کننده قوی برای بیماران تحت عمل جراحی استفاده شده است. 

کتامین یک پیام رسان شیمیایی مغز به نام گلوتامات را هدف قرار می دهد که تصور می شود هم در درد و هم در افسردگی نقش دارد. 

دکتر دیوید محجوبی- David Mahjoubi- در لس آنجلس می گوید می‌خواهیم بیماران از درد، افسردگی یا اضطراب خود جدا شوند. عملکرد محجوبی نمونه ای از صنعت در حال رشد کتامین است. او کتامین IV را برای اعتیاد به الکل، درد مزمن، اضطراب و اختلال استرس پس از سانحه پیشنهاد می کند. دوز کتامین برای این موارد بسیار کمتر از دوزهای مورد استفاده برای جراحی است، اما محجوبی دوزهای بالاتر را برای درد نسبت به شرایط روان‌پزشکی ترجیح می‌دهد. نسخه های کتامین به عنوان درمان درد افزایش یافته است، اما تحقیقات محدودی در مورد اثربخشی آن وجود دارد.

کاربرد کتامین در افسردگی

شواهد بیشتری برای استفاده از کتامین در افسردگی نسبت به درد وجود دارد. در سال 2019، FDA یک ماده شیمیایی مرتبط با کتامین را  که توسط Johnson & Johnson برای افسردگی شدید ساخته شده بود تأیید کرد. این دارو، Spravato، تابع قوانین ایمنی سختگیرانه FDA در مورد مکان و نحوه تجویز آن توسط پزشکان است.

عوارض مصرف کتامین

کتامین و نحوه مصرف آن طبق تحقیقات دکتر پادما گولور-Padma Gulur- متخصص درد دانشگاه دوک  باید با احتیاط بیشتری صورت گیرد. اکنون گزینه‌های کمی برای درد وجود دارد و بنابراین تمایل به گرفتن داروی جدیدی وجود دارد که بتواند تفاوت ایجاد کند.

زمانی که گولور و همکارانش 300 بیمار دریافت کننده کتامین را در دوک ردیابی کردند، بیش از یک سوم آنها عوارض جانبی قابل توجهی را مانند توهم، افکار نگران کننده و اختلالات بینایی گزارش کردند که نیازمند توجه حرفه ای بود.

هنگامی که کتامین در دوزهای بالا استفاده می شود، می تواند باعث آسیب مثانه شود، که گاهی اوقات در افرادی که از دارو به صورت تفریحی استفاده می کنند دیده می شود. کتامین در مورد اثرات عصبی استفاده طولانی مدت بسیار کمتر شناخته شده است. تنظیم کننده های FDA خاطرنشان می کنند  کتامین با ناهنجاری های مغزی در مطالعات موش ها مرتبط است. در حال حاضر کتامین یکی از موضوعات حساس و بحث برانگیز در مطالعات دارویی است و تحقیقات بیشتری لازم است تا این ماده را بتوان بهتر شناسایی کرد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان