4 تاکتیک سمی برای دستکاری روانی / این افراد اختلال شخصیت دارند

خط سلامت: شخصیت نمایشی و خودشیفته با بازی های روانی دیگران را تحت تاثیر قرار می دهد و از لحاظ احساسی و روانی، دستکاری می کند.

4 تاکتیک سمی برای دستکاری روانی / این افراد اختلال شخصیت دارند

شخصیت نمایشی و خودشیفته پیوسته به دنبال کسب تایید از دیگران است. به گزارش خط سلامت این افراد معمولا در رابطه های احساسی خود، طرف مقابل را درگیر بازی های روانی می کنند. منیپولیت یا دستکاری روانشناختی یکی از ویژگی های اصلی این افراد است.

شخصیت نمایشی و منیپولیت 

شخصیت نمایشی و خودشیفته با منیپولیت یا دستکاری روانشناختی دیگران را تسلیم خواسته های خود می کنند.

منیپولیت یا دستکاری روانشناختی یک بازی حیله گرانه شامل پیچاندن کلمات و بازی با قربانی است. درک تاکتیک هایی که افراد نمایشی و خودشیفته از آن برای منیپولیشن یا دستکاری روانشناختی استفاده می کنند  به کاهش تاثیرات منفی این افراد کمک می کند.

روش های منیپولیت یا دستکاری روانشناختی 

برخی روش های رایج منیپولیت یا دستکاری روانشناختی، عبارت است از:

پیچاندن کلمات

شخصیت نمایشی و خودشیفته در پیچاندن کلمات و جملات متخصص هستند. مثل این است که آنها مهارت خاصی در ژیمناستیک کلامی دارند. آن ها غیر مستقیم احساسات طرف مقابل را تحت تاثیر قرار می دهند؛ تاجاییکه که فرد متوجه می شود برای کاری که انجام نداده عذرخواهی کرده است.

زمانی که افراد مشکلی را که با آنها دارند مطرح می کنند، افراد منیپولیتیو( کسانی که از دستکاری روانشناختی استفاده می کنند) به‌جای تصدیق و پرداختن به آن، حرف‌های طرف مقابل را تغییر می‌دهند و موقعیت را طوری تحریف می‌ کنند که انگار او مقصر است؛ بنابراین او قربانی این بازی ناعادلانه می شود. نتیجه چنین تاکتیکی برانگیختن احساس سردرگمی و گناه در طرف مقابل است.

بازی سرزنش

افراد نمایشی و خودشیفته دائما تقصیر را به گردن دیگران می اندازند. سرزنش کردن دیگران و ایفای نقش قربانی، یک نمونه بارز منیپولیت یا دستکاری روانشناختی است.

 گاز لایت

روشنایی گاز یکی از موذیانه ترین اشکال منیپولیت یا دستکاری روانشناختی است. این تاکتیک سمی باعث می شود فرد به حافظه خود شک کند.

تصور کنید به شما می گویند مکالمه ای که به وضوح به خاطر دارید هرگز اتفاق نیفتاده است، یا رویدادی که به وضوح به خاطر می آورید، فقط زاده تخیل شما بوده است. ناراحت کننده به نظر می رسد، درست است؟

اصطلاح «گاز لایت» در واقع از نمایشنامه‌ای به نام «نور گاز» در سال 1938 می‌آید که در آن شوهر، همسرش را به گونه‌ای دستکاری می‌کند که با تغییر نامحسوس عناصر موجود در محیطش، او را روان پریش جلوه می دهد و اصرار می‌کند همسرش وقایع را اشتباه به خاطر می‌آورد.

هنگامی که یک شخصیت نمایشی یا خودشیفته از تکنیک ر«گاز لایت» استفاده می کند، با نشان دادن خود به عنوان یک فرد عاقل و اصرار به غیرمنطقی بودن طرف مقابل، نقش قربانی را بازی می کند.

باج گیری عاطفی

باج گیری عاطفی یعنی افراد منیپولیتیو یا دستکاری کننده از احساسات و آسیب‌پذیری‌های طرف مقابل علیه او استفاده می‌کنند و اغلب تهدید می‌کنند که اگر خواسته‌های آن‌ها را رعایت نشود، رابطه تمام می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان