افسردگی پس از ضربه زنان را از پا در می آورد+ متخصصان ماساچوست اعلام کردند

خط سلامت: افسردگی یک بیماری روانی شایع است که به دلایل مختلفی اتفاق می افتد.

افسردگی پس از ضربه زنان را از پا در می آورد+ متخصصان ماساچوست اعلام کردند

افسردگی یک بیماری روانی چند علتی است. به گزارش خط سلامت محققان دریافتند دلایل متعددی برای ابتلا به افسردگی وجود دارد؛ آگاهی از عوامل پشت پرده افسردگی نقش مهمی در درمان آن ایفا می کند.

افسردگی به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

افسردگی از جنبه های مختلف قابل بررسی است. دهه ها مطالعه نشان داده است یکی از علت های عمده افسردگی عملکرد مختل مغز است. همچنین پژوهش ها حاکی از آن است که ضربه به سر، احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد.

رابطه افسردگی با ضربه به سر

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد زنان نسبت به مردان، پس از آسیب‌دیدگی مغزی (TBI) بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

تجزیه و تحلیل 9 مطالعه روی 700000 شرکت کننده نشان داد خطر ابتلا به افسردگی در زنان پس از آسیب‌دیدگی مغزی (TBI) تقریبا 50 درصد بیشتر از مردان است.

دکتر ایزاک فریدمن- Dr. Isaac Friedman- محقق ارشد و متخصص بیهوشی در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون اعلام کرده است بین افسردگی و آسیب‌دیدگی مغزی (TBI)، رابطه متقایل وجود دارد. به این صورت که احتمال بروز افسردگی در افراد با آسیب‌دیدگی مغزی (TBI) بیشتر است؛ همچنین افسردگی فرایند بهبود آسیب‌دیدگی مغزی (TBI) را کند می کند.

آسیب‌دیدگی مغزی (TBI) و خودکشی

اخیرا مشخص شده است خودکشی عامل اصلی مرگ و میر ناشی از آسیب‌دیدگی مغزی (TBI) است. آمارها حاکی از آن است که میانگین نرخ خودکشی در افرادی که از  آسیب‌دیدگی مغزی (TBI) رنج می بردند، بیش از شش برابر است.

چرا آسیب‌ مغزی افسردگی را افزایش می دهد؟

دکتر ایزاک فریدمن گفته است رابطه بین آسیب مغزی و افسردگی  به خوبی ثابت شده است؛ اما مکانیسم های پشت این رابطه بطور دقیق مشخص نیست. با این حال محققان به برخی دلایل احتمالی دست یافته اند:

یکی از نظریه‌های پیشرو که به تبیین رابطه افسردگی با آسیب مغزی می پردازد به نقش حیاتی انتقال‌دهنده عصبی گلوتامات مربوط می‌شود. در مغز، گلوتامات یکی از مهم‌ترین انتقال‌دهنده‌های عصبی است. گلوتامات همچنین در نوروپلاستیسیته دخیل است. نوروپلاستیسیته فرآیندی است که توسط آن مغز اتصالات خود را مجددا تنظیم می‌کند.

آسیب‌دیدگی مغزی (TBI) باعث ترشح گلوتامات اضافی می شود که برای سلول ها سمی است و باعث آسیب یا مرگ سلولی می شود. عدم تعادل در ترشح گلوتامات مسئول خطر افسردگی را افزایش می دهد.

آسیب‌دیدگی مغزی (TBI) و افسردگی در زنان

آسیب‌دیدگی مغزی (TBI) احتمال وقوع افسردگی را در زنان بیشتر از مردان افزایش می دهد.

دکتر فریدمن توضیح داده است: در زنان مسن، شایع ترین علت آسیب‌دیدگی مغزی (TBI) زمین خوردن است و تنهایی و افسردگی از علل اصلی مرگ و میر آن هاست. بنابراین، شناسایی زنان مسن که در معرض افسردگی به دنبال آسیب سر ناشی از زمین خوردن هستند، یک هدف مهم بهداشت عمومی است. 

فریدمن و همکارانش دریافتند از 360000 زن مبتلا به آسیب‌دیدگی مغزی (TBI)، نزدیک به 106000 نفر (29٪) به افسردگی مبتلا می شوند، در حالی که از 331000 مرد، صرفا 72000 نفر (22٪)،  به افسردگی مبتلا می شوند.

زنگ خطری برای زنان

دکتر رابرت دیکر، روانپزشک کودک و نوجوان در بیمارستان نورثول هلث زوکر هیلساید در گلن اوکس، گفت: « آمارهای مربوط افسردگی زنان در نتیجه آسیب مغزی، در حقیقت یک زنگ خطر است».

دکتر دیکر می‌گوید:«خبر خوب این است که با گذشت زمان، میزان پاسخ‌دهی به درمان افسردگی پس از آسیب‌دیدگی مغزی (TBI)، در مردان و زنان برابر است». برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان