این غذاها نمی گذارد استرس تان پائین بیاید/ دانشمندان تیر خلاص را زدند

خط سلامت: غذاهای چرب در مواقع پر استرس می تواند مانع از بهبودی بدن از اثرات استرس شود.

این غذاها نمی گذارد استرس تان پائین بیاید/ دانشمندان تیر خلاص را زدند

غذای چرب وقتی قبل از یک رویداد استرس زا مصرف می شود، عملکرد عروقی و اکسیژن رسانی مغز را کاهش می دهد و بر خلق و خو تأثیر منفی می گذارد.

به گزارش خط سلامت این مطالعه کاهش 1.74 درصدی عملکرد عروق و کاهش 39 درصدی هموگلوبین اکسیژن در قشر پیش پیشانی مغز را به دنبال مصرف چربی بالا در هنگام استرس نشان داد.

 در مقابل، وعده‌های غذایی کم‌چرب تأثیر کمتری بر بازیابی استرس داشتند و غذاهای غنی از پلی‌فنول‌ها مانند میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند به طور کلی از اختلال عملکرد عروقی جلوگیری کنند.

رژیم غذایی پرچرب

 ریکاوری استرس را مختل می کند. خوردن غذاهای چرب قبل از یک رویداد استرس زا می تواند منجر به اختلال طولانی مدت در عملکرد عروق و کاهش اکسیژن رسانی مغز شود.

تاثیر بر خلق و خو و عملکرد شناختی

 مصرف چربی نه تنها بر سلامت جسمانی بلکه بر خلق و خوی و توانایی های شناختی هنگام  و پس از استرس تاثیر می گذارد.

جایگزین های سالم برای مدیریت استرس

 مصرف غذاهای کم چرب یا غنی از پلی فنل می تواند این اثرات نامطلوب را کاهش دهد یا حتی از آن جلوگیری کند و راه سالم تری برای مقابله با استرس ارائه دهد.

این تحقیق همچنین نشان داد با مصرف غذاها و نوشیدنی های کم چرب، بهبودی افراد از استرس کمتر تحت تأثیر قرار می گیرد.

روزالیند بینهام - Rosalind Baynham - محقق دکترا در دانشگاه بیرمنگام توضیح داد: ما گروهی از جوانان سالم را برداشتیم و به عنوان صبحانه به آنها دو کروسانت کره دادیم. سپس از آنها خواستیم که ریاضیات ذهنی انجام دهند، به مدت هشت دقیقه سرعت خود را افزایش دهند و در صورت دریافت پاسخ اشتباه به آنها هشدار دهیم.

آنها همچنین می توانستند خود را در حین انجام تمرین روی صفحه نمایش ببینند. این آزمایش برای شبیه سازی استرس روزمره طراحی شده بود که ممکن است در محل کار یا خانه با آن مقابله کنیم.

وقتی استرس داریم، اتفاقات مختلفی در بدن می افتد، ضربان قلب و فشار خون بالا می رود، رگ های خونی گشاد می شوند و جریان خون به مغز افزایش می یابد. همچنین می دانیم کشش رگ های خونی ما - که معیاری برای عملکرد عروق است - به دنبال استرس روانی کاهش می یابد.

دریافتیم مصرف غذاهای چرب هنگام استرس ذهنی باعث کاهش 1.74٪ عملکرد عروقی می شود .

دانشمندان همچنان قادر به تشخیص کاهش کشش شریان در شرکت کنندگان تا 90 دقیقه پس از پایان رویداد استرس زا بودند.

این تیم همچنین دریافتند خوردن غذاهای پرچرب باعث کاهش اکسیژن رسانی مغز در قشر پیش پیشانی می شود و اکسیژن رسانی کمتری (39 درصد کاهش هموگلوبین اکسیژن دار) در طول استرس می شود. علاوه بر این، مصرف چربی تأثیر منفی بر خلق و خوی هم در طول دوره استرس و هم بعد از آن داشت. 

این تحقیق همچنین نشان داد با مصرف غذاها و نوشیدنی های کم چرب، بهبودی افراد از استرس کمتر تحت تأثیر قرار می گیرد. پس از خوردن یک وعده غذایی کم چرب، استرس همچنان تأثیر منفی بر عملکرد عروق داشت (1.18٪ کاهش در FMD)، اما این کاهش 90 دقیقه پس از رویداد استرس زا به حالت عادی بازگشت.

تحقیقات بیشتر از تیم دانشگاه بیرمنگام نشان داده است با مصرف غذاهای «سالم‌تر»، به ویژه غذاهای غنی از پلی فنول‌ها، مانند کاکائو، انواع توت‌ها، انگور، سیب و سایر میوه‌ها و سبزیجات، می‌توان از این اختلال در عملکرد عروقی به طور کامل جلوگیری کرد. 

دکتر کاتارینا رندیرو، استادیار علوم تغذیه در دانشگاه بیرمنگام، می‌گوید: تأثیر این غذاها در دوره‌های استرس‌زا را نمی‌توان دست کم گرفت. به عنوان مثال، کاهش اکسیژن رسانی به مغز می تواند به طور بالقوه بر خلق و خو و سلامت روان تأثیر بگذارد و استرس را بیشتر کند.

 

مطالعات نشان می دهد انتخاب های غذایی در اطراف دوره های استرس زا می تواند اثرات استرس بر سیستم قلبی عروقی ما را تشدید کند یا از آنها محافظت کند. 

ما می دانیم که وقتی افراد استرس دارند، تمایل دارند به سمت غذاهای پرچرب گرایش پیدا کنند.

روزالیند بینهام - Rosalind Baynham - نتیجه گیری کرد: جهان در حال حاضر مکانی فوق العاده استرس زا است، و حتی بدون عوامل بیرونی مانند جنگ یا بحران هزینه زندگی، استرس چیزی است که همه ما باید با آن مقابله کنیم. بنابراین دفعه بعد که در یک جلسه بزرگ هستید یا در یک مصاحبه شغلی شرکت می‌کنید، ممکن است سعی کنید در مقابل بیسکویت‌ مقاومت کنید و به جای آن به سراغ برخی از انواع توت‌ بروید. ممکن است متوجه شوید که احساس آرامش بیشتری می کنید و می توانید کمی بهتر با استرس کنار بیایید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان